عصر بازار

بازنشستگی ۴۰ هزار فرهنگی در سال ۹۶

عصر اعتبار- رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش از تدوین "سند نیروی انسانی آموزش و پرورش" برای مدیریت بحران کمبود نیرو در سال‌های آتی خبر داد و گفت: چشم انداز این سند ۱۰ ساله و تا پایان برنامه هفتم است.

بازنشستگی ۴۰ هزار فرهنگی در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، اسفندیار چهاربند؛ رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بازنشستگی تعداد زیادی از فرهنگیان طی سال‌های پیش رو و همچنین پیش‌بینی بحران کمبود نیروی انسانی در 4 – 5 سال آینده، از قانون برنامه ششم توسعه به عنوان چراغ راه یاد کرد و گفت: قانون تکلیف را روشن کرده است؛ به این ترتیب که مادهٔ 63 قانون برنامه توسعهٔ 5 سال ششم، دولت را موظف کرده که نیازهای آموزش و پرورش را تامین کند.

    رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش ادامه داد: بر این مبنا، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی موظف به تامین نیازهای نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش هستند. درخصوص تعداد و نحوه توزیع این تعداد در طول 4 – 5 سال آینده اما باید منتظر خروجیِ مهندسی نیروی انسانی بود که از آن با عنوان «سند نیروی انسانی آموزش و پرورش» یاد می‌شود.

    چهاربند با اشاره به در جریان بودن روند تهیه و تدوین این سند، گفت: به محض آماده شدن سند که حاوی کمیت و روشهای تامین نیرو است، آن را به سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه خواهیم کرد. بنابراین تا قبل از نهایی شدنِ سند و چارچوب مهندسی نیروی انسانی، هر اظهار نظر دیگری می‌تواند؛ منشاء یک سری داوری‌ها و ارزیابی‌هایی غلط و غیرمصوب بشود و اختلال ایجاد کند، لذا باید منتظر تصویب «سند نیروی انسانی آموزش و پرورش» در دولت باشیم و سپس آن را مبنای اطلاع رسانیِ صحیح و دقیق قرار بدهیم.

    او در تشریح بیشتر سند، اضافه کرد: خروجی مهندسیِ نیروی انسانی «سند برنامه نیروی انسانی آموزش و پرورش» می‌شود. این سند به ما می‌گوید، آموزش و پرورش به چه تعداد نیرو نیاز دارد و روش‌ها و دوره زمانیِ تامین این نیروهای مورد نیاز، چگونه و چه میزان است؟

    رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش چشم انداز سند را 10 ساله و تا پایان برنامه هفتم عنوان کرد و گفت: معمولاً باید «نیاز» دقیقاً برآورد شود، چراکه این «نیاز» است که مبنای تصمیم گیری است نه تعداد خروجی‌ها. بنابراین باید در مورد نیاز به توافق رسید و این مهم‌ترین مرحله تهیه سند است. توافق بر سر نیاز می‌تواند مبنای مناسبی برای تشخیص کمبود و روش‌های تامینِ کمبود باشد.

    چهاربند با بیان اینکه احتمالاً سند تا اواسط شهریور امسال از آموزش و پرورش و از طریق سازمان اداری و استخدامی، تقدیم دولت خواهد شد، ادامه داد: سال 96 حدود 40 هزار نفر بازنشسته می‌شوند، اما برای سال‌های آینده باید ببینیم در قانون بودجه چه تدابیری اتخاذ خواهد شد و سپس متناسب با قانون بودجه، می‌توان مشخص کرد که چه تعداد بازنشسته در سالهای بعدی خواهیم داشت.

    وی درباره امکان دعوت به همکاری مجدد بازنشستگان، گفت: تاکید آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی ادامه خدمت کسانی که مشمول بازنشستگی می‌شوند، برابر ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی