عصر بازار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

۸۰ درصد درآمد تامین اجتماعی صرف پرداخت مستمری می‌شود

عصر اعتبار- وزیر تعاون با بیان اینکه بر اساس قانون، دو سال آخر کاری ملاک تعیین حقوق بازنشستگی است، گفت: حدود ۸۰ درصد وصولی سازمان تامین اجتماعی صرف پرداخت مستمری می شود.

۸۰ درصد درآمد تامین اجتماعی صرف پرداخت مستمری می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما،  علی ربیعی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه 2 سیما با تاکید بر اینکه باید از نظام تامین اجتماعی مراقبت شود، افزود: 13 میلیون و 800 هزار نفر بیمه شده اصلی داریم، که برخی از آن ها حق بیمه خود را خودشان پرداخت می کنند و قرار شد حق بیمه برخی ها را هم دولت پرداخت کند اما محقق نشد.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مشغول اصلاح ساختاری هستیم و بر روی منابع جدید فکر می کنیم.

    وی با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اصلی ترین وزارتخانه ای است که سیاست های اجتماعی و رفاهی را در جامعه پیگیری می کند، افزود: باید سیاست های فقرزدایی و اشتغال را اجرا و به هم نزدیک و امنیت شغلی را تامین کنیم.

    وی ادامه داد: عرضه و تقاضای کار تغییرات اساسی داشت و دچار خلل شد و بنگاه های ما ضعیف شدند و نیروهای آن ها ریزش پیدا کرد.

    ربیعی گفت: زمانی که تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار به هم بخورد باید هم کارگران و هم بنگاه ها را تقویت کنیم.

    وی با بیان اینکه باید زمینه استمرار بنگاه ها را فراهم کنیم تا به بازار های جهانی متصل شوند، افزود: نیازمند بهبود فضای کسب و کار هستیم یعنی باید این فضا همه را در بر بگیرد.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سیاست های اجتماعی و رفاهی باید یکپارچه باشد، گفت: مسئول مستقیم ایجاد شغل نیستیم اما مسئول سیاستگذاری هایی هستیم که ایجاد شغل را تسهیل کند.

    ربیعی با اشاره به اینکه 11 میلیون حاشیه نشین شهری را بیمه کردیم، افزود: بهزیستی مبتنی بر خانواده را پیگیری و بر روی سیاست های رفاهی مطالعه کردیم.

    وی با بیان اینکه فقر را تقسیم بندی کردیم، گفت: فقر بیکاران، فقر شاغلان، فقر از کار افتاده ها، فقر جغرافیایی از انواع فقر هستند.

    ربیعی با بیان اینکه  درآمد سه دهک از شاغلان ما و حتی بازنشستگان، کم است، اضافه کرد: در مورد شاغلان، سیاست افزایش مزد بر تورم را پیشه کردیم. 

    وی گفت: زمانی که من وزیر شدم حقوق کارمند بازنشسته420 هزارتومان بود اما امروز این رقم به یک میلیون و 150 هزار تومان رسید، البته این درآمد کافی نیست.

    ربیعی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و نظریه پردازی، افزود: باید بر مبنای نظریه حرکت کنیم، یکی از مشکلات ما این است که سیاست های کوتاه مدت داریم و بلند مدت نیست.

    وی اضافه کرد: بیش از 200 هزار میلیارد تومان در بخش رفاه هزینه می کردیم این پول کمی نیست اما فقر کم نشد بنابراین نشان می دهد که نظریه نداشتیم.

    ربیعی افزود: اگر در مسکن مهر هدف گذاری درست می کردیم اکنون هیچ نیازمندی بدون مسکن نبود.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تفاوت خط فقر در شهر و روستا اشاره و اضافه کرد: باید فقر را بر مبنای قدرت خرید سنجید. احساس فقر در افراد متفاوت است و بستگی به نوع نگرش و زندگی آن ها دارد.

    ربیعی با بیان اینکه قدرت خرید شاغلان، بازنشستگان و به ویژه کارگران ما پایین است، گفت: نسبت مزد به نسبت خرید با کرامت پایین است. 

    وی با اشاره به اینکه در حال ریشه کن کردن فقر مطلق هستیم، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم با اجرای سیاست های اشتغال فراگیر و اختصاص یک و نیم میلیارد دلار منابعی که قرار است تخصیص داده و وارد چرخه شود می توانیم فقر مطلق را کنترل کنیم.

    ربیعی با بیان اینکه ارتقای مهارت حرفه ای از جمله برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، گفت:  یک و چهار درصد کل بودجه آموزش کشور در بخش فنی و حرفه ای است.

    وی با اشاره به اینکه نیاز به تغییر و کار مبتنی بر بازار داریم و باید منابع بیشتری را اختصاص دهیم، افزود: آینده کار کشورباید مبتنی بر نیازهای شغلی مورد نیاز باشد.

    ربیعی اضافه کرد: در برخی از استان ها 20 درصد آموزش ها مبتنی بر شغل های مورد نیاز آن استان بود.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح کارورزی گفت: این طرح، برنامه جامعی است که در جلسات متعددی با حضور رئیس جمهور و اقتصاد دانان درباره آن بحث شد.

    ربیعی با بیان اینکه در طرح کارورزی مشوق هایی برای کارفرمایان برای جذب کارورزان در نظر گرفته شده است، افزود: بر اساس قانون، طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان است و علاوه بر تعداد زیادی از دانش آموختگان، حدود 5 هزار کارفرما هم در این طرح نام نویسی کردند.

    وی با بیان اینکه باید سالی حدود یک میلیون شغل ایجاد کنیم، اضافه کرد: برای ایجاد شغل، باید رشد اقتصادی پایدار و با کیفیت باشد.

    ربیعی با اشاره به اینکه بخش تعاون اشکالات زیادی داشت، افزود: تعاون نباید به یارانه  وابسته باشد و این سیاست غلطی است.

    وی اضافه کرد: بخش اشتغال ضد فقر باید بر اساس اجتماعات محلی شکل بگیرد و هدف ما تقویت جاهایی است که تعاون در آن جا زمینه رشد دارد.

    ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت دوازدهم حضور خواهد داشت؟ گفت: این موضوع را خدا و آقای دکتر روحانی می داند و بنده اطلاعی در این زمینه ندارم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی