عصر بازار

چگنی مطرح کرد:

تلاش وزارت راه برای کاهش نرخ سود و افزایش زمان بازپرداخت وام مسکن

عصر اعتبار- مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه تلاش می کند تا به شرط پایین آمدن نرخ سود بانکی، دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن را افزایش دهد.

تلاش وزارت راه برای کاهش نرخ سود و افزایش زمان بازپرداخت وام مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از وزارت راه و شهرسازی علی چگنی در مورد آخرین وضعیت توسعه‌ای شدن بانک ‌مسکن گفت: در حال‌ حاضر، توسعه‌ای‌شدن بانک ‌مسکن در دستور کار دولت است؛ به نحوی که بانک ‌مرکزی باید نظام‌نامه و ضوابط بانک ‌توسعه‌ای را تدوین و ارائه کند تا در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گیرد و چارچوب‌های آن تعیین شود که امیدواریم این برنامه در سال جاری محقق شود.

    وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در حوزه بازار رهن، تسهیلات رهنی و صندوق پس‌انداز یکم هم به نرخ و هم به دوره بازپرداخت توجه داشته که اولا نرخ سود را پایین بیاورد و همچنین تلاش کند تا به شرط پایین آمدن نرخ سود بانکی، دوره بازپرداخت را افزایش دهد و در عین حال دوره انتظار وام‌گیرندگان را نیز کوتاه کند.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با بیان اینکه، تعیین نرخ سود و کاهش آن از شرایط اقتصاد کلان نیز متاثر است، تأکید کرد: می بایست برنامه کاهش نرخ تورم تداوم یابد تا با برقراری ثبات در اقتصاد کشور، نرخ سود بانکی امکان کاهش داشته باشد، در آن صورت، کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن نیز امکان پذیر می شود.

    این مقام ‌مسئول در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در کنار کاهش نرخ سود تسهیلات، می‌توان مدت بازپرداخت را افزایش داد. اگر با همین نرخ‌ها، مدت بازپرداخت را اضافه کنیم، مصرف‌کننده در مجموع باید پول بیشتری بپردازد. بنابراین مطلوب تر است، شرایط اقتصادی و محیط اقتصاد کلان (ثبات اقتصادی) به نحوی برقرار شود که به طور طبیعی، امکان کاهش نرخ سود تسهیلات فراهم آید.

    وی افزود: معتقدم، کاهش نرخ سود و افزایش طول دوره بازپرداخت، شرایطی را ایجاد می کند که متقاضی با توانایی بیشتری بتواند از تسهیلات بانکی برای تامین مسکن خود استفاده کند. شاید در صورت ایجاد چنین شرایطی، بتوانیم سقف میزان تسهیلات را افزایش دهیم به گونه ای که اقساط در توان خانوارها باشد.

    وی گفت: بعضی از مدیران و صاحب نظران، مطرح می‌کنند که مثلا در برخی از کشورها، 80 درصد قیمت خانه را وام می‌دهند. اینکه در ایران چرا نمی‌توانیم در این حد، تسهیلات به متقاضیان بدهیم به این دلیل است که قدرت بازپرداخت آن باید در جامعه وجود داشته باشد که براساس شواهد در حال حاضر، توانایی تقبل این سقف از افزایش تسهیلات وجود ندارد. اگر سقف تسهیلات را افزایش دهیم به تعداد کمتری تسهیلات تعلق خواهد گرفت. بنابراین ما باید تلاش کنیم تا بانک ها در تسهیلات دهی به متقاضیان توانمندتر بشوند. یک گام اساسی که دولت در این زمینه برداشته است، توسعه‌ای شدن بانک مسکن است که در حال انجام است.

    به گزارش خبرنگار مهر در حالی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از درخواست این وزارت برای توسعه ای شدن بانک مسکن سخن گفته که وب سایت بانک مرکزی اسامی بانک های توسعه ای را منتشر کرده است.

    به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی هر کدام می بایست در خصوص تعاریف و ویژگی های بانک توسعه ای مسکن به تفاهم، درک متقابل و شاخصه های مشترک دست یابند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو