عصر بازار

اقتصاد امریکا سرعت گرفت

عصر اعتبار- اقتصاد ایالات متحده اولین فصل پرسرعت رشد را از زمانی که رییس جمهوری ترامپ آغاز شد، تجربه کرد.

اقتصاد امریکا سرعت گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اتاق ایران، دولت روز جمعه اعلام کرد که رشد اقتصادی از ماه آوریل تا ژوئن 2.6 درصد افزایش یافت. البته این همان موضوعی بود که اقتصاددانان انتظارش را داشتند.

    رشد سه ماه دوم، بیش از دو برابر رشد تنبل سه ماه اول سال بود. رشد اقتصادی در سه ماه اول سال جاری به 1.2 درصد کاهش یافته بود.

    با توجه به گزارش وزارت بازرگانی، اقتصاد به دلیل افزایش مصرف مصرف کننده رشد کرد. به این ترتیب با کمک بازار کار قوی، هزینه های شخصی 2.8 درصد رشد کرد که سریع تر از رشد فصل اول سال بود. اما این به این معنی است که حتی با وجود اعتماد زیاد مصرف کنندگان، امریکایی ها تمایلی به صرف هزینه های بیشتر ندارند.

    اقتصاد همچنین در فصل دوم سال، از افزایش هزینه های دولت فدرال سود برده است.

    اندرو هانتر، اقتصاددان Capital Economics در گزارشی نوشت: اقتصاد واقعی در شکل خوب باقی ماند.

    چند روز گذشته هم فدرال رزرو، به دلیل نگرانی تورمی میزان نرخ بهره را ثابت نگه داشت. تورم به کمتر از 2 درصد کاهش یافته است. فدرال رزرو هم می گوید نظارت بر رشد تورم را به دقت بررسی می کند. برخی از مقامات فدرال هم علیه افزایش نرخ بهره تا زمانی که تورم به هدف نزدیک شود، هشدار داده بودند. به هرحال سیاست بانک فدرال در مورد نرخ های بهره بر ده ها میلیون امریکایی تاثیر می گذارد؛ از خریداران خانه ها تا پس انداز کنندگان.

    اقتصاد ایالات متحده از سال 2009 به آرامی همین طور رشد کرده است، این یکی از طولانی ترین دوره های رشد در تاریخ امریکا بوده است.

    با این حال رشد توسط بازار مسکن به وقفه افتاده است. سرمایه گذاری مسکونی که شامل خانه و آپارتمان ها می شود آخرین فصل سال گذشته 7 درصد کاهش یافته بود. صادرات هم کند پیش می رود.

    حالا رشد اقتصادی بسیار کمتر از  درصدی است که ترامپ در زمان انتخابات وعده داده بود. اما نزدیک 3 درصدی است که او از رفتن به کاخ سفید بیان کرده بود.

    انتخاب ترامپ، وعده کاهش مالیات های عظیم، هزینه های زیربنایی انتظارات وال استریت و اقتصاددانان را برای رشد سریع تر افزایش داد. اما ترامپ قادر به دریافت دستور کار اقتصادی خود از طریق کنگره نیست، بنابراین انتظارات کاهش یافته است.

    صندوق بین المللی پول هفته گذشته میزان پیش بینی رشد ایالات متحده امریکا را کاهش داد. کاهش پیش بینی رشد امسال و سال آینده به دلیل «عدم اطمینان» از زمان بندی و سیاست های ترامپ عنوان شد. همچنین دلار امریکا که پس از انتخابات تقویت شده بود، در ماه های اخیر به شدت عقب نشسته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی