عصر بازار

آمار واگذاری های دولت از ابتدای امسال تاکنون اعلام شد

عصر اعتبار- ۸۰ میلیارد ریال سهم دولتی از ابتدای امسال تاکنون به صورت بلوکی و از طریق مزایده توسط سازمان خصوصی‌سازی به فروش رسیده است.

آمار واگذاری های دولت از ابتدای امسال تاکنون اعلام شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، نگاهی به وضعیت واگذاری های امسال نشان می‌دهد تا کنون 80 میلیارد ریال سهم دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت بلوکی و از طریق مزایده به فروش رسیده که این میزان واگذاری متعلق به شرکت های گروه یک ماده دو قانون اصل 44 است.
    همچنین این سازمان تازگی‌ها اعلام کرده قصد دارد سهام 4 شرکت و یک جایگاه سوخت دولتی را در روز نهم مرداد امسال روی میز مزایده بگذارد که به این عرضه‌ها باید بلوک 21.912 درصدی سهام شرکت حفاری شمال(570 میلیون و 908 هزار و 677 سهم این شرکت) به قیمت پایه هر سهم 3257 ریال در بورس را نیز اضافه کرد.
    بر اساس فهرست منتشر شده بنگاه های دولتی قابل واگذاری، قرار است در سال جاری 337 بنگاه واگذاری انجام شود که از این میان تعداد 230 بنگاه در گروه یک و 107 بنگاه در گروه 2 قرار دارند.
    همچنین طبق قانون سال 93 آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت های دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سال های 94، 95 و 96 تمدید شده است.
    گفتنی است؛ به‌استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی دولت مکلف است تا 100 درصد سهام شرکت های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند.
    همچنین در تبصره‌های ماده 3 فصل 2 این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه 2» آمده که دولت مجاز است به‌منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه 2 ماده 2، همچنان 20 درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و مکلف است 80 درصد باقی‌مانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی