عصر بازار

برای سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸؛

صندوق بین المللی پول رشد چین و منطقه یورو را اصلاح کرد

عصر اعتبار- صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهانی را برای امسال و سال آینده دست نخورده باقی گذاشت اما رشد منطقه یورو و چین را اصلاح کرد و آنها را افزایش داد.

صندوق بین المللی پول رشد چین و منطقه یورو را اصلاح کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، در به روزرسانی چشم‌انداز اقتصادی جهان که دیروز در کوالالامپور منتشر شد، بانک جهانی اعلام کرد تولید ناخالص ملی جهان 3.5 درصد در سال 2017 و 3.6 درصد در سال 2018 رشد خواهد داشت که این نسبت به پیش‌بینی منتشر شده در ماه آوریل بدون تغییر است.

    کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول در واشنگتن گفت که به نظر او بهبود اقتصاد جهانی پایه و اساس خوبی یافته است.

    لاگارد در مرکز رویداد توسعه جهانی گفت: این حقیقت که منابع رشد جهانی در سراسر جهان پراکنده شده و گوناگون هستند به ما این این انتظار را می‌دهد که رشد جهانی بیش از 2017 و 2018 ادامه خواهد یافت.

    او اضافه کرد: اگر ایالات متحده، اروپا و ژاپن اصلاحات ساختاری و بودجه‌ای برای تقویت کارایی اقتصاد خود انجام دهند و در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کنند، رشد اقتصادی بیشتر از این هم تداوم خواهد یافت.

    صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد آمریکا را به 2.1 درصد برای سال 2017 و 2018 اصلاح کرد که اندکی از تخمین‌های قبلی 2.3 درصد و 2.5 درصد که سه ماه پیش برای این سال‌ها پیش‌بینی شده بود کمتر است. فرضیات قبلی صندوق بین‌المللی پول بر اساس این بود که محرک‌های اقتصادی دولت ترامپ رشد اقتصادی آمریکا را تقویت می‌کند و این بیشتر به این علت بود که جزئیاتی از این برنامه‌ها برای عموم منتشر نشده بود.

    ماوریس اوبستفلد،  مشاوراقتصادی ارشد صندوق بین المللی پول و مدیر تحقیقات می‌گوید: دونالد ترامپ تهدید محافظه‌کارانه بسیاری انجام داد، مثلا اعمال تعرفه به واردات فولاد، اما چنین صحبت‌هایی هنوز با تبدیل شدن به عمل فاصله دارند. ما در پیش‌بینی‌های خود این مورد را در نظر نگرفتیم چراکه امیدواریم اتفاق نیافتند، اما ریسک‌های ناشی از این برنامه‌ها بر رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد.

    صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی رشد تولید ناخالص ملی منطقه یورو در سال 2017 را به 1.9 درصد افزایش داد که 0.2 درصد نسبت به تخمین 3 ماه پیش بالاتر بود. این صندوق اعلام کرد که پیش‌بینی رشد بالاتر در منطقه یورو تحت تاثیر تقویت تقاضای داخلی است که قبلا انتظار نمی رفت تا این حد باشد. 

    برای چین هم پیش بینی رشد اقتصادی سال 2017 صندوق بین‌المللی پول با 0.1 درصد افزایش نسبت به مقدار اعلام شده در ماه آوریل، به 6.7 درصد اصلاح شد. در این پیش بینی همچنان اعلام شد که رشد چین برای سال 2018 از سال 2017 کندتر خواهد بود اما مقدار آن با 0.2 درصد افزایش نسبت به تخمین ماه آوریل به 6.4 درصد رسید. IMF اعلام کرد که انتظار دارد سطح بالای سرمایه‌گذاری عمومی را حفظ کند.

    پیش بینی رشد اقتصادی انگلستان برای 2017 هم 0.3 درصد کاهش داده شد و به 1.7 درصد اصلاح شد و طبق آن‌چه اعلام شده است دلیل این امر، ضعیف‌تر بودن فعالیت‌های اقتصادی از آن‌چه قبلا انتظار می‌رفت بوده است. این صندوق پیش‌بینی رشد اقتصادی انگلستان برای سال 2018 را بدون تغییر و برابر 1.5 درصد باقی گذاشت.

    اوبستفیلد گفت: در دو ربع اول امسال، رشد اقتصادی بسیار بالا بوده است که بخشی از این مربوط به روند صعودی رشد اقتصادی جهانی و روند افزایشی تجارت آسیا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی