عصر بازار

بن‌بست سرمایه‌گذاری خارجی با ارز دونرخی

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت: نرخ ارز، حضور بخش‌های خصولتی در اقتصاد، نبود زیرساخت‌های قوی حمل‌ و نقل و قیمت تمام‌شده بالا، از مهمترین موانع توسعه صادرات غیر نفتی است.

بن‌بست سرمایه‌گذاری خارجی با ارز دونرخی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اتاق بازرگانی ایران، سیدرضی حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، در نشستی که با حضور معاون امور مجلس اتاق ایران، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و مدیرانی از مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، در تشریح مشکلات صادراتی کشور گفت: بعضی از مشکلات صادراتی کشور اساسی و پایه‌ای هستند و تا زمانی که این مشکلات حل نشوند نتیجه و اهداف موردنظر صادرات محقق نمی‌شود.

    وی نرخ ارز، حضور بخش‌های خصولتی در اقتصاد، نبود زیرساخت‌های قوی حمل‌ونقل، قیمت تمام‌شده بالای کالاهای تولیدی و نبود مشوق‌های صادراتی کافی را از مهم‌ترین موانع توسعه صادرات غیرنفتی عنوان کرد.

    به گفته حاجی‌آقامیری، تا زمانی که ارز دونرخی باشد، سرمایه‌گذاری خارجی ‌شکل نمی‌گیرد.

    وی همچنین در مورد قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی کشور گفت: مواردی باعث می‌شوند قیمت تمام‌شده کالاها در کشور بالا باشد مانند اینکه شرکت‌های غیردولتی و خصولتی به‌عنوان رقیب بخش خصوصی واقعی، امتیازهایی دارند و کالاها را باقیمت تمام‌شده پایین‌تر تولید می‌کنند و به‌این‌ترتیب انگیزه‌بخش خصوصی برای فعالیت کم می‌شود.

    حاجی آقا میری همچنین با اشاره به میزان مشوق‌های صادراتی گفت: در نظر گرفتن تنها 100 میلیارد تومان برای مشوق‌های صادراتی نشان می‌دهد که واقعاً قصدی برای حمایت از صادرکنندگان وجود ندارد.

    رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران بر لزوم تغییر پارادایم موجود در مورد صادرات و فرهنگ‌سازی بیشتر در این زمینه در بدنه دولت تأکید کرد.

    صادرات؛ موتور محرکه اشتغال

    رئیس فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس با تأکید بر جایگاه صادرات در اقتصاد کشور گفت: در حال حاضر بیکاری از مشکلات اصلی کشور است و تأمین منابع مالی واحدهای تولیدی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات به رفع این مشکل کمک می‌کند و در واقع موتور محرکه اشتغال همین صادرات است.

    حسین امیری خامکانی راهکارهای عملی بهبود وضعیت اشتغال را هم در دو دسته‌ کوتاه مدت و بلندمدت دسته‌بندی کرد و گفت: بعضی مسائل در کوتاه‌مدت قابل‌حل هستند در حالی‌که بعضی از مسائل نیاز به راهکارهای بلندمدت دارند و ابتدا باید مسائل مختلف را دسته‌بندی کنیم.

    تأکید بر نقش مهم رایزنان بازرگانی در بازاریابی و شناخت کشورهای هدف

    معاون امور مجلس اتاق ایران در این نشست گفت: با محوریت اتاق ایران، مرکز پژوهش‌ها و کنفدراسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس و با تأکید رئیس مجلس برای پیگیری مشکلات صادراتی کشور، نشست‌هایی در اتاق ایران تشکیل می‌شوند تا درنهایت بعد از بررسی و نشست‌های کارشناسی مجموعه بررسی‌ها تحت عنوان گزارش کارشناسی به مجلس ارائه شوند.

    محمدرضا رمضانی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر نقش مهم رایزنان بازرگانی در بازاریابی و شناخت کشورهای هدف گفت: کشورهای موفق در زمینه صادرات به رایزنان بازرگانی اهمیت زیادی می‌دهند. به‌عنوان‌مثال کشور اتریش 135 رایزن در کشورهای مختلف دنیا دارد و 16 رایزن نیز در ایران فعالیت می‌کنند.

    وی افزود: ما هم برای بسط و توسعه بازارهای صادراتی و بازاریابی محصولات تولیدی باید بر آموزش رایزنان بازرگانی اهمیت زیادی بدهیم؛ رایزنان بازرگانی باید شناخت کاملی از مختصات و مشکلات کشور هدف داشته باشند و بتوانند بازاریابی و توسعه بازارهای صادراتی را تسهیل کنند.

    معاون امور مجلس اتاق ایران همچنین با تأکید بر اهمیت مشوق‌های صادراتی گفت: در کشورهای همسایه مانند ترکیه مشوق‌های زیادی برای صادرکنندگان وضع‌شده است و این کشور برنامه‌های بسیاری برای حمایت از صادرکنندگان دارد.

    نمایندگان اتاق ایران، فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های بررسی چالش‌های پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی کشور، به بررسی شرایط کنونی صادرات در کشور و مشکلات موجود پرداختند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی