عصر بازار

اعلام بالاترین خسارت‌های پرداختی

سقف بیمه وجوه و مسکوکات بانک‌ها

عصر اعتبار- یکی از بیمه‌نامه‌هایی که تمامی بانک‌ها برای شعب خود استفاده می‌کنند، بیمه وجوه و مسکوکات است ولی نکته مهم آن است که سقف این بیمه‌نامه چه قدر است و چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

سقف بیمه وجوه و مسکوکات بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، در بیمه نامه وجوه و مسکوکات در صندوق، بانک‌ها، موسسات و شرکت‌ها موجودی نقدی خویش اعم از وجه نقد، اوراق بهادار و مسکوکات را در تمام مدت شبانه‌روز در مقابل خطرات و حوادث ناشی از دزدی مسلحانه یا غیرمسلحانه (با شکستن حرز) تصرف، قهر و تهدید، آتش‌سوزی، انفجار، سیل، زلزله، شورش اعتصاب و اغتشاش در محدوده جغرافیایی کشور بیمه می‌کنند.

    نرخ حق‌بیمه وجوه در صندوق با توجه به میزان وجوه، ارزش اوراق بهادار و مسکوکات، نوع صندوق و محل استقرار آن از نظر منطقه جغرافیایی و نحوه حفاظت از صندوق (تعداد نگهبانان و محافظین ساختمان) تعیین می‌شود.

    احمد صفرزاده معاون فنی بیمه البرز در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره این بیمه نامه گفت: بیمه نامه وجوه و مسکوکات به دو دسته بیمه وجوه در صندوق و وجوه در گردش (حمل و نقل) تقسیم می شود و نوع پوشش و سقف پرداخت خسارت هریک از آنها نیز متفاوت است.

    وی توضیح داد که برای تعیین حق بیمه وجوه، گزارشی از بانک ها یا موسسات درباره متوسط گردش روزانه پول بین شعبات و همچنین مبلغ نگهداری شده در صندوق ها به طور روزانه گرفته می‌شود و برمبنای این گزارش، حق بیمه تعیین می‌شود.

    به گفته معاون فنی بیمه البرز، براساس بخشنامه نیروی انتظامی، برای آنکه شعبات بانک ها تحت پوشش قرار بگیرند باید برخی از اقدامات لازم به منظور ایمنی را مانند نصب دوربین، دزدگیر و ... انجام داده و مدرک تائیده آن را از نیروی انتظامی بگیرند.

    مجید رحمتی مدیر بیمه هواپیما و حمل و نقل بیمه ایران نیز درباره اینکه شرکت های بیمه تا چه سقفی از وجوه و مسکوکات شعب بانک ها را تحت پوشش قرار می دهند، به ایبِنا گفت: این موضوع معمولا در توافق بین بانک ها و شرکت های بیمه حاصل می شود و هیچ محدودیت یا سقفی برای آن تعیین نمی شود.

    وی خاطرنشان کرد که شرکت های بیمه برای بررسی اقدامات انجام شده از سوی بانک ها برای ارتقای امنیت شعبات خود به طور معمول از کارشناسان رسمی دادگستری یا درجه داران بازنشسته نیروی انتظامی استفاده می کنند.

    حق بیمه در بیمه نامه‌های وجوه در صندوق، به صورت سالانه محاسبه شده و در این خصوص باید حداکثر موجودی در صندوق در مدت اعتبار بیمه نامه را منظور کرد. این در حالی است که حق بیمه در بیمه نامه های وجوه انتقالی (وجوه در راه)، براساس هر مرحله از حمل و یا تعداد حمل هایی که در طول مدت اعتبار بیمه نامه و بنا به اعلام بیمه گزار صورت می گیرد، محاسبه خواهد شد.

    به عبارت دیگر فرمول محاسبه هریک از این دو بیمه نامه به شکل زیر است:

    حق بیمه موجودی در صندوق (یک سال) = (نرخ اخذ شده از مدیریت) × (حداکثر موجودی در صندوق)

    حق بیمه وجوه انتقالی = (نرخ اخذ شده از مدیریت) × (میزان موجودی در هر حمل) × (تعداد حمل)

    صفرزاده در پاسخ به این سوال ایبِنا که از نظر قراردادی برای پوشش بیمه بین شعبات ممتاز و پایین تر تفاوتی وجود دارد یا نه، گفت: به طور معمول این قرارداد تابعی از توافق شرکت های بیمه گر و بانک‌ها است؛ به طور معمول رقم میانگین وجوه در گردش و موجود در صندوق شعبات محاسبه می شود تا حق بیمه عادلانه ای تعیین شود.

    رحمتی در پاسخ به این سوال که بالاترین رقم خسارتی که شرکت های بیمه بابت بیمه نامه های وجوه و مسکوک در صندوق به بانک ها پرداخت کرده اند، چه قدر بوده است، گفت: رقم های متفاوتی از 20 میلیون تا 400 میلیون تومان و بیشتر به بانک ها پرداخت شده اما نمی توان رقم دقیقی را در این خصوص اعلام کرد.

    وی به عنوان نمونه توضیح داد که بعد از دستگیری سارقان یک شعبه، بخش بسیار زیادی از پول های سرقت شده توسط نیروی انتظامی بازپس گرفته و به شرکت بیمه عودت داده شد.

    صفرزاده در پاسخ به سوال مشابه ایبِنا گفت: با توجه به نوع حوادثی که در کشور اتفاق می افتد، نگرانی چندانی از پوشش بیمه ای شعب بانک ها نداریم هرچند که ریسک وجود دارد.

    وی در عین حال درباره بالاترین رقم خسارت پرداختی به بانک ها به موردی اشاره کرد که بیمه البرز بابت آتش سوزی در یک شعبه بانک بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت پرداخت کرد اما این شرکت با فروش بخشی از اسکناس های ارز و چک های مسافرتی «دود زده» در بازار، بخشی از خسارت پرداختی را جبران کرده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی