عصر بازار

اجرای تخفیف ۱۵ درصدی صادرکنندگان ایرانی در روسیه

عصر اعتبار- آخرین وضعیت کریدور سبز ایران و روسیه در نشست مسئولان گمرک با صادرکنندگان بحث و بررسی شد.

اجرای تخفیف ۱۵ درصدی صادرکنندگان ایرانی در روسیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، سومین نشست تخصصی بررسی کریدور سبز با روسیه برگزار شد که در این جلسه صادرکنندگان موارد و مشکلات در صادرات به روسیه را با مدیران گمرکی تبادل نظر کردند. در این نشست، فرود عسگری؛ معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با تشکل ها و اتاق های بازرگانی در خصوص صادرات از مسیر کریدور سبز گفت: از سال ٩٤  تفاهم نامه های بسیاری با گمرک روسیه به امضا رسیده است.

    وی افزود: در بخش اول، ١۰ شرکت به عنوان صادرکننده برای استفاده از کریدور سبز معرفی شدند اما متاسفانه بخش خصوصی نتوانست از این تسهیلات به نحو شایسته ای استفاده کند. متعاقبا ١۰ شرکت برای استفاده از این کریدور سبز اضافه شد که برای شناسایی مسایل و مشکلات در حوزه گمرک با صادرکنندگان این جلسه برگزار شده است.

    عسگری گفت: صادرکنندگان ایرانی با ارایه گواهی مبدا الکترونیکی، ١٥ درصد تخفیف عوارض گمرکی در روسیه دریافت می کنند؛ همچنین سند تبادل الکترونیک میان گمرک ایران و روسیه به امضا رسیده و زمینه همکاری های شرکت های دو طرف وجود دارد.

    معاون فنی و امور گمرکی افزود: هم اکنون فضای همکاری برای استفاده از پتانسیل بازار روسیه به وجود آمده و کریدور سبز برای تسهیل امور گمرکی میان دو کشور ایجاد شده که تولیدکنندگان ایرانی را برای صادرات تشویق کند.

    عسگری تاکید کرد: بسیاری از مشکلات به گمرک باز نمی گردد، اما با اقداماتی که گمرک ایران انجام داده و با تهیه لیستی از اسامی شرکت های ایرانی، 50 درصد صادرات را برای این شرکت ها آسان می کند و آنها را به گمرک روسیه متصل می کند.

    وی ادامه داد: در این زمینه ضمن تشویق شرکت های روسی برای همکاری با شرکت های خوشنام ایرانی، شرکت های ایرانی نیز باید در این کشور نماینده ای را معرفی کنند. در همین حال صادرکنندگان نظرات و پیشنهادات خود را ارایه کردند که صادرکنندگان ایرانی، عدم شناخت تجار و بازرگانان روسی از کریدور سبز، بازنگری در ارزش گذاری ها، سخت گیری های طرف روسی، همگن سازی استانداردها را به عنوان مشکلات و مسایل موجود در صادرات به روسیه مطرح کردند.

    در این خصوص پیشنهاد شد شرکت هایی که در صادرات به روسیه فعال هستند تجربیات خود را با دیگر شرکت ها به اشتراک بگذارند، همچنین در این جلسه مباحثی چون قیمت گذاری کالاهای صادراتی، تعریف فرایندهای صادراتی و اعلام کرایه های حمل و افزایش آن برای صادرکنندگان مطرح شد که بنا به اعلام مسئولان گمرک بزودی جلسات مشترکی با مسئولان مربوطه در حوزه حمل بار اعم از زمینی، دریایی و فرودگاهی برگزار خواهد شد.

    این صادرکنندگان به مسایلی چون نحوه پرداخت ها، سیستم های ارزش گذاری، امنیت اطلاعات نیز اشاره کردند و خواستار برگزاری جلساتی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در زمینه قرنطینه ها، بازرسی ها و بخش های دیگر شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی