عصر بازار

در جلسه هیئت دولت انجام شد

تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان

عصر اعتبار- هیئت وزیران در جلسه دیروز (یکشنبه) به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، به بررسی گزارش کمیسیون اقتصاد درباره لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور پرداخت.

تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیئت وزیران در جلسه دیروز خود به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، به بررسی گزارش کمیسیون اقتصاد درخصوص لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور پرداخت. در این لایحه به احکامی درباره نظارت، مقررات انتظامی، صندوق حمایت سپرده‌ها، توقف، بازسازی، ورشکستگی، انحلال و تصفیه بانک­‌ها و مؤسسات اعتباری پرداخته شده است.

    بر پایه این لایحه، واحد پول ایران تومان و برابر 10 ریال تعیین شد.

    هدف از این لایحه، تأمین ثبات، سلامت و پایداری نظام پولی و بانکی بر مبنای موازین شرعی و صیانت از منافع سپرده‌گذاران است که مشتمل بر اقدامات مناسب به‌منظور برون‌رفت مؤسسات اعتباری از شرایط نامطلوب، نحوه رسیدگی به تخلفات مؤسسات اعتباری و اقدامات مقتضی در زمان ورشکستگی این مؤسسات است.

    همچنین به منظور تضمین سپرده‌های اشخاص در مؤسسه اعتباری، به صندوق ضمانت سپرده‌ها اجازه داده شده با رعایت شرایط مقرر در این لایحه به فعالیت‌های خود ادامه دهد که بر این اساس عضویت تمامی مؤسسات اعتباری در این صندوق الزامی است.

    علاوه‌بر این، برای کمک به پیشرفت حرفه بانکداری، اعلام موارد عملکرد غیرحرفه‌ای اعضا به بانک مرکزی، تصمیم‌گیری و اقدام در جهت پیشگیری از رقابت ناسالم و غیرمنصفانه بین اعضاء، هماهنگی و تصمیم‌گیری در خصوص نحوه تبلیغات و اطلاع‌رسانی بانکی در چارچوب مقررات بانک مرکزی، تشکیل هیئت‌ داوری با ضمانت اجرا در جهت حل اختلاف بین اعضاء و مشتریان و ارایه نظرات مشورتی به اعضاء، کانون بانک‌ها با مشارکت مؤسسات اعتباری که در ایران فعالیت می‌کنند، تشکیل شده و تمامی مؤسسات اعتباری ملزم به عضویت در کانون بانک‌ها هستند.

    ** مبادلات کالا در بازارچه­‌های غیررسمی موقت مرزی ساماندهی می­‌شود

    هیئت وزیران با هدف شفافیت­ بخشی هرچه بیشتر به مبادلات کالا از مرزها و نظارت گمرکات بر بازارچه­ های مرزی، با پیشنهاد وزارتخانه­ های کشور و صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ساماندهی مبادله کالا در بازارچه­ های غیررسمی موقت مرزی موافقت کرد.

    به موجب این تصمیم، وزارت کشور مکلف شد با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی و دستگاه­‌های اجرایی ذیربط، نسبت ­به هدایت و انتقال مبادلات غیررسمی مرزی در استان­‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان به گمرکات رسمی یا بازارچه‏‌های مرزی اقدام کند.

    همچنین افرادی که دارای 3 سال اقامت در فاصله حداکثر 20 کیلومتری از نقطه صفر مرزی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه و حداکثر 50 کیلومتری صفر مرزی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند، می‌توانند برای واردات فهرست اقلام کالاهای مربوط، از تخفیف سودبازرگانی ماهانه حداکثر به مبلغ 5 میلیون ریال بهره­‌مند شوند.

    دولت همچنین در راستای استفاده از مزایای این تصویب­‌نامه، ترانزیت اقلام کالاهای مورد نیاز مرزنشینان از سایر مبادی به بازارچه­‌های مرزی و گمرکات را مجاز کرد.

    ** حمایت دولت از نوسازی و نظارت بر استانداردسازی مخازن و جایگاه ‌های سوخت کشور

    هیئت وزیران با پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر حمایت از نوسازی، ایمن‌سازی و نظارت بر استانداردسازی مخازن و جایگاه ­های سوخت (CNG) کشور موافقت کرد.

    به موجب این تصمیم، مسئولیت تهیه و ابلاغ استانداردهای مصوب تأسیسات انواع جایگاه‌ها بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران خواهد بود و هر جایگاه‌دار مکلف است فقط از تأسیسات استاندارد مورد تایید این سازمان در جایگاه خود استفاده کند.

    همچنین مسئولیت ایمنی هر جایگاه اعم از اجرای استاندارد طراحی ایمن جایگاه‌ها و نیز بکارگیری تأسیسات استاندارد در جایگاه و رعایت مقررات بهره­برداری ایمن از جایگاه با داشتن گواهی ایمنی معتبر، برعهده جایگاه­دار (کارفرما) است.

    هیئت وزیران همچنین جایگاه‌داران راموظف کرد هشدارهای بازرسان ایمنی و تجهیزات جایگاه‌ها را که کتباً به ایشان ابلاغ می‌شود، اجرا کنند؛ در غیر این صورت، علاوه بر توجه مسئولیت‌های حقوقی/ کیفری به ایشان، مشمول اقدامات پیشگیرانه شرکت پخش/ شرکت گاز حسب مورد خواهند شد.

    علاوه بر این، جایگاه‌دار مکلف است نسبت به بیمه تأسیسات در مقابل حوادث احتمالی آتش­‌سوزی و انفجار اقدام نماید و در صورت وجود اشکالات پر خطر و یا با خطر متوسط در ایمنی جایگاه، بلافاصله اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه را به انجام رسانده و همزمان نیز مراتب را به وزارت کار، سازمان استاندارد و شرکت پخش گزارش کند.

    ** اختصاص 250 میلیارد ریال اعتبار برای تأمین آب شرب اضطراری سیستان و بلوچستان

    هیئت وزیران با اختصاص مبلغ 250 میلیارد ریال اعتبار به وزارت نیرو برای تأمین آب شرب اضطراری استان سیستان و بلوچستان در قالب انجام حفاری آب ژرف موافقت کرد.

    همچنین با تصویب دولت، دستگاه اجرایی طرح احداث خط دوم انتقال آب به زاهدان از «شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان» به «شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران» تغییر کرد.

    ** اختصاص 5 هزار میلیارد ریال اعتبار به جمعیت هلال احمر

    با تصویب دولت، مبلغ 5 هزار میلیارد ریال اعتبار به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح پیش‌بینی نشده و بحران­‌ها، در اختیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

    40 درصد از اعتبار یاد شده برای خرید بالگرد و تجهیزات امداد هوایی و باقیمانده اعتبار به صورت 60 درصد تملک دارایی سرمایه­‌ای و 40 درصد هزینه‏‌ای برای نوسازی، بازسازی، خرید و احداث پایگاه­‌های امداد و نجات و انبارهای اضطراری، ساختمان­‌های ستادی و اجرایی، خودروهای امداد و نجات و سایر مأموریت­‌ها و تکالیف مندرج در قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر اختصاص می­‌یابد.

    ** سرمایه شرکت ملی گاز ایران افزایش می‌­یابد

    دولت با پیشنهاد وزارت نفت درباره افزایش سرمایه شرکت ملی گاز ایران از محل بدهی‌های بلند مدت به شرکت ملی نفت ایران، از مبلغ 69 میلیون و 370 هزار و 211 ریال به مبلغ 125 میلیون و 247 هزار و 36 ریال موافقت کرد.

    با تصویب دولت، همچنین مطالبات تعدادی از شرکت‌های خصوصی و دولتی با بدهی همان شرکت‌ها به سازمان­های امورمالیاتی کشور و خصوصی‌سازی تهاتر شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو