عصر بازار

شاخص ارزی از محدوده ۳۷۹۰ فاصله گرفت

نزول دلار به پشت مرز روانی

عصر اعتبار- در دومین روز هفته، قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت تا از مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومان فاصله بیشتری بگیرد.

نزول دلار به پشت مرز روانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز یکشنبه، شاخص بازار ارز 5 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 784 تومان رسید. این افت موجب شد که نقطه حمایتی و مرز روانی 3 هزار و 787 تومان شکسته شود و تعدادی از معامله‌گران، فروش‌های ارزی خود را افزایش دهند. دلار از انتهای هفته گذشته در برابر ورود به قیمت‌های پایین‌تر از نقطه یاد شده مقاومت کرده بود. به گفته فعالان، از آنجا که دلار در روزهای گذشته توان عبور از میانه محدوده 3 هزار و 790 تومان را از خود نشان نداده و به نوسانات تک تومانی اکتفا کرده بود، روز یکشنبه فروشنده‌ها در بازار دست بالاتر را به دست آوردند. آنها قصد داشتند با فروش ارز در انتظار خرید در قیمت‌های پایین تری باقی بمانند. در کنار این، روز یکشنبه عامل افزایشی خاصی نیز در بازار وجود نداشت و این موضوع تمایل برخی معامله‌گران به فروش ارز را بالا برد. این در حالی بود که شماری از بازیگران ارزی ترجیح دادند در فرآیند معاملات دومین روز هفته دخالتی نکنند و بیشتر در انتظار آشکار شدن روند قیمت‌ها باشند. تعدادی از معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند، کاهش بهای روز یکشنبه تنها یک اصلاح قیمتی بوده است و در روزهای آینده خریداران ارزی با قدرت بیشتری وارد بازار خواهند شد.

     

    در حالی که روز یکشنبه شاخص ارزی نوسان چندانی نداشت، سکه تمام بهار آزادی روز پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت و در نهایت به کانال بالاتر بازگشت. در هجدهمین روز تیرماه، سکه تمام بهار آزادی تا نقطه یک میلیون و 205 هزار تومان پایین رفت، ولی در ادامه از کف ابتدای روز بالا آمد و روی قیمت یک میلیون و 210 هزار تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود، سکه‌بازان از فرصت استفاده کردند و با بالا بردن قیمت، کسب سود کردند. به گفته این دسته، تا پیش از تسویه معاملات سکه در روز یکشنبه قیمت زیر کانال یک میلیون و 210 هزار تومان نوسان می‌کرد، ولی پس از تسویه، خرید فلز گرانبهای داخلی بالا رفت که مسیر قیمت را افزایشی کرد. عده زیادی از معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند که افزایش روز دوم هفته موقتی خواهد بود و با باز شدن بازارهای جهانی و کاهش احتمالی اونس، قیمت سکه نیز پایین خواهد آمد. این در حالی است که گروهی به قدرت‌نمایی طلای جهانی خوش‌بین هستند.

     

    روز نوسان در محدوده3780

    روز یکشنبه، دلار برای اولین بار از انتهای هفته گذشته در محدوده 3 هزار و 790 تومان نوسان خاصی را تجربه نکرد و تمام تغییرات آن در محدوده 3 هزار و 780 تومان به ثبت رسید. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 788 تومان آغاز کرد که کاهشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز، این ارز نشانه افزایشی خاصی را از خود بروز نداد؛ به این ترتیب، از نقطه حمایتی 3هزار و 787 تومان عقب‌نشینی کرد و حتی تا نقطه 3 هزار و 783 تومان پایین رفت. پس از آنکه قیمت به نقطه یاد شده رسید، خریدها در بازار بالا رفت تا در نهایت قیمت در نقطه 3 هزار و 785 تومان به کار خود پایان داد. در واقع، چنانکه از روند قیمت مشخص است، روز یکشنبه شاخص بازار ارز نوسان خاصی را تجربه نکرد. به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که در کاهش نوسانات بازار نقش داشت، محدود شدن تغییرات نرخ حواله درهم بود. در کنار این، روز یکشنبه ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان نیز پایین آمد. در این شرایط، فشار بیرونی خاصی بر قیمت دلار وجود نداشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی