عصر بازار

تقوی نژاد خبر داد

اخذ مالیات از خانه‌های خالی پس از راه اندازی سامانه شناسایی وزارت راه

عصر اعتبار- رییس کل سازمان امور مالیاتی از رایزنی با وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد سامانه ای جهت شناسایی خانه های خالی برای اخذ مالیات تا پایان سال جاری خبر داد.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی پس از راه اندازی سامانه شناسایی وزارت راه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، سید کامل تقوی نژاد با اشاره به تلاش سازمان امور مالیاتی در خصوص عملیاتی کردن اخذ مالیات از خانه های خالی طبق قانون گفت: برای اخذ مالیات از خانه های خالی باید وزارت راه و شهرسازی سامانه ای برای شناسایی این واحدها ایجاد کند.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: طبق وعده وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال 96 سامانه شناسایی واحدهای خالی ایجاد شده و اطلاعات این خانه ها استخراج می شود تا سازمان امور مالیاتی طبق آن به اجرای قانون اقدام کند.

    وی با بیان اینکه در زمینه اخذ مالیات از خانه های خالی قانون وجود دارد، افزود: اطلاعات باید از سوی وزارت راه وشهرسازی در اختیار ما قرار بگیرد زیرا قانون مکلف کرده تا بر اساس سامانه اقدام کنیم.

    آخرین وضعیت اخذ مالیات 10 درصدی از خانه های نوساز

    تقوی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اخذ مالیات 10 درصدی از خانه های نوساز به کجا رسید، گفت: در ماده 77 قانون مالیات های مستقیم یک حکم وجود داشت که بر آن اساس 10 درصد از نقل و انتقال واحدهای نوساز علاوه بر مالیات ماده 59 دریافت شود، طبق اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم که در سال 94 تصویب شد بر اساس لایحه ارایه شده از سوی دولت دهم قرار بر این شد که مالیات نقل و انتقال مسکن مثل سایر واحدهای تولیدی تلقی شود.

    وی ادامه داد: در قانون مذکور گفته شده که باید به ماخذ اشخاص حقیقی و حقوقی از سود و زیان مربوط به واحدهای تولید مسکن مالیات اخذ شود، البته در آیین نامه ای که در دولت تصویب شده تلاش بر لحاظ شرایط حاکم بر مسکن و رکود آن بوده است.

    تقوی نژاد گفت: تا حدودی آیین نامه اخذ مالیات از خانه های نوساز به نحوی تنظیم شده که مشوق های مربوط به سرمایه گذاری در این بخش کم رنگ نشود.

    مشوق هایی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن در نظر گرفته شده است

    وی با اشاره به مشوق های در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاری در بخش مسکن، تصریح کرد: دایره شمول این ماده مربوط به کسانی است که پروانه ساخت آن ها از سال 95 به بعد صادر می شود و دیگر مشوقی که در این زمینه در نظر گرفته شده در خصوص قیمت تمام شده مسکن است، با توجه به اینکه که زمین نقش مهمی در نرخ مسکن دارد مقرر شده تا قیمت زمین به قیمت فروش لحاظ شود.

    تقوی نژاد ادامه داد: وقتی قیمت فروش را برای زمین در نظر گرفتیم یعنی عمده هزینه های قابل قبول مالیاتی در قیمت تمام شده زمین لحاظ خواهد شد.

    وی افزود: در حال حاضر برای اشخاص حقیقی اگر ظرف 3 سال نقل و انتقال صورت بگیرد مالیات اخذ می شود و برای شهرهای زیر 100 هزار نفر این امتیاز لحاظ  شده که مالیات اخذ نشود.

    رئیس کل سازمان مالیاتی کشور یادآور شد: برای اشخاص حقوقی به نسبت سود و زیان آن ها مالیات اخذ می شود و اگر واحد مسکونی سودی نداشته باشد مالیاتی پرداخت نمی شود.

    ضرورت وصول مالیات مقطوع

    وی با بیان اینکه بنده به عنوان یک کارشناس امور مالیاتی اجرای ماده 77  و اخذ مالیات از خانه های نوساز در شرایط فعلی را نمی پسندم، گفت: اعتقاد من این است که مالیات هر چه به سمت مالیات مقطوع میل پیدا کند هم کار وصول راحت تر می شود و هم تکلیف تولید کنندگان مشخص می شود.

    تقوی نژاد ادامه داد: اجرایی نشدن این ماده شاید از جهت درآمدهای مالیاتی نسبت به دوره قبل 10 درصد میزان مالیات ما را کاهش دهد اما ما نمی خواهیم در شرایطی که نیاز است مسکن رونق بگیرد التهابی در این بخش به وجود بیاید.

    رئیس کل سازمان مالیاتی کشور از آمادگی سازمان امور مالیاتی برای همکاری با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سایر مسئولان مربوطه نسبت به اصلاحیه ای این ماده خبر داد و تصریح کرد: ما خواستار خروج مسکن از رکود هستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی