عصر بازار

۶ شرکت سهام عدالتی امروز مجمع می‌روند

عصر اعتبار- مجمع سالانه شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت شامل پالایشگاه‌های نفت تهران، تبریز، لاوان و اصفهان و شرکت‌های پتروشیمی بندر امام و مپنا امروز برگزار و پیش‌بینی می‌شود تقسیم سود قابل توجهی انجام شود.

۶ شرکت سهام عدالتی امروز مجمع می‌روند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، طرح توزیع سهام عدالت در کشور از سال 85 تاکنون اجرایی شده و بر اساس قانون تاکنون بیش از 49 میلیون نفر به عنوان مشمولان و دریافت کنندگان نهایی سهام عدالت در کشور شناخته شده‌اند.
    همچنین نگاهی به ترکیب سبد سهام عدالت نشان می‌دهد در حال حاضر نام 60 شرکت در پرتفوی این سهام تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر قرار دارد که از این تعداد، 49 شرکت بورسی و فرابورسی هستند.
    همچنین طبق قانون باید این شرکت‌ها هر ساله پس از برگزاری مجامع، سود تقسیمی خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه دهند و این سازمان هم بابت اقساط سهام عدالت، سودهای دریافتی را به حساب خزانه واریز می‌کند.
    * دریافت نقدی سود از امسال
    البته پس از پایان مهلت 10 ساله قانونی تعیین شده، سازمان خصوصی‌سازی از امسال موظف است سود تقسیمی مجامع شرکت‌ها را به حساب سهامداران عدالت واریز کند.
    به همین دلیل از فروردین سال‌جاری این سازمان اقدام به دریافت شماره شبای حساب بانکی مشمولان سهام عدالت از طریق سامانه این سهام کرده است تا پس از پایان فصل مجامع، شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود سال مالی 95 خود را به حساب مشمولان واریز کند.
    * 19 شرکت به مجمع رفتند
    بر این اساس نگاهی به آمار نشان می‌دهد تا کنون مجامع عمومی عادی سالیانه رسیدگی به عملکرد سال مالی 1395 در خصوص 19 شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت از مجموع 49 شرکت قطعی واگذار شده به این طرح برگزار شده است.
    همچنین تعداد 14 شرکت از مجموع 19 شرکتی که مجمع عمومی آنها برگزار شده است، دارای عملکرد منجر به سود قابل تقسیم بوده‌اند و در مجامع عمومی این 14 شرکت، توزیع سود میان دارندگان سهام به تصویب نرسیده است. از سوی دیگر عملکرد تعداد 5 شرکت دیگر نیز منجر به توزیع سود بین سهامداران از جمله مشمولان سهام عدالت نشده است.
    این گزارش می‌افزاید: سود قابل توزیع مصوب مجامع عمومی شرکت‌ها بابت سهم مشمولان سهام عدالت تا کنون حدود 1700 میلیارد تومان بوده که توسط این شرکت‌ها در مهلت قانونی تادیه خواهد شد.
    * 60 درصد سود سبد سهام عدالت آن پتروشیمی‌هاست
    در این میان برخی شرکت‌های پتروشیمی سرمایه‌پذیر سهام عدالت شامل پتروشیمی‌های مارون، جم و فجر بالاترین سهم در میزان سودآوری سال جاری سبد سهام عدالت را داشته‌اند.
    بر این اساس از حدود 1700 میلیارد تومان سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت تا کنون، بالغ بر 60 درصد مبلغ این سودآوری متعلق به این سه شرکت پتروشیمی بزرگ و موفق کشور بوده است.
    * روز شلوغ مجامع شرکت‌های پرتفوی سهام عدالت
    این گزارش می‌افزاید: در ادامه تشکیل جلسات مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت برای رسیدگی به عملکرد سال مالی منتهی به اسفند ماه 1395 در سال جاری، مجمع عمومی عادی سالانه تعدادی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت شامل پالایشگاه‌های نفت تهران، تبریز، لاوان و اصفهان و همچنین مجامع عمومی شرکت‌های پتروشیمی بندر امام و مپنا که عمدتا از شرکت‌های بزرگ و سودآور در سبد سهام عدالت محسوب می‌شوند، امروز(شنبه، 31 تیر) برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تقسیم سود قابل توجه و مناسبی توسط این شرکت‌ها برای مشمولان سهام عدالت تصویب شود.
    * چرا پرتفوی سهام عدالت همیشه مثبت است؟
    گفتنی است؛ سبد سهام عدالت مشتمل بر 60 شرکت است که از این میان 49 شرکت از صنایع مختلف بورسی کشور هستند. بر این اساس از آنجا که بیشتر شرکت‌های معتبر و شناخته شده عضو بورس در سبد سهام عدالت قرار دارند، بنابراین کاهش سود برخی شرکت‌ها در یک سال با سود سایر شرکت‌هایی که عملکرد خوبی داشته‌اند جبران می‌شود.
    از این رو هیچ‌گاه سود سهام عدالت به طور مطلق منفی نخواهد شد و همیشه میزان مناسبی از سود حاصل از عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت وجود دارد که بین تمامی مشمولان توزیع خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی