عصر بازار

پرداخت عوارض از سامانه بام

اقدام مشترک گمرک و بانک ملی

عصر اعتبار- پروژه مشترک گمرک ایران و بانک ملی در راستای دولت الکترونیک، ایجاد سرعت، سهولت و دقت در امور گمرکی و بانکی کلید خورد.

اقدام مشترک گمرک و بانک ملی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بنا بر این گزارش، از حدود یک سال پیش پروژه مشترک گمرک و بانک ملی ایران آغاز و بخش فناوری گمرک و بانک ملی ایران و شرکت‌های زیرمجموعه این حوزه، پروژه‌ فوق را تعریف و پروتکل‌های میان دو طرف مبادله و سامانه عملیاتی طراحی، پیاده‌سازی و عملیات بانکی مربوط در سامانه بام به‌ صورت کامل پیاده‌سازی شده است.

    مراجعین به گمرک با دریافت شماره شناسه مربوطه از گمرک، آن را در بخش پرداخت‌های دولتی در سامانه بام وارد کرده، ارتباط بین دو طرف از طریق بستر IX برقرار و با استعلام لحظه‌ای از سامانه جامع گمرکی، اطلاعات مربوط به شناسه و نحوه تقسیم وجوه به مراجع کنندگان نمایش داده می‌شود و فرد می‌تواند نسبت به پرداخت (فقط یک مرحله‌ای و غیرحضوری) مبالغ اقدام کند.

    یکی از محاسن این پروژه، نمایش تفکیک نوع پرداخت‌ها برای کاربران است که به‌ راحتی متوجه می‌شوند؛ چه مبلغی را برای چه اموری پرداخت و این مبالغ به چه حساب‌هایی واریز می‌شود و ارباب‌ رجوع نیز نیازی به مراجعه به بانک و پرداخت چندین فیش به حساب‌های مختلف نخواهند داشت و همه عملیات به‌ صورت غیرحضوری انجام می‌پذیرد؛ که این نمونه بسیار خوب تعامل بین سازمانی در جهت افزایش بهره‌وری بانک، گمرک و سازمان‌ها و اشخاص استفاده‌کننده از این سرویس‌ها در دولت الکترونیک خواهد بود.

    پس از پرداخت از طریق سامانه بام، اطلاعات پرداخت به‌ صورت خودکار و بَرخط به سامانه‌های گمرک اطلاع‌رسانی شده و تسویه ظرف حداکثر چند دقیقه انجام می‌شود.

    این پروژه با اصل تکریم ارباب‌رجوع و افزایش بهره‌وری تعریف شده است که برای مراجعه‌کنندگان این مزیت وجود دارد که دیگر محدودیت زمانی و مکانی برای انجام عملیات بانکی وجود نداشته و ارباب‌ رجوع در هر مکانی که حضور دارند می‌توانند این عملیات را در موبایل یا کامپیوتر شخصی انجام دهند.

    از سوی دیگر برای شعب بانک‌ این حسن وجود دارد که از مراجعات حضوری کاسته شده و فرآیندهای کاری به‌صورت کاملا الکترونیکی انجام‌ شده و پس از فراگیر شدن این پروژه، ازدحام در شعب بانک نیز کاهش خواهش داشت.

    لازم به ذکر است که حدود 100 شناسه پرداخت از سوی گمرک به بانک ملی به‌ صورت آزمایشی ارایه‌ شده و به‌ این‌ترتیب تست و پایلوت سامانه با موفقیت انجام‌ شده است و بزودی با هماهنگی بانک و گمرک به‌ صورت عملیاتی آغاز به کار خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو