عصر بازار

ممیزان مالیاتی و طراحان ابزارهای مالی الزامات مالیاتی را بشناسند

عصر اعتبار- امروز تعدادی از مدیران بازار سرمایه ایران در صبحانه ای کاری دور هم جمع شدند و درباره دغدغه های مالیاتی بازار سرمایه گفت‌وگو کردند در این جلسه تاکید شد که ممیزان مالیاتی و طراحان ابزارهای مالی باید با ماهیت و کارکردهای الزامات مالیاتی آشنا باشند.

ممیزان مالیاتی و طراحان ابزارهای مالی الزامات مالیاتی را بشناسند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، امروز دوشنبه بیست و هشتمین نشست صبحانه‌کاری بازار سرمایه توسط کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با عنوان «تأثیر سیاست‌های مالیاتی بر بازار سرمایه» و با هدف تبادل نظر درباره مشکلات مالیاتی نهادهای فعال در بازار سرمایه برگزار شد و تعدادی از فعالان این حوزه نظرات خود  را در این نشست بیان کردند.

    در این نشست سعید اسلامی بیدگلی - دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری-، علی سعیدی - عضو هیات مدیره سازمان بورس-، سید کامل تقوی نژاد - رئیس سازمان امور مالیاتی کشور -و جمعی از  مدیران ارشد بازار سرمایه حضور داشتند و درباره مشکلات مالیاتی نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه بحث و گفت‌وگو کردند.

    در ابتدای این جلسه سعید اسلامی بیدگلی درباره برگزاری این نشست گفت : همگی با مشکلات اقتصادی کشور آشنا هستیم، برخی از این مشکلات سال‌هاست که گریبانگیر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران است. همه ما، با امید هرروزه به بهبود شرایط، به فعالیت می‌پردازیم و به‌خوبی آگاه هستیم که برخی از این مسائل جز در سایه همفکری و اجماع پژوهشگران، مدیران، فعالان و سیاست‌گذاران حل نخواهد شد. در این شرایط البته اندک هستند مدیران ارشدی که خود را پاسخگو می‌دانند و تلاش می‌کنند با ایجاد شبکه همفکری و گفت‌وگو مسیر توسعه را هموارتر سازند.

    وی افزود: امیدواریم این نشست سرآغازی باشد برای ایجاد همکاری‌های گسترده‌تر بین بازارسرمایه و سازمان امور مالیاتی کشور و از بستر این همکاری‌ها راه‌کارهایی برای توسعه بازارهای مالی و رفع برخی ابهامات فراهم شود. امیدواریم فعالان بازار هم با اندیشه‌ای گشاده و چشم‌های باز از این فرصت درجهت توسعه بازارهای مالی استفاده کنند.

    دبیرکانون نهادهای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که سال‌هاست هم اندیشمندان و پژوهشگران و هم مدیران ارشد و سیاست‌گذاران بر توسعه بازار سرمایه کشور تأکید دارند. بازارسرمایه کشور به‌ عنوان یکی از ارکان لازم برای توسعه کسب‌وکار و افزایش شفافیت در اقتصاد ایران، طی سال‌های گذشته رشد بسیاری داشته است و البته که راهی بسیار طولانی پیش رو دارد. از عمر قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید تنها چندسالی گذشته است و عمر این دومی حتی هنوز دو رقمی نشده است. در این شرایط هم برای توسعه و بهبود عملکرد ابزارها و نهادهایی که تاکنون راه‌اندازی شده است و هم برای ایجاد شرایطی مهیا برای راه‌اندازی ابزارها و نهادهای جدید، نیاز به همکاری و همفکری گسترده در همه امور و از جمله در امور مالیاتی است.

    وی ادامه داد: هم فعالان بازارهای مالی و طراحان ابزارها باید الزامات مالیاتی را بشناسند و هم کارشناسان و ممیزان مالیاتی باید با ماهیت و کارکردهای این الزامات توسعه بازارهای مالی کشور آشنا باشند. از این رو شاید پیشنهاد تشکیل کارگروه مالیاتی بازارسرمایه که چندی است در میان فعالان بازار زمزمه می‌شود و همچنین حضور اعضای کمیته فنی سازمان امور مالیاتی در این کارگروه بتواند از سختی راه بهبود عملکرد و توسعه ابزارهای مالی بکاهد.

    اسلامی اضافه کرد: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به روال چندین جلسه گذشته خود، نتایج این نشست و گفت‌وگو را در قالب بیانیه یا نامه‌ای به مدیران و سیاست‌گذاران اعلام خواهد کرد.

    در ادامه سید کامل تقوی نژاد با اشاره به موضوعات مالیاتی حوزه مالیاتی مربوط به بازار سرمایه گفت: در حال حاضر  ٥۰ درصد درآمد های دولت از  طریق مالیات تامین می شود و آثار مثبت آن در بودجه جاری کشور مشهود است.

    وی ادامه داد: تکمیل طرح جامع نظام مالیاتی، شامل اصلاح قانون مالیات های مستقیم، تسهیل دسترسی به آمار و اطلاعات مالی و مالیات بر ارزش افزوده از مهمترین این اقدامات بود.

    رئیس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان قصد نداریم مالیات غیر منطقی دریافت کنیم، افزود: سازمان امور مالیاتی تمام تلاش خود را برای دریافت تعاملی مالیات به کار برده است. هدف سازمان امور مالیاتی این است که مالیات شرکت های متوسط و کوچک کاملا تعاملی دریافت شود. ٣۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده و ما باید با استفاده از ابزار های نوین و تعاملات بیشتر این میزان را به  حداقل برسانیم.   

    وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی حقوق مردم و دولت را مراعات خواهد کرد گفت: مهمترین اصل ما افزایش اعتماد است. توسعه بازار سرمایه کشور و تامین مالی کم هزینه بنگاه‌های اقتصای توسعه اقتصاد را به همراه دارد.

    در ادامه این نشست علی سعیدی - معاون سازمان بورس - با تاکید بر اینکه این نشست افزایش تعامل میان سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی و همچنین نهادهای سرمایه گذاری و فعال در بازار سرمایه را رقم می زند، گفت: امروز بازار سرمایه شاهد ظهور ابزارها ی نوین و نهادهای مالی متکثر است و این رشد و تکثر به تدوین مبانی جدید و درک مشترک بیشتر  نیاز دارد.

    عضو هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد: آشنایی همه نهادهای اقتصادی از جمله سازمان امور مالیاتی با شرایط، ابزارها و نهادهای مالی جدید بازار سرمایه به یک ضرورت تبدیل شده است.

    سعیدی اضافه کرد: به نظر می رسد در این شرایط می توان با همکاری مشترک سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی، کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه گذاری اداره یا شعبه تخصصی بازار سرمایه در سازمان امور مالیاتی تشکیل داد تا پرونده های مالیاتی حوزه بازار سرمایه به شکل کاملا تخصصی بررسی شود.

    وی افزود: اشکالات برخی قوانین و نحوه اجرای آن از مهمترین مسایل امروز بازار سرمایه است و نیاز به اصلاح دارد که می توان با تشکیل یک کارگروه مشترک آنها را حل کرد.

    معاون سازمان بورس تاکید کرد: حل مسائل بازار سرمایه تسهیل فرآیند تامین مالی بنگاه های تولیدی و در نتیجه افزایش اشتغال و تولید را به همراه دارد و در نهایت به رشد اقتصادی کشور منجر می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو