عصر بازار

۲۰ درصد درآمد تمام دنیا از حوزه صنایع خلاق و فرهنگی تأمین می‌شود

عصر اعتبار- دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این مسئله که ۲۰ درصد از درآمد دنیا از حوزه صنابع خلاق تأمین می‌شود، این حوزه را برای تمامی کشورها استراتژیک عنوان کرد.

۲۰ درصد درآمد تمام دنیا از حوزه صنایع خلاق و فرهنگی تأمین می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سجاد نیری در نشست «هم‌اندیشی اکوسیستم دانش‌بنیان میراث فرهنگی و گردشگری» با اشاره کوتاهی به تاریخچه شکل‌گیری این ستاد گفت: ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت‌ساز نخستین ستادی بود که تلاش کرد در حوزه فرهنگ، هنر و علوم انسانی گام بردارد.

    دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت‌ساز معاونت علمی مخاطب و محل اثر حوزه فناوری نرم را انسان دانست و در تعریف شرکت خلاق، اظهار کرد: شرکتهای خلاق، مؤسسه‌های نوآور با عمر کمتر از پنج سال که در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول به فعالیت هستند یا الگوهای نوین کسب‌وکار را با ارائه محصولات و خدمات خود به کار گرفته‌اند.

    وی حدود 20 درصد مشاغلی که در دنیا در حال تولید هستند را مشاغل صنایع خلاق عنوان و تصریح کرد: 20 درصد از درآمد دنیا نیز از همین حوزه است بنابراین این حوزه می‌تواند برای همه کشورها بسیار استراتژیک باشد.

    به گفته او صنایع خلاق، فعالیتهای اقتصادی هستند که ریشه در خلاقیت، مهارت، استعداد و میراث فرهنگی داشته و پتانسیل مناسبی برای ایجاد شغل و ثروت از طریق تولید و بهره‌برداری از داراییهای فکری هستند.

    نیری در ادامه از معماری، صنایع دستی و هنرهای تجسمی، صنایع دیداری و شنیداری، موزه گالری و کتابخانه، اسباب بازی و سرگرمی، گردشگری و میراث فرهنگی به عنوان تعدادی از صنایع خلاق و فرهنگی نام برد.

    وی با تأکید بر اینکه کشور باید توجه ویژه‌ای به حوزه صنایع خلاق و فرهنگی داشته باشد، از تدوین برنامه حمایت از توسعه شرکتهای خلاق خبر داد.

    دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، توسعه زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور و ارتقای سهم شرکتهای خلاق در اقتصاد و همچنین تقویت صادرات و همکاریهای بین‌المللی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و کسب‌وکارهای نوآورانه را از اهداف این برنامه اعلام کرد.

    وی اشتغالزایی برای نیروهای جوان و تحصیلکرده و توسعه کیفی مشاغل از طریق حمایت از شرکتهای خلاق و همچنین ایجاد و تقویت برندهای استارتاپهای خلاق در صنایع و محصولات فرهنگی کشور و خدمات جدید مبتنی بر فناوری و نوآوری را از دیگر اهداف این برنامه اعلام کرد.

    نیری در ادامه حمایتهای قابل ارائه به شرکتهای خلاق را در دو بخش حمایتهای ملی و بستر شبکه نوآوری اعلام کرد و افزود: حمایتهای مالی شامل سرمایه‌گذاری جسورانه، زیرساخت و بستر مشترک، جشنواره 20 استارتاپ برتر و وقف است.

    به گفته وی، حمایتهای بستر شبکه نوآوری نیز شامل حمایتهای مبتنی بر قانون، همکاری و حمایت از توسعه کسب‌وکار صادرات است.

    دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت‌ساز معاونت علمی از گردشگری و میراث فرهنگی، نوآوری و عرضه صنایع دستی، اسباب‌بازیهای روباتیک و الکترونیک، اسباب بازیهای پازلی و شبیه‌سازی، تصویربرداری، انیمیشن، تجهیزات سینمایی به عنوان بخشی از حوزه‌های دارای اولویت نخست نام برد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی