عصر بازار

پورابراهیمی خبر داد؛

نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران بانک‌ها برای کاهش سود سپرده

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست این کمیسیون با مدیران بانک های دولتی در هفته آینده با موضوع کاهش نرخ سود سپرده ها خبر داد.

نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران بانک‌ها برای کاهش سود سپرده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی با بیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده در اقتصاد ایران یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: اهتمام دولت و مجلس بر کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری است و نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با روسای بانک‌های دولتی در کشور هفته آینده برگزار می‌شود؛ هدف از این نشست توافق بر سر راه‌کارهای کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری است.

    وی با بیان اینکه، تولید کننده از دو طرف در حال قیچی شدن است، گفت: صنعت از طرفی به‌خاطر سیاست‌های سرکوب قیمتی نمی‌تواند افزایش قیمت داشته باشد به دلیل مبارزه با افزایش تورم و از طرف دیگر نیز تامین مالی را با نرخ بالا انجام می‌دهد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص سود بالای تسهیلات داده شده به صنایع کشور، اظهار داشت: در کشوری که نرخ تورم طبق اعلام دولت کمتر از 10 درصد است، این معنی ندارد که نرخ سود سپرده‌گذاری 20درصد و نرخ سود تسهیلات 25 تا 30درصد باشد.

    این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این زمان اگر تورم را افزایش دهیم به‌صلاح کشور نیست، عامل اصلی به‌هم ریختن فاکتورهای اقتصادی تورم است، اضافه کرد: باید بر روی کاهش نرخ کار کنیم و این مساله زمانی اتفاق می‌افتد که ما فعالیت و نظارت خود را برفرآیند بازار پول در کشور را جدی کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه نظارت بر فرآیند بازار پول در کشور امکان این را فراهم می‌کند که نرخ سود سپرده را کاهش دهیم، بیان کرد: چندین بار دولت به سمت این کار خیز برداشته است، اما در میان راه متوجه شده است که این نظارت با خلاءهایی روبرو است که خلاء آن موسسات غیر مجاز است.

    پورابراهیمی با بیان اینکه سال‌ها بانک مرکزی باید در این زمینه کارهای انجام می‌داده که نکرده و در طول سنوات گذشته نظارت کافی نداشته است، تصریح کرد: این عدم نظارت موجبات این شرایط اسف‌بار را در حوزه بازار غیر متشکل پولی فراهم کرده است.

    وی ادامه داد: یکی از کارهایی که باید در حوزه کاهش نرخ سپرده انجام شود این است که بازار غیر متشکل پولی را مدیریت کنیم.

    پورابراهیمی با اشاره به اینکه امروز در کشور فعال اقتصادی نمی‌تواند با سود 30 درصد بازپرداخت تعهدات مالی خود را پرداخت کند، افزود: نمی‌توان در کشور گفته شود 25 درصد سوده سپرده پرداخت می‌کنیم اما وام را با سود 10درصد می‌دهیم، ابتدا باید سود سپرده کاهش یابد سپس سود وام‌ها کاهش سود سپرده اولویت اصلی ما در حوزه بانکی است.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کاهش سود سپرده را می‌توان در کاهش سود تسهیلات بانکی مشاهده کرد، تاکید کرد: با توافق با بانک‌ها در کاهش سود سپرده می‌توان سود وام‌ها را به 16 درصد و به مرور پایین تر برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو