عصر بازار

در بیست و هشتمین نشست کانون نهادهای سرمایه گذاری مطرح شد:

ایجاد کارگروه مشترک میان بازار سرمایه و سازمان امور مالیاتی

عصر اعتبار- بیست و هشتمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با موضوع تاثیر سیاست های مالیاتی بر بازار سرمایه برگزار شد.

ایجاد کارگروه مشترک میان بازار سرمایه و سازمان امور مالیاتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، در این نشست که با حضور دکتر سعید اسلامى بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری، دکتر علی سعیدی عضو هیات مدیره سازمان بورس، سید کامل تقوی نژاد رییس سازمان امور مالیاتى کشور و جمعی از مدیران ارشد بازار پول و سرمایه و نهادهای مالی و اقتصادی برگزار شد در خصوص مشکلات مالیاتی نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه بحث و گفتگو شد.

    در ابتدای این نشست، سعید اسلامى بیدگلی درگذشت دکتر مریم میرزاخانی ریاضی دان برجسته کشورمان را تسلیت گفت و عنوان کرد:ضایعه دردناک درگذشت دانشمند جوان، پروفسور مریم میرزاخانی همه ایرانیان دلسوز و از جمله فعالان بازارهای مالی و همکاران من در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران را اندوهگین کرد.

    وی بیست ‌و هشتمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه ایران را با ادای احترام به این ریاضی‌دان برجسته آغاز کرد و گفت: به‌نمایندگی از همه مدیران و کارشناسان بازار سرمایه این ضایعه اسفناک را به خانواده ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت عرض می‌کنم.

    اسلامی بیدگلی ادامه داد: همگی با مشکلات اقتصادی کشور آشنا هستیم و امید است برگزاری نشست هایی از این دست بتواند در حل برخی مسائل بازار راه گشا باشد.

    دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با اشاره به اینکه برخی از این مشکلات سال‌هاست که گریبانگیر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران هستند گفت: همه ما، با امید هر روزه به بهبود شرایط، به فعالیت می‌پردازیم و به‌خوبی آگاه هستیم که برخی از این مسائل جز در سایه همفکری و اجماع پژوهشگران، مدیران، فعالان و سیاست‌گذاران حل نخواهد شد. در این شرایط البته اندک هستند مدیران ارشدی که خود را پاسخگو می‌دانند و تلاش می‌کنند با ایجاد شبکه همفکری و گفتگو مسیر توسعه را هموارتر سازند.

    وی افزود: امیدواریم این نشست سرآغازی باشد برای ایجاد همکاری‌های گسترده‌تر بین بازار سرمایه و سازمان امور مالیاتی کشور و از بستر این همکاری‌ها راه‌کارهایی برای توسعه بازارهای مالی و رفع برخی ابهامات فراهم شود. امیدواریم فعالان بازار هم با اندیشه‌ای گشاده و چشم‌های باز از این فرصت درجهت توسعه بازارهای مالی استفاده کنند.

    اسلامی بیدگلی با بیان اینکه همه ما می‌دانیم که سال‌هاست هم اندیشمندان و پژوهشگران و هم مدیران ارشد و سیاست‌گذاران بر توسعه بازارسرمایه کشور تأکید دارند، افزود: بازارسرمایه کشور به‌عنوان یکی از ارکان لازم برای توسعه کسب‌وکار و افزایش شفافیت در اقتصاد ایران، طی سال‌های گذشته رشد بسیاری داشته است و البته که راهی بسیار طولانی پیش رو دارد. از عمر قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید تنها چندسالی گذشته است. در این شرایط هم برای توسعه و بهبود عملکرد ابزارها و نهادهایی که تاکنون راه‌اندازی شده است و هم برای ایجاد شرایطی مهیا برای راه‌اندازی ابزارها و نهادهای جدید، نیاز به همکاری و همفکری گسترده در همه امور و از جمله در امور مالیاتی است.

    وی افزود: هم فعالان بازارهای مالی و طراحان ابزارها باید الزامات مالیاتی را بشناسند و هم کارشناسان و ممیزان مالیاتی باید با ماهیت و کارکردهای این الزامات توسعه بازارهای مالی کشور آشنا باشند. از این رو شاید پیشنهاد تشکیل کارگروه مالیاتی بازار سرمایه که چندی است در میان فعالان بازار زمزمه می‌شود ،جدی تر شده و همچنین حضور اعضای کمیته فنی سازمان امور مالیاتی در این کارگروه بتواند از سختی راه بهبود عملکرد و توسعه ابزارهای مالی بکاهد.

    این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: این نشست با هدف افزایش تعامل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان امور مالیاتی برگزار می شود.

    وی افزود: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به روال چندین جلسه گذشته خود، نتایج این نشست و گفتگو را در قالب بیانیه یا نامه‌ای به مدیران و سیاست‌گذاران اعلام خواهد کرد.

    در ادامه، سید کامل تقوى نژاد با اشاره به موضوعات مالیاتی حوزه مالیاتی مربوط به بازار سرمایه گفت: در حال حاضر50 درصد درآمدهای دولت از طریق مالیات تامین می شود و آثار مثبت آن در بودجه جاری کشور مشهود است.

    وی ادامه داد: تکمیل طرح جامع نظام مالیاتی، شامل اصلاح قانون مالیات های مستقیم، تسهیل دسترسی به آمار و اطلاعات مالی و مالیات بر ارزش افزوده از مهمترین این اقدامات بود.

    رییس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان قصد نداریم مالیات غیر منطقی دریافت کنیم، افزود: سازمان امور مالیاتی تمام تلاش خود را برای دریافت تعاملی مالیات به کار برده است. هدف سازمان امور مالیاتی این است که مالیات شرکت های متوسط و کوچک کاملا تعاملی دریافت شود. 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده و ما باید با استفاده از ابزارهای نوین و تعاملات بیشتر این میزان را به حداقل برسانیم. 

    وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی حقوق مردم و دولت را مراعات خواهد کرد، گفت: مهمترین اصل ما افزایش اعتماد است.

    تقوی نژاد افزود: توسعه بازار سرمایه کشور و تامین مالی کم هزینه بنگاه های اقتصای توسعه اقتصاد را به همراه دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو