عصر بازار

اونس در جولای رکورد ۵ ماهه زد

اثر اسکاراموچی بر بازار طلا

عصر اعتبار-تنش‌های ترامپی اجازه نداده که رشد بازارهای سهام، روند ارزش فلز زرد را کاهشی کند. صبح روز گذشته، رشد بورس‌ها متاثر از داده‌های اخیر اقتصادی ادامه داشت، اما آشوب موجود در کاخ سفید و البته تداوم افت شاخص دلار که این شاخص را به کف ۱۴ ماهه برد، طلا را نیرومند نگه داشت.

اثر اسکاراموچی بر بازار طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد, اونس که هفته گذشته روی بهای 1269 دلار ایستاده بود، دوشنبه تا بهای 1265 دلار هم افت کرد اما در نهایت به لطف اخراج آنتونی اسکاراموچی، مدیر ارتباطات دونالد ترامپ که تنها 10 روز پیش از آن کار خود را آغاز کرده بود، به همان بهای نهایی جمعه بازگشت. سه‌شنبه هم با فشار ریسک‌پذیری بورس‌ها آغاز شد اما افت ترامپی شاخص دلار و چشم‌انداز مبهم سیاست داخلی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، حامی طلا ماند. اونس سه‌شنبه را نیز با بهای 1269 دلار آغاز کرد و ساعات اولیه را با نوسان پیرامون همین بها ادامه داد. البته بعدازظهر روز گذشته، انتشار داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا و اندکی سودگیری،‌ اونس را تا حدی ارزان‌تر کرد ولی دوباره قیمت آن رو به صعود گذاشت. تا ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران بهای 1272 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز ماه آگوست رقم خورده باشد.

    قیمت نهایی روز دوشنبه که آخرین روز جولای بود، بازدهی اونس در نخستین ماه نیمه دوم سال 2017 را هم مشخص کرد. اونس که در پایان ماه ژوئن روی بهای 1241 دلار ایستاده بود، با رشد 28 دلاری جولای، بیش از 2 درصد جهش کرد تا چهره فنی آن تقویت شود. رشد بهای طلا در ماه جولای بیشترین رشد این کالای گرانبها در 5 ماه گذشته بود. رشد 25/ 2 درصدی بهای اونس طلا در ماه گذشته میلادی باعث شد اونس ماه هشتم را در نزدیکی مرز 1270 دلار آغاز کند و با توجه به ادامه تنش‌های ترامپی و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیک به‌ویژه مشکلات شبه‌جزیره‌کره، چشم به مرز کانالی داشته باشد.شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد 25/ 93 واحد ایستاده بود، دوشنبه باز هم افت کرد و به عدد 86/ 92 واحد رسید. این عاملی برای رشد طلا بود، اما اولین روز هفته میلادی اخبار سیاسی مهمی هم برای بازارها داشت. ادامه نگرانی‌ها درباره آزمایش موشکی کره شمالی که بنا بر گزارش‌ها اکنون می‌تواند بسیاری از مناطق آمریکا را هدف قرار دهد و همچنین واکنش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به تحریم‌های تازه آمریکا به شکل موضع‌گیری برای اخراج چندصد کارمند دولت آمریکا از این کشور، اولین اخباری بودند که بازارها را تحت تاثیر قرار دادند. دست آخر هم خبر اخراج اسکاراموچی یار طلا شد. افت شاخص دلار در این روز کاملا ترامپی نبود؛ چراکه اروپا هم داده‌های خوب و تازه‌ای منتشر کرد. صبح سه‌شنبه، ادامه آشوب ترامپی باعث شد شاخص دلار تحت فشار بماند. با این همه، رشد بازارهای سهام به ضرر طلا کار می‌کرد. رویترز صبح روز گذشته نوشت: بازارهای سهام، طی طولانی‌ترین دوره رشد ماهانه خود در حدود یک دهه گذشته، سه‌شنبه نیز رشد کردند؛ زیرا نشانه‌هایی وجود دارد که اقتصاد جهان در وضع خوبی است. همزمان، شاخص دلار به کف 14 ماهه رفت. روز گذشته، افت دلار مقابل یورو هم ادامه داشت. ارزش دلار آمریکا در برابر یورو به پایین‌ترین سطح خود در دو سال و نیم اخیر رسیده است. گمانه‌زنی‌های مربوط به متوقف شدن برنامه خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی اروپا و افزایش نرخ بهره از سوی این بانک، فشار زیادی را بر ارزش دلار وارد کرده است. ارزش دلار در برابر ین ژاپن نیز به پایین‌ترین سطح خود در 6 هفته اخیر رسیده است.

    به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، ادامه نگرانی‌های سیاسی و کاهش ارزش دلار آمریکا تاثیر زیادی بر تقویت قیمت طلا در بازارهای جهانی داشته است. براساس این گزارش قیمت طلا در حالی وارد ماه آگوست شده است که طی ماه جولای بیشترین رشد خود را در 5 ماه اخیر ثبت کرده است. اونس در حالی در دو روز اول هفته نوسان‌های افزایشی قابل‌توجه نداشته که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت پیش از آغاز هفته کاری جدید، نشانگر امید اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد به روند 5 روز کاری این هفته بود. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 14 نفر شرکت کرده‌ بودند که از این میان 10 نفر معادل 72درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 2 نفر معادل 14 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌ بودند. 2 نفر معادل 14 درصد دیگر نیز نظری خنثی داشتند. همزمان در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است، 687 نفر شرکت کرده‌ بودند که از این میان، 444 نفر معادل 65 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 183 نفر معادل 27 درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌ بودند. 60 نفر معادل 8درصد نیز نظری خنثی داشتند. مهم‌ترین داده هفته یعنی گزارش اشتغال‌زایی آمریکا در ماه جولای روز جمعه منتشر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی