عصر بازار

معافیت درآمد اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی برای پنج سال

عصر اعتبار- رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم، درآمد اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی به شرط داشتن مجوز از مراجع قانونی، از تاریخ آغاز بهره برداری یا استخراج برای پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته برای ۱۰ سال با نرخ صفر مشمول مالیات است.

معافیت درآمد اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی برای پنج سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از رسانه مالیاتی ایران، «سیدکامل تقوی نژاد» روز شنبه در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن با تشریح برنامه های تدوین شده برای حمایت از تولید و اشتغال در بخش های گوناگون صنعت، معدن، خدمات و تعاونی ها، از بررسی لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش‌افزوده با شناسایی مشکلات قانونی و اجرایی گذشته خبر داد.
    وی درباره برخی مشوق‌ها و حمایت‌های قانون مالیات‌های مستقیم برای حمایت از تولیدکنندگان گفت: نظام مالیاتی به هیچ عنوان در نقطه مقابل بخش صنعت، معدن، تجارت و سایر عرصه های تولیدی قرار ندارد، بلکه در کنار آنهاست تا زمینه رونق اقتصادی و اشتغال در کشور شتاب بیشتری بگیرد.
    «چنانچه واحدهای اقتصادی مورد اشاره در شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشند، به مدت 2 سال و در صورت استقرار در شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته، به مدت سه سال به مشمولیت استفاده از نرخ صفر اضافه می‌شود».
    تقوی نژاد اضافه کرد: به منظور حمایت از بخش تولید و صنعت، دارایی های استهلاک پذیر و هزینه های استهلاک این دارایی ها جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.
    وی اعلام کرد: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برای دریافت تسهیلات بانکی، بدهی‌های مالیاتی بود که سازمان امور مالیاتی با تقسیط پلکانی بدهی مالیاتی برای 7500 مودی، شرایطی را فراهم آورد تا امکان ادامه فعالیت آن‌ها با مشکل روبرو نشود.

    * مشوق های مالیاتی برای اشتغالزایی
    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره مشوق های مالیاتی برای حمایت از اشتغال گفت: واحدهای تولیدی، معدنی و خدماتی که در زمان بهره‌برداری بیش از 50نفر نیروی‌کار شاغل داشته باشند، چنانچه در دوره معافیت، هر سال نیروی کار شاغل خود را نسبت به سال قبل دستکم 50درصد افزایش‌دهند، به ازای هر سال افزایش کارکنان، به دوره برخورداری مالیات با نرخ صفر، یک سال اضافه می‌شود.
    وی اضافه کرد: اعطای معافیت مالیاتی گسترده به شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری به مدت 15 سال نیز از دیگر مصادیق حمایت مالیاتی از بخش تولید و اشتغال است.
    تقوی نژاد اعلام کرد: ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم نیز مشوق‌هایی برای شرکت‌های تعاونی در نظر گرفته است. بر این اساس، 100 درصد درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش آموزان و اتحادیه‌های آن‌ها از مالیات معاف است.
    به گفته وی، درآمد کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع‌دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه نیز از پرداخت مالیات معاف است.

    * مشوق های صادراتی
    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره مشوق‌های مالیاتی بخش صادرات گفت: در این بخش 100 درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و 20 درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام، مشمول مالیات با نرخ صفر شده است.
    به گفته وی، این امر بدان معنی است که همواره امکان استرداد مالیات معادل اعتبار مالیاتی محاسبه‌شده به نرخ صفر این ماده به مودیان از محل اعتبار جمعی-خرجی که همه‌ساله در بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود، وجود دارد.
    این مسوول توافق با اصناف کشور، تقسیط بدهی‌های مالیاتی، استرداد به موقع مالیات، حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، بخشودگی جرائم، و همچنین ساده سازی قوانین و بخشنامه های تسهیل گر خدمات مالیاتی را با هدف جلب اعتماد مودیان ضروری دانست.
    وی درباره مالیات بر ارزش افزوده گفت: یکی از کارکردهای اصلی نظام مالیات بر ارزش‌افزوده، افزایش شفافیت در اقتصاد از طریق شناسایی زنجیره تولید و توزیع کالاهاست، بنابراین اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از مهم‌ترین راهکارهای نظام مالیاتی کشور برای مقابله با فرار مالیاتی است.
    تقوی نژاد ادامه داد: لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش‌افزوده با شناسایی مشکلات قانونی و اجرایی گذشته، در دست بررسی است که در صورت تصویب، می‌تواند به غنای این قانون بینجامد.
     رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور چهاردهم تیرماه نیز از شناسایی 300 هزار مودی جدید خبر داد و گفت: 9 هزار و 900 میلیارد ریال مالیات با بررسی 77 پرونده در نیمه دوم پارسال تعیین و وصول شد؛ در حالی که مجموع مالیات پارسال یک میلیون و 700 هزار مودی، هشت هزار میلیارد ریال بود.
    ساماندهی مالیاتی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392، ابلاغ شد.
    پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو