عصر بازار

قائم‌مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک خبر داد:

تدوین دستورالعمل فعالیت فین‌تک‌ها تا شهریورماه

عصر اعتبار- قائم‌مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: بانک مرکزی براساس دستورالعمل مصوب کمیته نظارتی کسب و کارهای اینترنتی باید چارچوبی را برای فعالیت فین‌تک‌ها تدوین کند که قرار است تا شهریورماه انجام شود.

تدوین دستورالعمل فعالیت فین‌تک‌ها تا شهریورماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایبِنا، فرانک اسکویی شب گذشته در برنامه گفتگوی خبری با اشاره به حوزه فعالیت فین‌تک‌ها افزود: فروشگاه‌های اینترنتی نیازمند به اتصال به درگاهی هستند تا از طریق آن، خریداران بتوانند پول را واریز کنند، به طور معمول فروشگاه‌های اینترنتی بعد از اینکه نماد اعتماد را گرفتند، به شرکت‌های خدمات دهنده متصل به بانک‌ها مراجعه و از طریق آنها درگاه را ایجاد می‌کنند اما برخی شرکت‌ها به فین‌تک‌ها که درگاه‌های واسط هستند مراجعه می‌کنند و درگاه را از آنها می‌گیرند.

    وی درباره ساماندهی کسب و کارهای متمرکزکننده خدمات پرداخت گفت: فروشگاه‌های اینترنتی که مستقیما از شرکت‌های بانکی درگاه را می‌گرفتند، ساماندهی شده‌اند که حدود 25 هزار مورد بوده‌اند، اما فروشگاه‌هایی که از طریق فین‌تک‌ها فعالیت می‌کنند تاکنون ساماندهی نشده‌اند.

    اسکویی در مورد متولی ساماندهی این کسب و کارها گفت: متولی ساماندهی تمام فعالیت‌های مالی در کشور بانک مرکزی است و مرکز توسعه تجارت نیز با هماهنگی بانک مرکزی کارها را انجام می‌دهد، با توجه به دستورالعملی که سال گذشته به تصویب کمیته نظارتی کسب و کارهای اینترنتی رسید، بانک مرکزی باید چارچوبی را برای فعالیت فین‌تک‌ها تدوین کند که قرار است تا شهریورماه انجام شود.

    قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک با بیان اینکه آمار دقیقی درباره کسب و کارهای خرد که از طریق فین تک‌ها خدمات پرداخت را انجام می‌دهند، در دست نیست اما بین 100 هزار تا 300 هزار مورد تخمین زده می‌شود، افزود: در حال حاضر 50 فین تک وجود دارد که در سال گذشته طی تعهدنامه‌ای که داده بودند فعالیت خود را ادامه دادند تا زمانی که این دستورالعمل تدوین و اجرایی شود.

    وی ادامه داد: حدود دو ماه پیش مرکز توسعه تجارت الکترونیک بخش ثبت نام از فین تک‌ها و سپس فروشگاه‌های دارای قرارداد با آنها را راه‌اندازی کرد که ظرف این دو ماه استقبال خوبی انجام نشد و حدود 15 فین‌تک تاکنون ثبت نام کرده‌اند. با مشکلی که هفته گذشته برای فین تک ها ایجاد شد این امکان را برای آنها فراهم کردیم که تا روز شنبه 24 تیرماه به صورت یک مرتبه و جمعی ثبت‌نام صورت گیرد و فین تک ها اطلاعات فروشگاه‌ها را به مرکز بدهند و پس از آن امکان ثبت نام جداگانه فروشگاه‌ها فراهم است.

    در ادامه گفتگو میلاد جهاندار دبیر انجمن فین‌تک در ارتباط تلفنی با برنامه درباره مشکلات فعالیت در حوزه کسب و کار الکترونیک گفت: دستورالعمل ساماندهی کسب و کارهای متمرکزکننده خدمات پرداخت اجرایی نیست و باعث عدم استقبال فین تک‌ها شده است.

    وی افزود: در این دستورالعمل خواسته شده که وب سایت تمام پذیرنده‌ها معرفی شود در حالی که بسیاری از پذیرنده‌ها وب سایت ندارند. همچنین براساس ماده 4 اساسنامه مرکز توسعه تجارت زمانی که دستورالعملی قرار است ابلاغ و منتشر شود باید سه نفر از فعالان حوزه در تدوین آن مشارکت داشته باشند در حالی که در این دستورالعمل به صورت غیابی تصمیم‌گیری شده است.

    اسکویی در پاسخ به این مطالب اظهارداشت: درباره موضوع شرکت‌هایی که وب سایت ندارند و می‌خواهند از طریق شبکه‌های اجتماعی یا پیام رسان فعالیت کنند این بخش قابل قبول است اما باید در چارچوب خاصی فعالیت کنند که شورای عالی فضای مجازی مصوب کرده است که باید فقط در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان مجوزدار این کار انجام شود و فعالیت در پیام‌رسان‌های خارجی قابل قبول نیست.

    این مسئول تصریح کرد: درباره افرادی که وب سایت ندارند و با پیام‌رسان کار نمی‌کنند نیز مشکلی وجود ندارد و می‌توانند این مسائل را با مرکز مطرح کرده و مشکل را رفع کنند.

    وی ادامه داد: همچنین ماده 4 اساسنامه درباره کارگروه تجارت الکترونیک است که مباحث کلان‌تر در آن بررسی می‌شود اما دستورالعمل فین تک ها در کمیته نظارتی کسب و کارهای اینترنتی به تصویب رسید که الزامی برای حضور فعالان در آن نیست.

    قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک در پاسخ به این پرسش جهاندار که چرا به جای برخورد با پیام‌رسان‌های خارجی و بدون مجوز با سرویس‌دهنده‌های داخلی برخورد شده است، گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیک با هیچ یک از پیام رسان‌های داخلی و خارجی مشکلی ندارد و حتی نامه‌نگاری‌هایی انجام شده که مصوبه اصلاح شود، ولی تاکنون موفق نبوده‌ایم تغییری در قانون صورت دهیم.

    اسکویی در پاسخ به این مطلب جهاندار که براساس قانون نماد اعتماد الکترونیک شناسه ای اعتمادآور است و الزام آور نیست و الزامی که ایجاد شده که باید نماد بگیرند نیز خلاف قانون است، گفت: مطابق مصوبه شورای امنیت دریافت نماد اعتماد الکترونیک الزام قانونی دارد، همچنین براساس قانون اجرایی سیاست های کلی اصل 44 نیز هیات مقررات‌زدایی مجوز نماد را تایید کرده و در نتیجه الزام آور است

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی