عصر بازار

فعالان اقتصادی از برجام می‌گویند

عصر اعتبار- فعالان اقتصادی مهمترین دستاورد برجام را بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی می‌دانند و می‌گویند که برقراری دوباره ارتباطات اقتصادی و بانکی مهیا شد.

فعالان اقتصادی از برجام می‌گویند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایبِنا، دو سال پیش در چنین روزهایی توافقی با طرف‌های غربی انجام شد که به اذعان سیاست‌مداران جهان، این توافقی تاریخی بود.  این توافق که از آن با عنوان برجام یاد می شود، با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه و باز شدن فضای کار اقتصادی بر روی کشورمان صورت گرفت.

    برهمین اساس همزمان با دومین سالگرد حصول توافق برجام با برخی از اعضای اتاق بازرگانی ایران درباره دستاوردهای آن گفتگویی انجام دادیم که به شرح زیر است:

    گشایش‌های برجام

    جمال رازقی جهرمی در اینباره در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به دستاوردهای این مدت اظهارداشت: برجام باعث گشایش‌های متعدد در اقتصاد کشور از جمله فروش نفت، فرآورده های پتروشیمی، خرید هواپیما و اقلام دارویی شده است.  البته دو مشکل در این زمینه وجود دارد که باید برای رفع هرچه سریعتر آن اقدام شود.

    عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره اولین مشکل و مانع توضیح داد: ممانعت آمریکا از حضور سرمایه‌گذاران در ایران و ارتباط بانک‌های بزرگ با سیستم بانکی ایران مهمترین مشکل بر سر راه اجرای برجام است.

    رازقی جهرمی افزود: مشکل دیگر برخی جریان‌های سیاسی در کشور است که معتقد به اقتصاد بسته داخلی هستند و ارتباط اقتصاد ایران با صحنه جهانی را به صلاح کشور نمی‌دانند.

    وی با اشاره به اینکه اقدام این گروه های سیاسی باعث می شود تا سنگ اندازی های آمریکا بر سر راه دستیابی به اهداف و پیشرفت ایران اجرایی شود، گفت: این در حالی است که امروزه کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی است.

    رازقی جهرمی افزود: سرمایه داخلی پاسخگوی میزان اشتغال و تولید مورد نظر در کشور نیست و باید راه را برای جذب سرمایه گذار خارجی باز باشد.

    رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز ادامه داد: حضور سرمایه‌گذار خارجی در ایران و فعالیت آنها باعث می‌شود تا با افزایش سرمایه‌گذاری در ایران، اطمینان و امنیت خارجی نیز به ایران افزایش یابد.

    قرارداد توتال تازه‌ترین دستاورد برجام

    امیرحسین کاوه دیگر عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا نیز درباره دستاوردهای برجام گفت: به نظر می‌توان مهمترین و تازه‌ترین دستاورد اجرای برجام در کشور را قرارداد با توتال و ورود این شرکت به پروژه های پارس جنوبی عنوان کرد،  زیرا پیش از این نیز در سال 1376 این برند بین المللی لوله های گاز ترش و شیرین خود را به هنگام راه اندازی فاز یک و دو از شرکت های لوله سازی ایرانی خریداری کرد.

    عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: برهمین اساس با توجه به رشد و تکنولوژی ساخت لوله در ایران و مجهز شدن لوله سازان به امکانات بیشتر می‌توان این فرصت را موقعیت خوبی برای جذب سرمایه گذار در کشور عنوان کرد.

    کاوه این قرارداد را از دستاوردهای برجام و فرصتی برای جذب سرمایه خارجی در کشور عنوان کرد و افزود: ارتباط این شرکت و خرید از لوله‌سازان می‌تواند رونق خوبی در این بازار ایجاد کند.

    بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی

    همچنین محسن حاجی بابا نیز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در این باره گفت: مهمترین دستاورد برجام بازگشت ایران به صحنه بین المللی است زیرا ارتباطات ایران با دنیا بهتر شده و از نظر اقتصادی نیز قطعی‌ترین اتفاقی که رخ داده است، دریافت هزینه های مبادله ای و حمل و نقل مانند سایر کشورها است.

    نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: همچنین تاکنون از نظر سرمایه‌گذاری خارجی نیز نتایج خوبی مثل قرارداد با توتال حاصل شده است.  اما اینکه برجام به تنهایی در سرنوشت اقتصادی ایران تاثیرگذار باشد کمی خوش‌بینی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی