عصر بازار

رئیس سازمان بورس تشریح کرد؛

چهارده اقدام شاخص سازمان بورس

عصر اعتبار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بیش از ۱۴ مورد از آخرین اقدامات این سازمان در حوزه شفاف سازی و بازار سالم و مطمئن طی یک سال گذشته را تشریح کرد.

چهارده اقدام شاخص سازمان بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، شاپور محمدی، انجام معاملات به سبک «بوک بیلدینگ» را به عنوان یکی از دغدغه های اصلی قیمت گذاری سهام در عرضه های اولیه خواند و اظهار داشت: بوک بیلدینگ فرصت های برابری برای تمام سرمایه گذران فراهم کرد و با تقویت مکانیسم آن، به نیاز مهم فعالان بازار سرمایه پاسخ داده شد.

    وی در ادامه به الزام افشای ماهانه آمار تولید و فروش اشاره کرد و گفت: پیش از این بخشی از اطلاعات افشا می شد، اما بر اساس این الزام مبنا و پایه اطلاعات شرکت ها از حدس و گمان و مفروضات به اطلاعات واقعی هدایت شد.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بروز رسانی سامانه معاملاتی «آتوس» را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: طی دو ماه آینده عملیات بهره وری از سامانه معاملاتی جدید را خواهیم داشت، که یکی از اقدامات بسیار مهم در جهت توسعه بازار است.

    محمدی به لزوم اصلاح قوانین بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: مرکز پژوهش های سازمان بورس، طی اقدامی تمامی قوانین و مقررات در حوزه بازار سرمایه را تنقیح و در سامانه ای مقررات حاضر بازار سرمایه را با تمام تغییرات در اختیار عموم قرار داده است.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار راه اندازی «معاملات آپشن» در بورس تهران و بورس کالا را از دیگر اقدامات اثرگذار سال گذشته خواند و ابراز داشت: حجم معاملات آپشن در بورس تهران و بورس کالا رو به رشد است و در آینده فرصت های بیشتری پیش روی سهامداران در معاملات آپشن خواهد بود.

    وی در ادامه به معاملات الگوریتمی اشاره کرد و گفت: معاملات الگوریتمی هم اکنون به رقم چند 10 میلیارد رسیده، به طوری که در مجموع، کارگزاری ها 100 میلیارد تومان معاملات پربسامد تا کنون انجام داده اند.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه اشاره و تصریح کرد: تا دو ماه آینده اصلاح قانون بازار سرمایه نهایی می شود و به شورای عالی بورس تقدیم خواهد شد.

    وی هشتمین اقدام سازمان بورس طی یک سال گذشته را اصلاح دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها خواند و گفت: یکی از دغدغه های فعالان بازار روند و چگونگی توقف و بازگشایی نمادها بود که این مهم مورد توجه سازمان قرار گرفت و دستورالعمل جدید آن کامل و حداکثر تا یک ماه آینده در هیات مدیره تصویب و در زمان بندی مشخص اجرایی می شود.

    محمدی به صدور مجوزهای بازار سرمایه در جهت بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و افزود: هم اکنون مجوزهای مورد نیاز کارگزاریها از 21 مجوز به هفت مجوز کاهش پیدا کرده است؛ همچنین در خصوص صندوق‌های سرمایه گذاری و سبدها و اخذ کد معاملاتی با هماهنگی با سپرده گذاری، فرایندها کوتاه شده است.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تفویض اختیار به بورس ها و تمرکز زدایی را دهمین اقدام سازمان بورس دانست و گفت: اقداماتی در جهت تمرکز زدایی در حال اجرایی شدن است تا بدین طریق کارآمدی ارکان افزایش پیدا کند و همچنین جایگاه نظارتی سازمان بورس پررنگ تر شده و اقدامات اجرایی به بورس ها نیز تفویض شود.

    محمدی در ادامه این گفتگو به اهمیت فرهنگ سازی در حوزه بازار سرمایه اشاره و عنوان کرد: در حوزه فرهنگ سازی، امسال نمایشگاه بین المللی بورس و بانک و بیمه اقدامات اساسی و خاصی برای افزایش سواد عمومی داشت و در این باره روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش مستمری داشته و دارد.

    وی در ادامه به برخورد با سایت ها و شبکه های مجازی که به انحراف سرمایه گذاران اقدام کرده بودند اشاره کرد و گفت: برخی از شبکه ها، سایت های اینترنتی و تلگرامی در صدد انحراف سرمایه گذاران بودند که با آنها برخورد شد.

    محمدی تصریح کرد: در این خصوص با سایت هایی که قیمت ها را منحرف یا جهت دهی می کردند، برخورد شد که موجب ناراحتی تعدادی از سرمایه گذاران شد، اما نسبت به 10 میلیون سهامدار و انتظاراتی که اکثریت سرمایه گذاران در بازار داشتند، این اقدام یک اقدام جدی و قاطع در جهت منافع عموم سرمایه گذاران بوده است.

    وی به افزایش سرمایه شرکت هایی که دچار وقفه شده بودند، اشاره کرد و گفت: برخی از این شرکت ها به دلیل مشکل در برگزاری مجمع و سایر مشکلات دیگر، امکان استفاده از فرصت تامین مالی را از دست داده بودند که هم اکنون اقداماتی در جهت حل و فصل آن صورت گرفته و حتی اقداماتی برای برخی شرکت های خارج از بازار سرمایه انجام گرفته است.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان به نامه وزیر اقتصاد در خصوص حل و فصل مشکلات برخی از شرکت ها اشاره کرد و ابراز داشت: دستور صادر شده تا تمامی شرکت هایی که به دلیل برگزاری مجمع یا تصمیمات هیات مدیره آسیبی به سهامداران آن رسیده و خسارتی متحمل شده اند، احقاق حقوق شوند.

    وی ادامه داد: در این خصوص شرکت کنتورسازی مورد توجه ویژه است و افزون بر اقداماتی که سازمان بورس در جهت احقاق حقوق سهامداران صورت داده است، انجام فرایند قضایی آن نیز در حال اجراست.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: به موازات پیگیری های حقوقی و قضایی راهکارها و روش های دیگری که به حل مشکل شرکت کنتورسازی ایران و سهام داران آن کمک کند، با هدف حمایت از سهام داران و این شرکت تولیدی بررسی و در حال پیگیری است.

    محمدی افزود: در این راستا، در صورت اقتضا، از تمام ظرفیت ها بهره گیری خواهد شد و بر حسب پیگیری های به عمل آمده، دستگاه قضایی نیز، از پیگیری های اخیر برای حل مشکلات سهام داران کنتورسازی استقبال کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی