عصر بازار

تاسیس اولین اتاق مشترک ایران در آمریکای لاتین

عصر اعتبار- اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با حضور نایب‌رئیس اتاق ایران، سفیر برزیل و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه افتتاح شد.

تاسیس اولین اتاق مشترک ایران در آمریکای لاتین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پدرام سلطانی در مراسم افتتاحیه اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با اشاره به اینکه این اتاق مشترک اولین اتاق مشترکی است که میان ایران و یکی از کشورهای آمریکای لاتین تشکیل می‌شود، افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، در دوره اجرای آیین‌نامه جدید اتاق‌های مشترک تشکیل خواهد شد.

    وی با تأکید بر لزوم توسعه همکاری‌های بین‌المللی اتاق ایران گفت: اتاق تأکید زیادی بر توسعه روابط از طریق اتاق‌های مشترک دارد. اتاق ایران از نظر ستادی این ظرفیت را ندارد که بتواند در طول یک سال با همه کشورها روابط خود را به‌طور مؤثر توسعه دهد، بنابراین اتاق‌های مشترک در نقش بازوی اجرایی اتاق ایران با کشورهای دیگر ظاهر عمل خواهند کرد.

    نایب‌رئیس اتاق ایران درباره انتظارت اتاق ایران از اتاق‌های مشترک و اتاق تازه تأسیس ایران و برزیل توضیح داد: فعالیت تجاری و روابط کاری با کشور مقابل باید با جدیت دنبال شود و رفت‌وآمدها، اعزام و پذیرش هیات‌ها افزایش‌یافته و اتاق مشترک در این زمینه ابتکار عمل داشته باشد.

    به گفته سلطانی حضور اعضا و هیات مدیره‌ای که وقت کافی بگذارند، جدی باشند و همچنین مهارت‌های لازم را داشته باشند در رسیدن به اهداف اتاق‌های مشترک ضروری است.

    سلطانی ابراز امیدواری کرد با تأسیس این اتاق مشترک همکاری و کار اقتصادی با برزیل توسعه پیدا کند. تا زمانی که اتاق‌های مشترک دیگری در منطقه آمریکای لاتین تشکیل شود باید از این ظرفیت برای همکاری با کشورهای منطقه آمریکای لاتین استفاده کرد.

    نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به حجم روابط تجاری ایران و برزیل گفت: حجم روابط اقتصادی ایران و برزیل از یک عدم تعادل رنج می‌برد.

    نایب‌رئیس اتاق ایران ادامه داد: حدود 80 میلیون دلار صادرات ما به برزیل در مقابل 2 میلیارد دلار واردات ما از برزیل نامتعادل است و نقش اتاق مشترک در کم کردن این عدم تعادل باید خیلی جدی گرفته شود.

    سلطانی فراهم کردن فرصت حضور هر چه گسترده‌تر شرکت‌های ایرانی در برزیل را مأموریت اصلی اتاق مشترک ایران و برزیل عنوان و تصریح کرد: ما هم از اینکه اتاق‌های مشترک باری را از روی دوش اتاق ایران بردارند، استقبال می‌کنیم.

    سمت‌وسوی مناسبات ایران و برزیل از تجارت به سرمایه‌گذاری برود

    محمدرضا کرباسی با اشاره به روابط دیرینه دیپلماتیک میان ایران و برزیل اظهارداشت: بیش از یک قرن از روابط دیپلماتیک میان ایران و برزیل می‌گذرد و برزیل همواره به‌عنوان کشوری مطرح است که در عرصه بین‌الملل استقلال عمل داشته است.

    وی درباره حجم روابط تجاری ایران و برزیل گفت: در سال 2016 حجم صادرات ایران به برزیل حدود 78 میلیون دلار و واردات از کشور برزیل بالغ بر 2 میلیارد دلار بوده است و این رابطه نامتوازن اقتصادی باید متوازن شود چراکه تجارت جاده‌ای دوطرفه‌ است. پایداری روابط اقتصادی در این جاده به توازن تجاری بستگی دارد.

    به گفته معاون بین‌الملل اتاق ایران بخش مهمی از روابط تجاری ایران و برزیل به واردات کالاهای اساسی ایران از برزیل مربوط است درحالی‌که ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مشترک در حوزه‌های کشاورزی مکانیزه، کشت فرا سرزمینی و توسعه میدان‌های نفتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

    کرباسی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری نفتی توتال با ایران گفت: درحالی‌که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی اروپایی قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش پنج میلیارد دلار در پارس جنوبی را امضا کرده، شرکت‌های پتروبراس و دیگر شرکت‌های بزرگ برزیلی هم می‌توانند سهمی در پروژه‌های نفت و انرژی ایران داشته باشند.

    وی تأکید کرد: زمان آن است که سمت‌وسوی مناسبات از تجارت به‌سوی سرمایه‌گذاری سوق پیدا کند؛ چراکه سرمایه‌گذاری پروژه‌ای بلندمدت است و نشان از ثبات دارد.

    معاون بین‌الملل اتاق ایران به دو مانع اصلی بر سر راه توسعه روابط با برزیل اشاره کرد و گفت: در زمینه روابط بانکی و ترانزیت و حمل نقل کالا مشکلاتی وجود دارد که رفع این دو موضوع باید با جدیت دنبال شوند. اتاق مشترک پیشنهادهای عملی برای رفع موانع بانکی و حمل و نقلی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

    کرباسی با تأکید بر لزوم حل روابط بانکی ادامه داد: هم‌اکنون بانک‌های مرکزی دو کشور در حال مذاکره هستند و ایجاد روابط کارگزاری میان بانک‌های خصوصی دو کشور می‌تواند توسعه بیش‌ازپیش مناسبات را رقم بزند.

    معاون امور بین‌الملل اتاق ایران افزود: اتاق مشترک ایران و برزیل اولین اتاق مشترکی خواهد بود که اتاق ایران در منطقه آمریکای لاتین ایجاد می‌کند و با تشکیل این اتاق اهمیت برزیل به‌عنوان دروازه ورود ایران به منطقه آمریکای لاتین موردتوجه قرار می‌گیرد. مرزهای گسترده برزیل با اغلب کشورهای منطقه آمریکای لاتین، قطعاً می‌تواند گسترش سطح مناسبات تجاری ایران با آمریکای لاتین را تسهیل کند.

    کرباسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رفت‌وآمدهای خوب میان فعالان اقتصادی دو کشور گفت: در چند سال اخیر علاقه‌مندی زیادی برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور وجود داشته که همه نشان از فرصت‌های خوب برای توسعه روابط اقتصادی دارد.

    معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به ظرفیت صدور خدمات فنی و مهندسی به برزیل گفت: شرکت‌های ایرانی در صدور خدمات فنی و مهندسی در منطقه آمریکای لاتین خوشنام و مورد اعتماد کارفرمایان آن منطقه هستند و در این مورد باید ضمانت‌نامه‌های بانکی موردبررسی قرار گیرد تا پیمانکاران ایرانی بتوانند در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی