عصر بازار

از سوی معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت :

ابلاغ آیین ­نامه نحوه توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه ­نامه شخص ثالث

عصر اعتبار- هیأت وزیران آیین‌‌نامه مربوط به نحوه اقدام درباره وسایل نقلیه فاقد بیمه‌ نامه شخص ثالث را به منظور پیش‌‌بینی سازوکارهای لازم در جهت استفاده از سامانه‌ های اطلاعاتی توسط پلیس و شرکت‌های بیمه برای تسهیل کار رانندگان دارای بیمه ‌نامه که هنگام توقف خودرو، بیمه‌ نامه خود را به همراه ندارند، تصویب کرد.

ابلاغ آیین ­نامه نحوه توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه ­نامه شخص ثالث
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،هیئت وزیران در جلسه 4/4/1396 به پیشنهاد وزارت کشور و با همکاری وزارتخانه­ های راه و شهرسازی، دادگستری و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (42) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب 1395 -، آیین­نامه نحوه توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث را به شرح زیر تصویب کرد:

    آیین ­نامه نحوه توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه ­نامه شخص ثالث

    ماده 1- در این آیین­ نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند و سایر اصطلاحات مندرج در این آیین­نامه تابع تعاریف مندرج در قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه است:

    الف- قانون: قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب 1395-.

    ب- پلیس: مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

    پ- بیمه­ گر: شرکت سهامی بیمه ایران و هر شرکت بیمه غیردولتی دارای مجوز فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث از بیمه مرکزی.

    ت- بیمه ­نامه معتبر شخص ثالث: سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه، متعلق به وسیله نقلیه موضوع ماده (2) قانون، میان دارنده وسیله نقلیه و بیمه ­گر که دارای تاریخ اعتبار باشد.

    ث- توقفگاه: توقفگاه­های مذکور در تصویب­نامه شماره 179398/ت46844ک مورخ 13/9/1391 و اصلاحات بعدی آن.

    ج- توقیف: بازداشتن وسیله نقلیه از حرکت تا زمان ارایه بیمه­ نامه معتبر.

    چ- سامانه بیمه ­نامه شخص ثالث: سامانه­ای الکترونیکی به منظور تجمیع اطلاعات بیمه ­نامه ­های شخص ثالث صادر شده توسط بیمه ­گر.

    ح- دارنده وسیله نقلیه: اعم از مالک یا متصرف وسیله نقلیه است و هر کدام که بیمه ­نامه موضوع ماده (2) قانون را تحصیل کند تکلیف از دیگری ساقط می­شود.

    ماده 2- بیمه مرکزی موظف است امکان شناسایی برخط وسایل نقلیه دارای بیمه­ نامه معتبر شخص ثالث را برای پلیس و سایر مراجع ذی­ربط فراهم آورد.

    ماده 3- به منظور درج دقیق مشخصات وسیله نقلیه در بیمه ­نامه معتبر شخص ثالث و تعیین اصالت استعلام برخط وضعیت بیمه ­نامه، پلیس موظف است امکان دسترسی بیمه مرکزی به اطلاعات مورد نیاز را مطابق ماده (54) قانون فراهم آورد.

    ماده 4- حرکت وسیله نقلیه بدون داشتن بیمه ­نامه معتبر شخص ثالث ممنوع است. در صورتی که دارنده وسیله نقلیه مدعی شود بیمه­ نامه معتبر شخص ثالث را به همراه ندارد، پلیس موظف است براساس استعلام از بیمه، نسبت به احراز دارا بودن بیمه­ نامه یا فقدان آن اقدام و در صورت فقدان بیمه ­نامه معتبر شخص ثالث، ضمن اعمال قانون، وسیله نقلیه را توقیف و به توقفگاه منتقل نماید.

    تبصره 1- انتقال وسیله نقلیه به توقفگاه و مسئولیت جبران خسارات وارد شده به وسیله نقلیه در زمان حمل و جابه­ جایی و طی دوران توقیف، هزینه حمل، جابه جایی و نگهداری وسیله نقلیه و نحوه اخذ وجه براساس تصویب­ نامه شماره 179398/ت46844ک مورخ 13/9/1391 و اصلاحات بعدی آن است.

    تبصره 2- در صورت توقیف وسیله نقلیه به علت فقدان بیمه ­نامه پس از طی فرآیند این ماده برای رانندگان وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر و بار، دارنده و مؤسسه یا شرکت مربوط موظفند به نحو مطمئن و مناسب نسبت به انتقال مسافران یا بار تا مقصد و همچنین جبران خسارات وارد شده اقدام نمایند.

    ماده 5- به کارگیری وسایل نقلیه فاقد بیمه ­نامه معتبر شخص ثالث توسط شرکت­ها و مؤسسات حمل و نقل بار و مسافر ممنوع است. در صورت احراز تخلف، پلیس مکلف است مراتب را در اسرع وقت مطابق ماده (31) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی - مصوب 1389- جهت اعمالقانون به مراجع ذی­ربط اعلام نماید.

    ماده 6- رفع هرگونه توقیف از وسایل نقلیه، مستلزم احراز دارا بودن بیمه­ نامه معتبر شخص ثالث است.

    ماده 7- مراجع ذی­ربط موظفند در مبادی ورودی و خروجی مرزهای جمهوری اسلامی ایران نسبت به نظارت و احراز دارا بودن بیمه ­نامه وسایل نقلیه اقدام و در صورت فقدان بیمه ­نامه نسبت به توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه­ نامه معتبر شخص ثالث، با رعایت ماده (7) قانون اقدام نمایند.

    ماده 8- وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای کشور) موظف است ترتیبی اتخاذ نماید تا در بارنامه وسایل نقلیه باربری و صورت وضعیت مسافری، شماره بیمه­ نامه معتبر شخص ثالث و تاریخ انقضای آن درج گردد.

    اسحاق جهانگیری معاون اول رییس ­جمهور این مصوبه را به وزارت کشور- وزارت راه و شهرسازی وزارت دادگستری- وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو