عصر بازار

ضرر ۲ تریلیون دلاری به اقتصاد جهانی در فضای سایبری

عصر اعتبار- رئیس پلیس فتای ناجا با اشاره به پیش‌بینی‌های معتبر سازمان‌های جهانی گفت: پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۱۹ حملات سایبری و سرقت اطلاعات ضرری معادل ۲ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد.

ضرر ۲ تریلیون دلاری به اقتصاد جهانی در فضای سایبری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سردار کمال هادیان‌فر در افتتاحیه اجلاس پیشگیری و مبارزه با جرایم سایبری که با حضور سفرا و مسئولان کشورهای مختلف در تهران آغاز به کار کرد با اشاره به تغییرات دنیای امروز و سبک زندگی در تمامی ابعاد آن اظهار داشت: فضای سایبری به شکل قابل توجهی در تمام دنیا رشد کرده و تمام ابعاد زندگی بشر را  به خود وابسته کرده است و از این رو تامین امنیت این فضا یک چالش بزرگ جهانی است و پیش‌بینی‌های جهانی نشان می‌دهد که در سال 2019 جرایم و حملات سایبری و سرقت اطلاعات ضرری 2 تریلیون دلاری را به اقتصاد جهان وارد خواهد کرد.

    وی با اشاره به تهدیدات و خسارت‌های بسیاری که سرچشمه آنها تکنولوژی مدرن است افزود: افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در فضای سایبری به منظور جذب، آموزش و به کارگیری افراد در عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان از جمله این موارد است و امروز با نگاه کارشناسان به مانیفست جدید داعش متوجه می‌شویم که این گروه تروریستی در حال تغییر فاز فعالیت خود بوده و با عبور از 3 فاز جنگی نیروهای پیاده‌نظام، حملات انتحاری و حرکات انغماسی که عملیات‌های تروریستی در کشورهای مختلف دنبال می‌کنند وارد فاز جدیدی در فضای سایبری شده است.

    رئیس پلیس فتای ناجا ادامه داد: امروز گروه‌های تروریستی همچون القاعده، داعش و النصره با استفاده از توئیتر، فیسبوک، تلگرام، واتس اپ و سایر شبکه‌های اجتماعی برای هماهنگی‌های تروریستی خود استفاده می‌کنند و هر روز افراد بی‌گناهی به خاطر اهداف شوم این تروریست‌ها و بسترهای فضای مجازی زندگی خود را از دست می‌دهند.

    هادیان‌فر در ادامه سخنانش با اشاره به فعالیت مجرمان و گروه‌های سازمان یافته در فضای دارک‌نت گفت: حمله به سیستم‌های پرداخت الکترونیک، نفوز به شبکه‌های بانکی، نفوذ هکرها به خانه‌های کاربران برای سرقت اطلاعات شخصی از جمله موضوعاتی است که با توسعه اینترنت اشیا و توسعه بی‌رویه پیام‌رسان‌های موبایلی بسیاری از مردم را تهدید می‌کند و امروز شاهد هستیم که مجرمان میلیون IP را به عنوان سرورهای فرماندهی و کنترل در جهان به کار می‌گیرند تا پازل تهدیدات در دنیا را کامل کنند.

    وی اضافه کرد: به عنوان مثال باج‌افزار wana crypc علی‌رغم غیرحرفه‌ای بودن مجرمان آن توانست 100 کشور دنیا را دچار مشکل کند و مراکز درمانی و خدمات عمومی و مالی بسیاری در سراسر دنیا مورد هدف آن قرار گرفت.

    رئیس پلیس فتای ناجا بااشاره به نقش موثر اینترپل و دفتر مقابله با جرم سازمان ملل متحد در توسعه همکاری‌های بین‌المللی به منظور مقابله با جرایم سایبری گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل موجود تقویت همکاری‌های بین‌المللی است که  جزء اصلی‌ترین هدف پلیس سایبری ایران است که تا امروز بیش از 1500 همکاری بین‌المللی برای مقابله با جرایم سایبری با سایر پلیس‌های دنیا انجام داده است.

    سردار هادیان‌فر با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت UNODC گفت: امروز بسیاری از کشورها در مقابل جرایم سایبری همچون حملات هکری مسئولیتی نمی‌پذیرند و این شرایط به نفع مجرمین خاتمه می‌یابد و در صورت ادامه دار بودن این وضعیت می‌توان پیش‌بینی کرد در حملات سایبری با حملات تلافی‌جویانه مواجه خواهیم شد که نهایتا صلح و امنیت جهانی به مخاطره خواهد افتاد.

    وی در پایان ابراز امیدواری کرد: برگزاری این اجلاس بتواند مقدمه‌ای برای ارتقای همکاری‌ها و تعامل کشورها و سازمان‌های مختلف در تامین امنیت فضای سایبری دنیا باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی