عصر بازار

اقتصاددان سرشناس آلمانی:

اقتصاد جهان به بیماری ژاپنی مبتلا شده است

عصر اعتبار- اقتصاددان سرشناس آلمانی گفت: اخیرا بار دیگر این سوال از من پرسیده شده که آیا اقتصاد جهانی به «بیماری ژاپنی» مبتلا شده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، بله.

اقتصاد جهان به بیماری ژاپنی مبتلا شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، توماس مایر، اقتصاددان سرشناس آلمانی در مطلبی در پایگاه خبری آسین ریویو نوشت: اخیرا بار دیگر این سوال از من پرسیده شده که آیا اقتصاد جهانی به «بیماری ژاپنی» مبتلا شده است؟ زمانی که در بحبوحه بحران مالی بزرگ سال ای 08-2007 این سوال از من پرسیده شد، من گفتم نه. اما در آن زمان من انتظار داشتم پاسخ سیاستگذاران جهانی به این بحران، متفاوت از پاسخی باشد که سیاستگذاران ژاپنی به ترکیدن «حباب اقتصادی» این کشور در اوایل دهه 1990 میلادی دادند.

    از آن زمان به این طرف نظرم تغییر کرده است. در پاسخ به این سوال باید گفت، بله، اقتصاد جهانی از بیماری ژاپنی رنج می برد، زیرا پاسخ اقتصادهای دنیا به بحران مالی سال های 08-2007 مشابه پاسخ ژاپنی ها بوده است.

    به نظر من، بیماری ژاپنی، که به معنای رشد پایین و تورم کم است، در سایه امتناع از اصلاحات ساختاری بعد از ترکیدن حباب اقتصادی به وجود آمده است. بانک ها و شرکت ها در شرایط دشوار اقتصادی از طریق سیاست های پولی و مالی انبساطی دولت ها سر پا نگه داشته می شوند و از خانوارها در برابر تبعات منفی حمایت می شود. به همین دلیل بود که به رغم افت ارزش زمین و کاهش 55 درصدی شاخص نیکی ژاپن بین سال های 1989 تا 1993 میلادی، اقتصاد ژاپن وارد رکود نشد.

    نحوه واکنش اقتصاد جهانی به بحران مالی 08-2007 مشابه الگوی ژاپنی بود و از این رو موجب ایجاد همان فضای اقتصادی در ابعاد جهانی شده است. طرح های تزریق نقدینگی اضطراری توسط بانک های مرکزی موجب شده تا اقتصاد جهانی به جای مواجهه با یک رکود طولانی همانند دهه 1930، با یک رکود عمیق اما کوتاه مدت مواجه شود. تداوم تزریق نقدینگی به اقتصاد کشورها بعد از اتمام شرایط اضطراری به ضرر اقتصاد جهان تمام شده است. این سیاست مانع از کنار گذاشتن پروژه های غیرقابل تداوم شده و اقتصادهای کشورهای متاثر از رشد پایین و تورم کم را در وضعیتی مشابه وضعیت ژاپن گرفتار کرده است. خب اکنون چه باید کرد؟ جواب روشن است: باید به سیاست شکست خورده تزریق مداوم نقدینگی پایان داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی