عصر بازار

اوکراین آماده پذیرش بانک‌های ایرانی است

عصر اعتبار- رئیس‌جمهور اسبق اوکراین از مذاکرات خود با چندین بانک ایرانی به‌منظور یافتن ابزارهای مختلف مالی برای توسعه مناسبات اقتصادی خبر داد.

اوکراین آماده پذیرش بانک‌های ایرانی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران، ویکتور یوشچنکو، رئیس‌جمهور اسبق اوکراین در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اتفاقاتی که بین این کشور و روسیه رخ داد و در پی آن روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی قطع شد، گفت: ایران و اوکراین می‌توانند در این حوزه مبادلات و مناسبات خوبی داشته باشند. هیات‌های اقتصادی که به ایران آمده‌اند، همگی سلسله اهدافی را دنبال می‌کنند. ما نیز امروز برای تحقق همین اهداف به ایران سفر کرده و با بخش‌های مختلف ملاقات می‌کنیم. اوکراین خواستار تشدید روابط خود با ایران است و این روابط باید در حوزه‌های مختلف اتفاق افتد.

    وی برقراری ارتباط بین دانشگاه‌های دو کشور را نیز خواستار شد و افزود: مشکلات موجود قدم‌به‌قدم مرتفع می‌شود به شرط آنکه نقص در اطلاع‌رسانی و ضعف در ارائه اطلاعات جامع اقتصادی از وضعیت دو کشور هر چه زودتر حل شود.

    رئیس‌جمهور اسبق اوکراین در ادامه به مسائل بانکی اشاره کرد و گفت: در این مورد به ابزارهای مشخصی به‌منظور برقراری روابط مالی و توسعه مناسبات اقتصادی نیاز داریم. بانک ملی اوکراین پیشنهادی مبنی بر ایجاد بانک ایرانی در این کشور را مطرح کرده و در این سفر به دنبال آن هستیم که کدام بانک ایرانی آمادگی این کار را دارد. مجوزهای لازم برای این منظور آماده است.

    وی همچنین همکاری در بخش کشاورزی را از محورهای پرظرفیت و مناسب ارزیابی کرد و افزود: می‌توانیم در این رابطه همکاری‌های عمیق در تولید مشترک با فناوری بالا داشته باشیم.

    یوشچنکو با بیان اینکه ایران از نظر تولیدات دارویی از فناوری‌های بالایی برخوردار است خواستار تولید مشترک شرکت‌های اوکراینی و ایرانی در این زمینه شد. بر اساس اظهارات وی این امکان نیز وجود دارد که محصولات تولید شده در بازارهای اروپایی نیز به فروش برسد.

    رئیس‌جمهور اسبق اوکراین همچنین خواستار روابط خواهرخواندگی بین استان‌های دو کشور شد و اعلام کرد: اوکراین برای همکاری در زمینه صنعت هواپیمایی و اکتشافات معدنی با ایران، آمادگی دارد.

    در ادامه این دیدار  غلامحسین شافعی با اشاره به روابط دیرینه دو کشور، افزود: در طول دو سال گذشته هیات های دولتی و خصوصی متعددی بین دو کشور رفت‌وآمد داشتند و این می‌تواند آغازی امیدوارکننده برای آینده مناسبات ایران و اوکراین به شمار آید.

    وی همچنین از انجام اقدامات اولیه برای اعزام هیاتی اقتصادی به کشور اوکراین در ماه اکتبر (مهرماه) سال جاری از سوی اتاق ایران خبر داد و افزود: عزم ایران برای گسترش روابط تجاری خود با اوکراین جدی است و دولت نیز در همین مورد حمایت‌های لازم را از بخش‌خصوصی به طور مرتب دنبال می‌کند.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بعد از رفع تحریم‌ها، محیط متفاوتی شکل‌گرفته و امکان بازیابی روابط گذشته و توسعه مناسبات جدید مهیا شده است. اتاق به دلیل ظرفیت‌های موجود آمادگی دارد گام‌های مؤثری در این رابطه بردارد. در گذشته سعی شد ارتباط بین اتاق‌های استانی دو کشور گسترش پیدا کند که در این مورد هم به توفیقات خوبی دست پیدا کردیم.

    وی همکاری در زمینه کشاورزی را از اهداف اولیه ایران در ارتباط با اوکراین دانست و کشت فراسرزمینی را از دیگر برنامه‌های موردتوجه فعالان اقتصادی در این منطقه عنوان کرد.

    به گفته شافعی، صنعت هواپیما، حمل‌ونقل، فولاد، الکترونیک و انرژی می‌تواند محورهای همکاری دو کشور باشد.

    رئیس پارلمان بخش خصوصی همچنین از پیشنهاد ایران در مورد امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اوکراین سخن گفت و افزود: جایگاه شما می‌تواند در نهایی شدن این پیشنهاد مؤثر باشد.

    وی همکاری دو جانبه و فعالیت‌های مشترک دو کشور در سایر کشورهای اروپایی یا کشورهای اطراف ایران را مورد تأکید قرار داد.

    رئیس اتاق ایران از پروژه 200 میلیارد دلاری مربوط به نفت و گاز در یاران خبر داد و اعلام کرد: همه‌چیز برای همکاری مشترک بین دو کشور در این زمینه فراهم است.

    در پایان این نشست به پیشنهاد رئیس‌جمهور اسبق اوکراین، مقرر شد اعزام هیات ایرانی به این کشور همراه با برگزاری نمایشگاهی از محصولات ایرانی باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو