عصر بازار

پر سودترین شغل در ایران!

عصر اعتبار- یک کار خوشمزه! در حال حاضر ساندویچ‌فروشی به تدریج در ایران به صورت یک شغل عمومی و گسترده درآمده هست و برندهای ایرانی توانسته‌اند جای خود را در بین مردم باز کنند.

پر سودترین شغل در ایران!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، شاید همۀ بر این عقیده استوار باشند که حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز مردم، از خورد و خوراک‌شان نمی‌گذرند؛ بنابراین انچه با شکم در ارتباط هست، همۀ وقت بازارش رونق دارد. مشابه آن نیز ساندویچی هست. این غذای فوری یا زودغذا، عنوانی هست برای غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می شوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر، از فست فودهای متعارف میباشند.

    در سال‌های جدید، سخت شدن شرایط اقتصادی کمی تا قسمتی روی ذائقه خوراکی مردم تاثیر گذاشته اما خوشبختانه تنوع فست‌فودها و ساندویچ‌ها آن‌قدر بالاست که به راحتی خود را با انتظارات مشتریان انطباق میدهد. گرچه این شغل نیز، مسئولیت‌ها و دردسرهای خود را دارد. اما اگر هم صبر و حوصله و هم کمی سلیقه و برخورد مفید داشته باشید، پس می توانید در این حرفه پیروز شوید و چند نفر دیگر را نیز بعنوان یک کارآفرین مشغول کار کنید.

    تنها باید ساندویچ‌فروشان با افزایش کیفیت بتوانند مشتری‌های خود را جذب و حفظ کنند. بازار فست فود یا به عبارتی ساندویچ‌فروشی در ایران در حال گسترش هست گرچه به شرطی که بسترلازم برای کارآفرینان نیز فراهم شود.

    «آقا ساندویچ میخواهید، نداریم»؛ صاحب مغازه اصلا پشت سرش را نگاه نمی کند و این را میگوید. میخواهم جوابش را بدهم که آخه هشت صبح کی ساندویچ می‌خوره؟ اما یک لحظه خاطرات دوران سربازی در شیراز مثل برق از جلو چشمم رد میشود. یاد آقا فیروز می‌افتم که مردی 30 و چند ساله بود و یک ساندویچی داشت نرسیده به جایی که شیرازی‌ها به اسم «کلبه» می‌شناسند.

    روز و شب نمی‌شناخت و همۀ وقت باز بود. صبح ساعت هشت، شیفت گشت راکه تحویل می‌دادیم به سمت فیروز راه می‌افتادیم. «آقا فیروز! سه تا همبرگر، مال من تپل باشه»؛ این را میگفتم و با بچه‌ها ساندویچی را می‌گذاشتیم روی سرمان. «چشم جناب سروان»، خودش می‌دانست منظورم از تپل چیست. فکر کنم باید اضافه وزنم راکه 10 کیلو هست، مدیون فیروز و ساندویچ‌هایش باشم.

    «آقا گفتم ساندویچ نداریم» تشر صاحب ساندویچی، رشته افکارم را پاره می کند. وقتی میگویم خبرنگار هستم، میگوید: «پس کو دوربینت؟» من می مانم وتوضیح که روزنامه و خبرگزاری با صدا و سیما فرق می کند.

    غذایی که همواره محبوب است

    جواد، صاحب ساندویچی کوچک و تمیزی هست که سر در مغازه‌اش، بنر یکی از برندهای مطرح ساخت ساندویچ را نصب کرده هست. «مردم از هرچه بگذرند، از شکم نمی‌گذرند». این را جواد می گوید و ادامه میدهد:« ساندویچ و فست فود، ارتباط مستقیم با شکم دارد؛

    پس همین میشود که ما بازار خود ما را داریم، چه در پس کوچه و چه در یک فوت کورت. خوش خوراکی، خصلت ما ایرانی‌هاست و همۀ وقت به دنبال طعم‌ها و مزه‌های جدید و جذاب بوده‌ایم و دنیای ساندویچ و فست فود نیز که دریای تنوع هست و هر روز یه شاهکار جدید خلق می شود».

    تقاضا برای این بازار همیشگی است

    وی می گوید: با این رشد جمعیت و افزایش روزافزون تقاضا و کمبود وقت برای مردم، طبیعی هست که تقاضا برای این بازار همیشگی باشد و فارغ از بعضی مسائل و گرفتاری‌ها، می توان ساندویچی و فست فود را جزو کسب و کارهای سودآور حساب کرد و این شغل، نه تنها بازار خودش را دارد بلکه سبب رونق بقیه مشاغل نیز شده هست

    مثل ساخت نوشابه و ماء الشعیر، نون ساندویچ، خیار شور، قارچ، انواع سس و … . نکته دیگر که این فعال عرصه ساندویچ و فست فود به آن اذعان دارد، این هست که شاید به جهت نبود امکانات مناسب برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت، خوردن ساندویچ در واقع به نوعی تفریح برای مردم تبدیل شده هست.

    نحوه راه‌اندازی یک مغازه ساندویچ‌ فروشی

    از جواد می‌پرسم چگونه شغلش را شروع کرده هست؟ می گوید: «کارم را از شاگردی یه ساندویچی کوچک در دانشگاه‌های شهرهای اطراف تهران شروع کردم. اولش از ناچاری و بیکاری بود ولی کمی بعد علاقه‌مند شدم. بعد که صاحب ساندویچی، کار را رها کرد، خودم رفتم صحبت کردم و کل کار را گرفتم.

    اولش سخت بود ولی بعد تدریجی کاملا بر وضعیت مسلط شدم. در اینکار غیر از ساندویچ خوبی که دست مردم می دهید، باید اخلاق‌تان نیز مفید باشد و درخواست مردم را برآورده کنید». یادتان باشد چون تقاضا برای این بازار همیشگی هست، پس اگر مفید کار کنید و در کارتان کم نگذارید، بدون شک کسب و کار شما نیز همیشگی خواهد بود.

    مکان‌یابی، مهم‌ترین موضوع

    بیشتر فعالان عرصه ساخت ساندویچ معتقدند که برای شروع و داشتن کسب و کار پیروز، مکان‌یابی، مهمترین رکن هست و از همین رو مکان‌های شلوغ مثل بازارها، پاساژها، مراکز تجاری، دانشگاه‌ها و مکان‌هایی مثل بیمارستان‌ها در اولویت هست.

    تازه‌کارها بخوانند

    بهتر هست اگر تازه‌کار و ناشناخته هستید، مکان کوچکی را اجاره کنید که یک آشپزخانه و گرچه جایی برای نشستن داشته باشد یا حداقل در مکانی باشد که محلی برای نشستن در نزدیک آن باشد؛ این‌گونه‌ در تعداد زیادی از هزینه‌ها مثل اجاره و قبض برق صرفه‌جویی می کنید.

    طراحی صحنه و آکسسوار، مهم‌ترین ابزار برای رونق

    گرچه این نکته حایز اهمیت هست که در تهیه مکان، به تمیزی آن و عدم مشکلات ناشی از فاضلاب، لوله کشی آب، تمیزی دیوارهاو به رنگ محیط دقت کرده و ملاحظات زیست‌محیطی را در نظر بگیرید. میز و صندلی مناسب و چیدمان خلاقانه را نیز فراموش نکنید، همینطور دکوراسیون و بهرهگیری از نورپردازی به شدت در جذب مشتری موثر هست. به طور خلاصه «باید متفاوت باشید».

    مهم‌ترین موارد در اداره ساندویچی

    بهرام، یک ساندویچ فروشی کوچک در اطراف مرکز فروش اسباب بازی و لوازم و مایحتاج نوزادان دارد. او می گوید: یکی از مهمترین موارد در اداره ساندویچی، رعایت بهداشت هست.

    شما حتما باید گواهی بهداشت داشته باشید و گرچه در هنگام گرفتن عوارض، راحت یقه شما را می گیرند؛ پس بهتر هست در پرداخت هزینه‌های دولتی و گرچه رعایت نکات بهداشتی و تمیزی، دنبال راه‌های در رو نباشید.

    وسایل مورد نیاز

    بهرام به وسایل داخل محل کسب و کارش اشاره میکند و میگوید: برای سرخ کردن و گرم کردن خوراکی به اجاق گاز احتیاج دارید و گرچه به یک مایکروفر برای ساندویچ‌ها و فست‌فودهای کوچک. یخچال و فریز نیز، برای خنک نگه داشتن موادغذایی و گرچه نوشیدنی‌ها ضروری هست. برای شستن و تمیز کردن ظرف و ظروف نیز، سینک ظرف‌شویی جزو واجبات هست.

    چگونگی تهیه مواد مورد نیاز برای ساندویچ

    وی در مورد نوع و چگونگی تهیه مواد مورد نیاز برای تهیه ساندویچ نیز می گوید: گوشت چرخ کرده، پنیر، سبزیجات، نان، ظرف سالاد و ظرف سیب زمینی، قاشق و چنگال و لیوان یکبار مصرف و کاغذ یا نایلون ساندویچ از جمله مهمترین موارد لازم هست که مورد نیاز این کسب و کار هست که گرچه امروز شرکت‌های گوناگون از برندهای گوناگون به سراغ شما می آیند و مواد مورد نیاز را برای شما ثبت سفارش کرده و تهیه میکنند و نوشیدنی نیز معمولا یک ماه گذشته سفارش‌گیری و درب مغازه تحویل شما میشود.

    تهیه منو از انواع ساندویچ‌ها

    گام بعدی در اینکار، تهیه یک منو از انواع ساندویچ‌ها، پیتزا، سالاد، انواع نوشیدنی و… هست. می‌توانید از بعضی اسامی جذاب که حس کنجکاوی مشتری را تحریک کند نیز، بهرهگیری کنید که گرچه باید در این ابتکارات، حواس‌تان به قیمت‌ها نیز باشد که سبب پشیمانی مشتری از سفارش نشود.

    مشتری‌‌داری، مورد توجه است

    بهرهگیری از پرسنل مناسب و آموزش دیده مثل نظافتچی، آشپز، پیش خدمت و صندوق‌دار نیز، بسیار حایز اهمیت هست و گرچه اخلاق خوش و نیکو و مشتری‌مداری از جمله پر اهمیت‌ترین‌هاست.

    تبلیغات را فراموش نکنید

    امروزه تبلیغات حرف اول را می زند. تبلیغات را فراموش نکنید، مخصوصا از نوع بکر و خلاقانه. حتی بعضی معتقدند که باید تبلیغات را گذشته از شروع کارتان آغاز کنید و به عبارتی حس کنجکاوی مشتریان را تحریک کنید. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز، ظرفیت بسیاری خود برای معرفی شما به همگان هست؛ به شرط بهرهگیری از خلاقیت.

    چگونه می‌توان ساندویچ فروش متمایزی شد؟

    فراموش نکنید با دقت به تعدد ساندویچ فروشی، در حال حاضر برای یک کسب و کار پیروز در اساس فست فود و ساندویچ، گذشته از هرچیز باید خاص و متفاوت باشید. متمایز بودن به معنی صرف هزینه گزاف نیست بلکه نیازمند مطالعه و تحقیق روی انواع ساندویچ و بازارپسندی آن در مناطق گوناگون شهر با دقت به ذائقه شهروندان و ساخت یک محصول پس از تجزیه و تحلیل شرایط و هزینه‌هاست.

    گرچه تعداد زیادی از فعالان این عرصه معتقدند که تمرکز بر یک محصول خاص و گرچه ویژه و ممتاز و افزایش روز افزون کیفیت آن میتواند در موفقیت شغلی شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو