عصر بازار

تقوی نژاد:

۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

عصر اعتبار- رییس سازمان امور مالیاتى با بیان این که تا کنون ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است اذعان داشت: بر این اساس باید با استفاده از ابزارهای نوین و تعاملات بیشتر این میزان را به حداقل برسانیم.

۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بیست و هشتمین نشست صبحانه‌کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران صبح امروز با موضوع تاثیر سیاست‌های مالیاتی بر بازار سرمایه با حضور رییس سازمان امور مالیاتى و جمعی از  مدیران ارشد بازار پول و سرمایه و نهادهای مالی و اقتصادی برگزار شد.

    در ابتدای این نشست دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به اینکه برخی از این مشکلات سال‌هاست که گریبانگیر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران هستند گفت: برخی از این مسائل جز در سایه همفکری و اجماع پژوهشگران، مدیران، فعالان و سیاست‌گذاران حل نخواهد شد.

    سعید اسلامى بیدگلی با بیان اینکه همه ما می‌دانیم که سال‌هاست هم اندیشمندان و پژوهشگران و هم مدیران ارشد و سیاست‌گذاران بر توسعه بازار سرمایه کشور تاکید دارند افزود: بازار سرمایه کشور به‌عنوان یکی از ارکان لازم برای توسعه کسب ‌و کار و افزایش شفافیت در اقتصاد ایران، در سال‌های گذشته رشد بسیاری داشته است و البته که راهی بسیار طولانی پیش رو دارد.

    وی همچنین با اشاره به این که از عمر قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید تنها چندسالی گذشته است اظهار داشت: در این شرایط هم برای توسعه و بهبود عملکرد ابزارها و نهادهایی که تاکنون راه‌اندازی شده است و هم برای ایجاد شرایطی مهیا برای راه‌اندازی ابزارها و نهادهای جدید، نیاز به همکاری و همفکری گسترده در همه امور و از جمله در امور مالیاتی است.

    اسلامى بیدگلی افزود: هم فعالان بازارهای مالی و طراحان ابزارها باید الزامات مالیاتی را بشناسند و هم کارشناسان و ممیزان مالیاتی باید با ماهیت و کارکردهای این الزامات توسعه بازارهای مالی کشور آشنا باشند. از این رو شاید پیشنهاد تشکیل کارگروه مالیاتی بازار سرمایه که چندی است در میان فعالان بازار زمزمه می‌شود، جدی‌تر شده و همچنین حضور اعضای کمیته فنی سازمان امور مالیاتی در این کارگروه بتواند از سختی راه بهبود عملکرد و توسعه ابزارهای مالی بکاهد.

    در ادامه این نشست، رییس سازمان امور مالیاتى با اشاره به موضوعات مالیاتی حوزه مالیاتی مربوط به بازار سرمایه گفت: در حال حاضر 50 درصد درآمدهای دولت از طریق مالیات تامین می‌شود و آثار مثبت آن در بودجه جاری کشور مشهود است.

    سید کامل تقوى‌نژاد ادامه داد: تکمیل طرح جامع نظام مالیاتی، شامل اصلاح قانون مالیات های مستقیم، تسهیل دسترسی به آمار و اطلاعات مالی و مالیات بر ارزش افزوده از مهمترین این اقدامات بود.

    وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان قصد نداریم مالیات غیرمنطقی دریافت کنیم، افزود: سازمان امور مالیاتی تمام تلاش خود را برای دریافت تعاملی مالیات به کار برده است. بر این اساس هدف سازمان امور مالیاتی این است که مالیات شرکت‌های متوسط و کوچک کاملا تعاملی دریافت شود.

    رییس سازمان امور مالیاتی همچنین با بیان این که  تا کنون 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است اذعان داشت: بر این اساس باید با استفاده از ابزارهای نوین و تعاملات بیشتر این میزان را به حداقل برسانیم. 

    وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی حقوق مردم و دولت را مراعات خواهد کرد گفت: مهمترین اصل ما افزایش اعتماد است.

    تقوی‌نژاد افزود: توسعه بازار سرمایه کشور و تامین مالی کم هزینه بنگاه های اقتصای توسعه اقتصاد را به همراه دارد.

    در ادامه این نشست معاون سازمان بورس نیز با تاکید بر اینکه  این نشست افزایش تعامل میان سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی و همچنین نهادهای سرمایه گذاری و فعال در بازار سرمایه را رقم می زند گفت: امروز بازار سرمایه شاهد ظهور ابزارهای نوین و نهادهای مالی متکثر است و این رشد و تکثر به تدوین مبانی جدید و درک مشترک بیشتر  نیاز دارد.

    علی سعیدی ادامه داد: آشنایی همه نهادهای اقتصادی از جمله سازمان امور مالیاتی با شرایط، ابزارها و نهادهای مالی جدید بازار سرمایه به یک ضرورت تبدیل شده است.

    وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در این شرایط می‌توان با همکاری مشترک سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی، کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه گذاری اداره یا شعبه تخصصی بازار سرمایه در سازمان امور مالیاتی تشکیل داد تا پرونده های مالیاتی حوزه بازار سرمایه به شکل کاملا تخصصی بررسی شود.

    عضو هیات مدیره سازمان بورس افزود: اشکالات برخی قوانین و نحوه اجرای آن از مهمترین مسایل امروز بازار سرمایه است و نیاز به اصلاح دارد که می‌توان با تشکیل یک کارگروه مشترک آنها را حل کرد.

    معاون سازمان بورس تاکید کرد: حل مسائل بازار سرمایه، تسهیل فرآیند تامین مالی بنگاه‌های تولیدی، افزایش اشتغال و تولید را به همراه دارد و در نهایت به رشد اقتصادی کشور منجر می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی