عصر بازار

جزئیات استقرار نظام ارجاع الکترونیک در بیمه سلامت اعلام شد

صدور کد ارجاع برای بیماران

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر مدیریت خدمات بیمه سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایران از آغاز استقرار نظام ارجاع الکترونیک خبر داد و گفت: تا کنون ارجاع به صورت دستی انجام می‌شد و نمی‌توانستیم مسیر ارجاع را کنترل کنیم اما اکنون از طریق سیستم ارجاع الکترونیک کد ارجاع برای بیمار صادر می‌شود و مسیر ارجاع بدرستی شکل خواهد گرفت.

صدور کد ارجاع برای بیماران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کورش فرزین  به تشریح روند استقرار نظام ارجاع الکترونیک و زمان حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت پرداخت و اظهار کرد: حذف دفترچه‌های بیمه یکباره اتفاق نمی‌افتد و منوط به فراهم شدن زیرساخت های لازم برای نسخه نویسی الکترونیک است.

    وی افزود: اما در حوزه روستایی چون ارائه خدمت به بیمه شدگان در قالب سرانه است و برای تجویز پزشک از برگه دفترچه استفاده نمی‌کنیم؛ عملا استفاده از دفترچه بیمه شدگان روستایی در مراکز بهداشتی درمانی برای دریافت خدمات سطح یک  مورد نیاز نیست و می‌توانیم آن را حذف کنیم. برای این عمل برقراری اتصال میان سامانه‌های سازمان بیمه سلامت با سامانه‌ سیب که توسط وزارت بهداشت در مراکز بهداشتی درمانی در سطح یک  استفاده می‌شود لازم است که تا کنون اتفاق نیفتاده است.

    مدیرکل دفتر مدیریت خدمات بیمه سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه برای اولین بار طرح نظام ارجاع الکترونیک سطح یک به دو کلید خورد عنوان کرد: ارتباط سامانه سیب با سامانه‌های سازمان بیمه سلامت برقرار شد. در فاز اول قصد داریم ارجاع از سطح یک به سطح دو یعنی پزشک عمومی به متخصص را به شیوه نرم افزاری به یکدیگر متصل کنیم.

    فرزین افزود: در فاز بعدی می‌توانیم تجویزهای پزشک خانواده را به این مجموعه نرم افزاری اضافه کنیم به این معنا که پروسه تجویزهای پزشک در دفترچه بیمه را حذف خواهیم کرد. در واقع استفاده از دفترچه برای ارجاع به سطح دو هم حذف شده  و دیگر نیازی نیست پزشک خانواده برگه دفترچه را مهر کند و ارجاع به صورت مکانیزه انجام و بیمار با ارائه کدملی وارد سطح دو می‌شود.

    وی با بیان اینکه فعلا در سطح دو همچنان برای آزمایش، رادیولوژی و دارو از اوراق دفترچه استفاده می‌شود، درباره نحوه دریافت خدمات در بخش بستری بیمارستان‌ها اظهار کرد: در بیمارستان‌ها وقتی این ارتباط میان سطح یک و دو برقرار شد نرم افزارهای اچ.آی.اس هم به سازمان ما متصل می شوند و دیگر در سطح دو کسی از دفترچه استفاده نمی‌کند.

    مدیرکل دفتر مدیریت خدمات بیمه سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: البته قبلا هم در بخش بستری از دفترچه استفاده نمی‌شد و تنها دستور پذیرش روی برگه نوشته می‌شد و ارائه مابقی خدمات در قالب پرونده الکترونیک صورت می‌گرفت. اکنون با برقراری این ارتباط حتی لزومی ندارد چیزی در دفترچه نوشته و یا برای احراز هویت ارائه شود. در واقع با استعلام اچ. آی. اس، بیمه بودن فرد تایید می شود.

    فرزین با بیان اینکه روز یکشنبه با دستور وزیر بهداشت قرار شد 10 استان مجری نظام ارجاع الکترونیک باشند که اولین آنها، استان گلستان بود گفت: این طرح در سه شهرستان استان گلستان با 3000 نفر جمعیت روستایی به اجرا در آمد.

    وی در پاسخ به اینکه آیا طرح ارجاع الکترونیک مقدمه‌ای بر اجرای کامل پزشک خانواده در کشور خواهد بود؟ عنوان کرد: پزشک خانواده روستایی را از سال 84 شروع کرده بودیم. منتها تا کنون ارجاع به صورت دستی بود و باید پزشک برگه ارجاع را مهر می کرد تا بیمار بتواند به متخصص مراجعه  کند. اشکالاتی وجود داشت و مشخص نبود مسیر ارجاع درست طی شده یا خیر. به هیمن خاطر متاسفانه تا کنون نمی‌توانستیم مسیر ارجاع را کنترل کنیم اما اکنون از طریق سیستم ارجاع الکترونیک کد ارجاع برای بیمار صادر می‌شود و  مسیر ارجاع بدرستی شکل خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی