عصر بازار

معامله اوراق تسهیلات مسکن در تیرماه ۴۳ درصد افزایش یافت

عصر اعتبار- معاملات اوراق تسهیلات مسکن در تیر نسبت به خرداد ماه از نظر حجم ۴۳ و از نظر ارزش ۲۳ درصد افزایش یافت.

معامله اوراق تسهیلات مسکن در تیرماه ۴۳ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، خریداران مسکن باید با تهیه اوراق تسهیلات مسکن (تسه) از بازار سرمایه از وام ها و تسهیلات خرید مسکن استفاده کنند که ارزش هر برگ، پنج میلیون ریال است.
    نرخ خرید وفروش این اوراق در روز گذشته (سه شنبه) در دامنه 750 تا 778 هزار ریال بود.
    به نظر کارشناسان، افزایش حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن می تواند به معنای افزایش تقاضا برای خرید مسکن و رونق تدریجی این بخش باشد.
    فرابورس با انتشار گزارشی درباره معاملات تیرماه اعلام کرد: اوراق بدهی، صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن در تیرماه به ترتیب به میزان 14، 82 و 1.5 میلیون ورقه مورد معامله قرار گرفتند که ارزش معاملات آنها به میزان 13 هزار و 606 میلیارد ریال، 840 و یکهزار و 178 میلیارد ریال بود.
    بیشترین رشد ماهانه در بخش ابزارهای نوین مالی فرابورس، متعلق به معاملات اوراق مسکن (تسه) بود که حجم و ارزش معاملات آن به ترتیب به میزان 43 و 23 درصد افزایش یافت.
    تیرماه امسال 1.5 میلیون اوراق تسهیلات مسکن به ارزش یک هزار و 178 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
     معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 1389 در فرابورس ایران آغاز شده و اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار سرمایه معامله می شود.
    سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 600 میلیون ریال و در مرکز استان های بالای 200 هزار نفر مبلغ 500 میلیون ریال و شمار اوراق مورد نیاز در تهران 120 ورقه و در مرکز استان ها 100 ورقه است.
    سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوج هایی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین 1385 و پس از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح 92) از 500 میلیون ریال به سقف های جدید افزایش پیدا کرده است.
    سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران یک میلیارد ریال و در مرکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 800 میلیون ریال است که در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران 200 برگه، برای شهرهای بالای 200 هزار نفر 160 برگه و برای سایر مناطق شهری که مبلغ آن 600 میلیون ریال برای هر پلاک ثبتی است، 120 برگه تعیین شده است.
    استفاده از این سقف های تسهیلاتی از محل گواهی حق تقدم و استفاده از تسهیلات مسکن صادرشده از نمادهای «آبان 94» و پس از آن امکان پذیر است.
    پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادر شده در نمادهای مهر 94 و پیش از آن فقط تا سقف های تسهیلات پیشین (500 میلیون ریال برای زوج ها و 350 میلیون ریال برای سایر اشخاص) امکان پذیر خواهد شد.
    متقاضیان می توانند از طریق خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به تعداد مورد نیاز در نمادهای آبان 1394 به بعد، خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن پیشین در نمادهای مهر 1394 و پیش از آن تا سقف های تسهیلات گذشته به ارزش 350 میلیون ریال برای هر یک از زوج ها، خرید مابه التفاوت از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن جدید در نمادهای « آبان 94» و پس از آن و همچنین پرداخت دو فقره تسهیلات برای خرید یک واحد مسکونی توسط زوج ها که مستلزم خرید 6 دانگ یک واحد مسکونی از سوی آنان است، از این مزایا بهره مند شوند.
    قیمت اوراق تسهیلات مسکن در حالی در ماه های گذشته کاهش یافت که تابستان پارسال، نرخ اوراق تسهیلات مسکن به بیش از یک میلیون ریال برای هر برگه پنج میلیون ریالی رسید که انتقادهایی را به دنبال داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو