عصر بازار

شرط دریافت سهام عدالت برای افراد جدید

عصر اعتبار- بر اساس قانون دوره مجاز ثبت نام و دریافت سهام عدالت از سال ۸۵ تا ۹۴ بوده و ثبت نام جدید از مشمولان منوط به مصوبه مجلس است.

شرط دریافت سهام عدالت برای افراد جدید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  ایبِنا، طرح توزیع سهام عدالت در کشور از سال 85 تاکنون اجرایی شده و بر اساس قانون تاکنون بیش از 49 میلیون نفر به عنوان مشمولان و دریافت‌کنندگان نهایی سهام عدالت در کشور شناخته شده‌اند. بر این اساس مشمولان می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir از سهامدار بودن خود و نیز صورتحساب و ارزش سهام عدالت‌شان مطلع شوند.

    ثبت‌نام جدیدی در کار نیست

    از سوی دیگر یکی از پرسش‌های رایج در زمینه سهام عدالت این است که آیا امکان ثبت نام جدید برای اشخاصی که تاکنون برای سهام عدالت ثبت نام نکرده‌اند وجود دارد یا خیر؟

    بر این اساس باید گفت بر اساس قانون دوره مجاز ثبت نام برای دریافت سهام عدالت بازه زمانی 10 ساله از سال 1385 تا 1394 بوده و پس از آن ثبت نام جدید صورت نگرفته است. همچنین ثبت نام جدید از مشمولان منوط به صدور مجوزهای جدید و مصوبه مجلس است. بنابراین در حال حاضر به دلیل عدم وجود مجوز و ظرفیت‌های قانون، ثبت و توزیع سهام عدالت به افراد جدید میسر نیست.

    ثبت نهایی، شرط مشمول شدن

    نکته قابل توجه دیگر در زمینه سهام عدالت این است که برخی از مشمولان با وجود ثبت نام اولیه در زمان مقرر در تعاونی‌های سهام عدالت شهرستان‌ها، ثبت نام نهایی نشده و به آنها سهام عدالت تعلق نگرفته است. در این میان پرسش قابل طرح این است که آیا این دسته از افراد مشمول سهام عدالت محسوب می‌شوند یا نه؟

    در پاسخ باید گفت فقط کسانی که در شرکت‌های تعاونی شهرستانی ثبت نام نهایی داشته‌اند و نامشان از طریق آن شرکت تعاونی به سازمان خصوصی‌سازی ارسال و در بانک اطلاعاتی مشمولین درج شده است، مشمول سهام عدالت هستند و صرفا ثبت نام اولیه دلیل عضویت مشمولان نیست.

    دریافت سهام عدالت فوت‌شدگان

    از سوی دیگر برخی از افراد نیز پس از دریافت سهام عدالت فوت شده‌اند. حال این پرسش بوجود می‌آید که این افراد آیا کماکان مشمول سهام عدالت هستند یا خیر؟ در پاسخ باید گفت ثبت‌نام شدگان قطعی فوت شده نیز جزو مشمولان سهام عدالت هستند و وراث قانونی‌شان می‌توانند در آینده از طریق سامانه سهام عدالت اقدام به دریافت این سهام و سود آن کنند.

    نگران برگه‌های مفقودی نباشید

    افزون بر این برگه‌های سهام عدالت برخی از مشمولان طی سالهای گذشته مفقود شده است که در این زمینه باید گفت هیچ لزومی به در اختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست و این برگه دارای کاربرد و ارزش نیست و از این بابت مشمولین سهام عدالت نباید نگران باشند؛ چرا که با مراجعه به سامانه سهام عدالت می‌توانند اطلاعات لازم برای عضویت و سهامداری خود را پیگیری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی