عصر بازار

بدهی ۲۰۰۰میلیارد تومانی ثامن‌الحجج به بانک مرکزی

عصر اعتبار- پرونده تعاونی اعتباری منحل شده ثامن‌الحجج بار دیگر به جریان افتاد و زمان اجرای تعهدات در مقابل پرداخت مانده سپرده‌های تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان فرا رسید. پرداخت تعهدات ثامن‌الحجج با خط اعتباری بانک مرکزی موجب شده تا این بانک با طلب حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان بزرگترین طلبکار ثامن‌الحجج باشد.

بدهی ۲۰۰۰میلیارد تومانی ثامن‌الحجج به بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، ثامن الحجج به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز در بازار غیرمتشکل پولی بود که از دهه 1380 فعالیت خود را آغاز کرده و به مرور زمان قدرت گرفته بود، اما به هر حال در نتیجه فعالیت‌های خارج از چارچوب و قواعد بانک مرکزی و در روالی بی ضابطه همراه با تخلفات ساختاری، مدیریتی و مالی قدرت ایستادگی را از دست داد و در نهایت در سال 1394 از هم پاشیده شد.

    فروپاشی ثامن الحجج با بیش از یک میلیون و 250 هزار فقره حساب، همراه شد با ورود بانک مرکزی و مراجع قضایی برای ساماندهی روال این تعاونی و به ویژه سپرده‌گذاران آن که راهی جز تجمع برای دریافت حق و حقوق خود نداشتند. به هر صورت در نتیجه تصمیم گیری‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های ذیربط قرار بر این شد تا مجموعه تعهدات ثامن الحجج با انتخاب بانک پارسیان به عنوان بانک عامل و کانال بانک مرکزی برای پرداخت تعهدات این تعاونی آغاز شود.

    از بهمن ماه سال 1394 و همزمان با دهه فجر بود که پرداختی مرحله‌ای سپرده‌های کمتر از پنج میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و به ترتیب تا 10 میلیون و 35 میلیون تومان پیش رفت. چندی نکشید که در مهرماه سال 1395 نوبت به تعیین وضعیت سپرده‌های کلان و تا سقف 100 و در ادامه 200 و 300 میلیون تومان رسید. اما تفاوت اینجا بود که در فاز پرداخت سپرده‌های 100 تا 300 میلیونی شرایطی تعریف شد، به طوری که سپرده‌گذاران می‌توانستند به شعب بانک پارسیان مراجعه و وضعیت حساب‌های خود را مشخص کنند، اما پرداختی به آنها به طور کامل انجام نمی‌شد، بلکه مشروط بود.

    بر این اساس این سپرده‌گذاران می‌توانستند هر کدام 35 میلیون تومان از مبلغ سپرده خود را دریافت کرده، مشروط به این که تعهدی مبنی بر عدم مطالبه باقی مانده وجوه خود را طی بازه زمانی مشخصی به بانک پارسیان ارائه کنند تا در این مهلت بانک پارسیان بتواند دارایی‌ها و املاک ثامن الحجج را به وجوه نقد تبدیل کرده و مانده حساب مشتریان تا سقف 100 و 300 میلیون تومان را پرداخت کند.

    بنابراین مهلت 14 تا 17 ماهه‌ای بعد از تعیین وضعیت حساب مشتریان تعریف شد. اکنون با گذشت این دوره، زمان آن رسیده که بانک پارسیان به تعهد خود در مقابل سپرده‌گذارانی که پیش‌تر تا 35 میلیون تومان از وجوه خود را دریافت کرده‌اند، عمل کند. این در حالی است که از امروز همزمان با 20 تیرماه و در مرحله اول سپرده‌گذاران تا سقف 100 میلیون تومان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک پارسیان و با در دست داشتن تعهدنامه‌ای که در قبال تعیین وضعیت حساب خود در اختیار دارند، مانده وجوه را دریافت کنند.

    این در حالی است که پرداخت سپرده‌های تعهدی فقط در همان شعبه که رسید تعهدنامه در آن امضاء شده امکان پذیر است. از سویی دیگر اگر سپرده‌گذاری چند روز پس از تاریخ سررسید هم مراجعه کند، مشکلی وجود نداشته و فعلا مهلتی برای مراجعه تعیین نشده است.

    سپرده‌گذاران باید توجه داشته باشند که در صورتی فرصت مراجعه به شعب پارسیان را دارند که برگه تعهدنامه آنها حداکثر در مابه‌التفاوت بین 35 تا 100 میلیون تومان قرار داشته باشد، یعنی اگر پیش‌تر 35 میلیون تومان را دریافت کرده‌اند اکنون حداکثر باید مجموع مبلغ تعهدنامه‌ای که دارند 65 میلیون تومان باشد.

    اما در رابطه با سپرده‌های بالای 300 میلیون تومان نیز باید یادآور شد بر اساس آنچه که مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند، تعیین تکلیف سپرده‌گذاران بالاتر از 300 میلیون تومان مشروط به کفاف دارایی‌های تعاونی خواهد بود.

    این در شرایطی است که پرداخت وجوه سپرده‌گذاران ثامن الحجج براساس خط اعتباری بیش از 2000 میلیارد تومانی است که بانک مرکزی به تدریج در اختیار بانک پارسیان قرار داده و در حال حاضر بانک مرکزی بزرگ‌ترین طلبکار اعتباری ثامن الحجج محسوب می‌شود. در این بین بانک پارسیان هیچ پولی از منابع خود پرداخت نمی‌کند، بلکه تنها کانالی برای اجرای تعهدات ثامن الحجج به شمار می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی