عصر بازار

برخورد نیروهای متضاد در بازار ارز

نوسان دلار خنثی شد

عصر اعتبار- در اولین روز هفته، عوامل افزایشی و کاهشی در برابر یکدیگر صف‌آرایی کردند که ثمره آن نوسان محدود دلار بود.

نوسان دلار خنثی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز شنبه، شاخص بازار ارز نوسان خاصی را تجربه نکرد و با یک تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 789 تومان رسید. به گفته فعالان، تحرکات معامله‌گران فردایی و ورود شماری از سکه‌بازان به بازار ارز دو عاملی بودند که قیمت را به سوی محدوده بالاتر حرکت می‌دادند؛ در مقابل، عرضه بازیگران بازارساز و فروش ارز توسط کسانی که هفته گذشته از نوسان جا مانده بودند، در برابر نیروهای افزایشی قرار داشتند. برخورد این نیروها اثر یکدیگر را خنثی کرد تا دلار هفته جاری را با نوسان چندانی آغاز نکند. این در حالی بود که شنبه گذشته این ارز 13 تومان افزایش را به ثبت رسانده بود و عده زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند این روند در ابتدای هفته جاری نیز تکرار شود. برخلاف افزایش بهای دلار، روز شنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و از کانال یک میلیون و 210 هزار تومان پایین رفت. در هفدهمین روز تیرماه سکه 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 208 هزار تومان رسید. عامل اصلی افت بهای فلز گرانبهای داخلی، نزول بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی روز جمعه با قیمت هزار و 212 دلار به کار خود پایان داد، حال آنکه ساعت 3بعدازظهر روز پنج‌شنبه روی نقطه هزار و 223 دلار قرار داشت. به این ترتیب، نزول حدودا 10 دلاری اونس جهانی، در اولین روز هفته بازارهای داخلی، سکه تمام بهار آزادی را گرفتار کرد.

     

    جهت مبهم دلار

    در اولین روز هفته، جهت حرکت دلار برای بسیاری از معامله‌گران نامشخص بود؛ در واقع روز شنبه، دلار در برخی مقاطع زمانی به سوی محدوده‌های بالاتر گرایش داشت، حال آنکه در زمان‌های دیگر در مسیر کاهشی قرار می‌گرفت. روز شنبه، معاملات دلار با قیمت 3 هزار و 793 تومان کلید خورد که افزایشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده انتهای هفته گذشته داشت. درحالی‌که شروع افزایشی، انتظارات برای رشد بیشتر دلار را بالا برده بود، در ادامه روز این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت. شاخص ارزی پس از آنکه به نقطه 3 هزار و 795 تومان برخورد کرد، تغییر جهت داد و تا نقطه 3 هزار و 788 تومان پایین آمد. البته این پایان کار نبود و این ارز چند بار دیگر بین دو محدوده انتهایی کانال 3 هزار و 700 تومان یعنی محدوده‌های 3 هزار و 780و 3 هزار و 790 تومان جابه‌جا شد تا آنکه سرانجام با قیمت 3 هزار و 789 تومان به کار خود پایان داد. قیمت نهایی روز شنبه تنها یک تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. برخی از معامله‌گران نوسانات رفت و برگشتی دلار در روز شنبه و نامشخص بودن جهت آن را ناشی از عوامل متضادی دانستند که در بازار وجود داشت.

    عرضه درهم و دلار

    یکی از عواملی که از نوسان افزایشی دلار در روز ابتدایی هفته جلوگیری کرد، عرضه بازیگران بازارساز بود. به گفته فعالان، روز شنبه بازیگران ارزی از دو کانال سعی کردند، مانع از تحرکات افزایشی معامله‌گران غیررسمی شوند؛ اولین کانال عرضه دلار در بازار داخلی بود و دومین کانال عرضه حواله درهم. در واقع عرضه درهم موجب می‌شد معامله‌گران از لحاظ روانی نیز قیمت‌های بازار داخلی را متاثر از نرخ درهم نکنند. در کنار این، روز شنبه تعدادی از معامله‌گران نیز گرایش بیشتری به عرضه ارز داشتند. به گفته فعالان، این دسته معامله‌گرانی بودند که هفته گذشته از نوسانات افزایشی بازار جا مانده بودند. در واقع این دسته تلاش داشتند با عرضه ارز بخشی از ضرر خود را جبران کنند و در کنار این با ورود قدرتمند در قیمت‌های پایین‌تر همسوی نیروهای افزایشی بازار شوند؛ درحالی‌که این عوامل قیمت را به نقاط پایین‌تر هدایت می‌کردند، روز شنبه دو نیروی افزایشی در بازار حضور داشت. یکی از این نیروها ورود شماری از معامله‌گران سکه به بازار ارز بود. به گفته فعالان، روز جمعه بهای اونس در بازارهای جهانی تا محدوده هزار و 210 دلار پایین رفت. در این شرایط، بخشی از معامله‌گران سکه برای اینکه اثر افت اونس بر قیمت فلز گرانبهای داخلی را کاهش دهند وارد بازار ارز شدند و اقدام به خرید دلار کردند. در کنار این، دسته‌ای از معامله‌گران که در انتظار عبور قیمت دلار از مرز 3هزار و 800 تومان در روز شنبه بودند، خریدهای خود را افزایش دادند. نتیجه برخورد چنین عواملی در روز ابتدایی هفته سکون تقریبی دلار بود. روز شنبه دلار نوسانات محدودی داشت و در بازه کوتاه 3 هزار و 788 تا 3 هزار و 795 تومان نوسانات خود را ثبت کرد. البته با وجود این موضوع، انتظارات افزایشی همچنان در بازار فعال بود. به گفته یکی از بازیگران بازار، تا ساعت 3 بعدازظهر روز شنبه نقطه 3 هزار و 787 تومان شکسته نشده بود؛ شکسته نشدن این نقطه که به‌عنوان یک نقطه حمایتی در بازار مطرح بود، انتظارات افزایشی را فعال نگه می‌داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو