عصر بازار

دو بانک مستثنی شدند

اجرای پرداخت وام از حساب یارانه در بانک‌ها

عصر اعتبار- مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی گفت: تمامی بانک‌ها غیر از بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت امکان پرداخت وام از حساب یارانه را دارند.

اجرای پرداخت وام از حساب یارانه در بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، حمیدرضا غنی‌آبادی درباره وضعیت اجرای طرح یاراکات اعتباری با گذشت دو ماه از ابلاغ این طرح و در واکنش به اینکه هیچ کدام از بانک ها جز بانک کشاورزی یاراکارت اعتباری صادر نمی کنند، افزود: ابلاغیه یاراکارت اعتباری به همه بانک ها ابلاغ شده و اگر شعب از این طرح مطلع نیستند، به دلیل کم کاری خود بانک ها است.

    وی اظهار داشت:در حالی که بخشنامه های بانک مرکزی به صورت یکسان به کل سیستم بانکی ابلاغ می شود و بانک ها موظف هستند طی 5 روز کاری بخشنامه ابلاغی از سوی این بانک را بدون دخل و تصرف به زیرمجموعه خود ابلاغ کنند اما برخی بانک ها به متقاضیان دریافت یاراکارت اعتباری اعلام می کنند که تاکنون ابلاغیه این طرح از سوی بانک مرکزی به آن ها ابلاغ نشده است.

    مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی این اقدام بانک ها را کم کاری آن ها عنوان کرد و افزود: برخی بانک ها به دلیل شیوه های اجرایی داخلی، منابع و ... تاکنون موفق به اجرای این طرح نشده اند اما اینکه این بخش نامه از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده، صحیح نیست.

    غنی آبادی با تاکید بر اینکه اجرای یاراکارت یکی از راهکارهای ایجاد وفاداری و جذب مشتری در بانک ها است، گفت: بانک ها به دلیل اینکه برنامه‌ریزی مشخص و استراتژی معینی ندارند، از چنین طرح هایی استقبال نمی کنند و رویکردی منفعلانه دارند.

    وی ادامه داد:تمام بخشنامه ‌های بانک مرکزی در حال حاضر به صورت یکسان از طریق سیستم مشخصی ابلاغ می شود و اگر یک بانک دریافت کرده باشد گواهی بر این است که سایر بانک ها نیز آن را دریافت کرده اند.

    غنی آبادی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر بانک این ابلاغیه را برای شعب و بخش های زیرمجموعه خود ارسال نکرده باشد تخلف انجام داده است، گفت: همه بانک ها و موسسات سیستم بانکی غیر از بانک های قرض الحسنه مهر ایران و رسالت امکان صدور یارا کارت اعتباری رادارندالبته این دو بانک نیز  به دلیل اینکه نمی توانند از عقد مرابحه استفاده کنند از این امکان برخوردار نیستند.

    مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی با اعلام اینکه اجرای این طرح اجباری نیست، افزود: به بانک ها اعلام شده که این ظرفیت از سوی بانک مرکزی در اختیار آن ها قرار داده شده تا با وثیقه گرفتن یارانه سرپرستان خانوار برای آن ها کارت اعتباری صادر و تسهیلات پرداخت کنند و این ابلاغیه بانک مرکزی هم الزام نیست و ظرفیت سازی است.

    وی، درباره شرایط دریافت وام و درخواست ضامن برای صدور این کارت از سوی بانک کشاورزی گفت: وثیقه قرار دادن یارانه نوعی ضمانت است و فرض بر این بود که برای دریافت تسهیلات ضامن حذف شود اما اعطای تسهیلات توسط بانک ها و تخصیص منابع و شرایط اعطای آن به موجب آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکداری بدون ربا برعهده هر بانک است.

    غنی آبادی با اشاره به اینکه برخی احکام و دستورالعمل های بانک مرکزی جنبه ایجاد یک بستر، زیر ساخت و ظرفیت دارد، افزود: هدف از ایجاد این طرح این بود که امکانی در اختیار بانک ها قرار داده شود تا با وثیقه قرار دادن یارانه، در قالب کارت اعتباری به متقاضیان تسهیلات ارائه شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو