عصر بازار

انتقال ٧ تعاونی به کاسپین کامل شد

عصر اعتبار- در جریان انجام امور تصفیه برای ارزیابی دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین، تازه‌ترین اخبار از آن حکایت دارد که تمامی امور مربوطه به پایان رسیده و این هفت تعاونی به طور کامل به کاسپین منتقل شدند.

انتقال ٧ تعاونی به کاسپین کامل شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، شکل‌گیری موسسه اعتباری کاسپین و صدور مجوز برای آن در پایان سال 1394 با تجمیع هشت تعاونی که پیش از آن انحلال آنها اعلام شده بود همراه شد.

    "فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلیل گرگان و عام کشاورزان مازندران، هشت تعاونی بودند که در مجموعه‌ای تحت عنوان کاسپین گرد آمده و بانک مرکزی مجوز فعالیت را برای این موسسه صادر کرد اما قرار بود تا در ادامه  هیات مدیره کاسپین امور مربوط به این تعاونی‌ها را انجام داده و به عبارتی آنها را ساماندهی کند.

    بر این اساس باید کاسپین امور مربوط به تصفیه، ارزیابی و نقل و انتقال دارایی‌های هشت تعاونی زیرمجموعه را انجام می‌داد و بعد از اتمام آن به طور کامل کلیه امور آنها به این موسسه منتقل می‌شد، آن گاه از آن به بعد بود که تمامی مشتریان تعاونی‌های هشت گانه جزو سپرده‌گذاران موسسه مجاز کاسپین محسوب شده و دفترچه‌ها و حساب آنها تغییر پیدا می‌کرد.

    اما چندی نکشید که کاسپین با مسائل و حواشی همراه شد و با بروز اتفاق‌ها و انتشار برخی خبرها، ماجرای این موسسه مجاز در شرایط دیگری قرار گرفت. اعلام خبری از سوی مراجع قضایی مبنی بر بدهی چند هزار میلیاردی تعاونی فرشتگان به عنوان زیرمجموعه این موسسه یکی از عوامل محرک سپرده‌گذاران برای هجوم در مقابل شعب کاسپین برای دریافت سپرده‌های خود شد.

    از سوی دیگر آن طور که پیش‌تر مقامات بانک مرکزی اعلام کرده‌اند، قصور هیات مدیره کاسپین در مقابل وظایفی که برای ساماندهی تعاونی‌های زیرمجموعه داشته‌اند و همچنین صدور حکم قضایی برای تغییر تابلوها و دفترچه تعاونی‌ها قبل از انتقال کامل دارایی‌ها از جمله عوامل دیگری بود که موجب به هم ریختگی شرایط کاسپین در سال 1395 شد.

    با این حال از سال گذشته هیات‌های تصفیه برای رسیدگی به امور هشت تعاونی منحله آغاز به کار کرده و برای انجام ارزیابی و نقل و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌ها به موسسه کاسپین فعالیت خود را پیش بردند.

    این در حالی است که آخرین اخبار دریافتی از این حکایت دارد که انجام امور تصفیه هفت تعاونی به پایان رسیده و اکنون نقل و انتقال کامل آنها به موسسه کاسپین انجام شده است. بر این اساس اکنون کاسپین مسئول اصلی رسیدگی به امور تمامی هفت تعاونی الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلیل گرگان و عام کشاورزان مازندران خواهد بود.

    در این شرایط اکنون تنها امور مربوط به تعاونی فرشتگان و نقل و انتقال کامل دارایی‌های آن به موسسه کاسپین باقی مانده است. فرشتگان بزرگترین زیرمجموعه کاسپین با حدود 49 درصد از سهم آن با حدود 500 هزار سپرده‌گذار به شمار می‌رود.

    طبق آخرین آماری که به طور رسمی بانک مرکزی اعلام کرده دارایی‌های فرشتگان تا حدود سه هزار و 100 میلیارد تومان ارزیابی شده و شناسایی و انتقال مابقی اموال و دارایی‌های این تعاونی در دستور کار قرار دارد.
    به هر حال مشخص است که هر آنچه تحت عنوان دارایی و اموال هشت تعاونی دیگر به کاسپین منتقل شده، تنها خاص همان تعاونی‌ها بوده و ارتباطی با اموال فرشتگان ندارد، در عین حال که بانک مرکزی تاکید داشته تمامی اموال فرشتگان متعلق به سپرده‌گذاران عام بوده و هر آنچه دارایی شناسایی و منتقل شود، پاسخگوی پرداخت وجوه سپرده‌گذاران فرشتگان است.
    در رابطه با شعب تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین نیز باید یادآور شد که اکنون از 430 شعبه‌ای که برای هر هشت تعاونی در سطح کشور فعال بود، فقط 80 مورد مجوز فعالیت از بانک مرکزی داشته و مابقی پلمب شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو