عصر بازار

ادامه بحران اقتصادی در عربستان؛

افزایش مالیات شرکت های نفتی خارجی تا ۸۵ درصد

عصر اعتبار- مقامات سعودی در ادامه رویاروئی با بحران اقتصادی در این کشور درنتیجه سقوط قیمت نفتی و کاهش درآمدها، تجاوز علیه یمن و حمایت همه جانبه از گروه های تروریستی تکفیری، مالیات شرکت ها نفتی خارجی فعال در عربستان از ۴۵ تا ۸۵ درصد افزایش می دهند.

افزایش مالیات شرکت های نفتی خارجی تا ۸۵ درصد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، مجلس شورای عربستان با انجام اصلاحات در نظام مالیاتی این کشور که شامل شرکت های خارجی فعال در زمینه نفت و دارایی این کشور هستند، موافقت کرد.

    براساس این گزارش، طبق اصلاحات جدید مالیاتی، مالیات بر درآمد شرکت های خارجی فعال در زمینه نفت از 45 درصد تا 85 درصد افزایش می یابد و مالیات شرکت های فعال در زمینه های غیرنفتی تا 20 درصد کاهش خواهد داشت.

    عربستان تصمیم به ترک اعتیاد نفتی دارد. برنامه جاه طلبانه افق 2030 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی به دنبال حفاظت از اقتصاد سعودی در برابر نوسان های قیمت نفت است.

    الحیات نوشت:عربستان قصد دارد از تله های دوره ای قیمت نفت فرار کند به طوری که وقتی قیمت ها کاهش می یابد، دیگر منابع درآمدی بتواند برنامه مخارج دولت را که نسبت به قبل منطقی تر است، اداره کند.

    این روزنامه سعودی افزود:برنامه های قبلی پنج ساله که سابقه آن به سال 1970 (46 سال پیش) بر می گردد، تنها به صورت لفظی از متنوع سازی اقتصاد حمایت می کرد .اما در عمل، هرگاه قیمت های نفت بالا می رفت، اصلاحات کنار گذاشته می شد.

    اصلاحات به دلایل محدود و مشخصی مانند ورود به سازمان تجارت جهانی (که در سال 2005 اتفاق افتاد) مطرح شد اما با گذشت یک دهه از آن تاریخ، بخش های غیرنفتی هنوزعقب مانده هستند.

    برنامه افق 2030 عربستان قصد جبران این عقب ماندگی از طریق دخالت مستقیم دولت سعودی و سرمایه گذاری خارجی را دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی