عصر بازار

موقعیت ارزان‌ترین خانه‌های پایتخت

عصر اعتبار- بررسی‌ها از بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است در بخش هایی از مناطق ۴، ۷، ۹ تا ۲۱ می توان آپارتمان هایی در محدوده قیمتی ۷۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان خریداری کرد.

موقعیت ارزان‌ترین خانه‌های پایتخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با وجود رکود بخش مسکن در شهر تهران، تقاضا برای خرید آپارتمان های ارزان قیمت طی یک سال گذشته به طور محسوسی افزایش یافته است؛ به طوری که در تیرماه سال جاری، فروش واحدهای مسکونی قدیمی ساز نسبت به کل واحدها 5.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

    از سوی دیگر درصد تغییر فروش آپارتمان های 16 تا 20 سال و نیز 20 سال به بالای شهر تهران در مقایسه با همین نوع آپارتمان به ترتیب 49 و 20 درصد نسبت به تیرماه سال قبل بوده است. در تیرماه 1395 از مجموع 14 هزار و 905 معامله انجام شده 1184 واحد مسکونی 16 تا 20 سال به فروش رسیده و این در حالی است که در تیرماه 1396 از 14 هزار و 533 قرارداد خرید و فروش بالغ بر 1762 آپارتمان از رده 16 تا 20 سال فروخته شده که آمار معناداری از رشد تقاضای خرید واحدهای مسکونی ارزان قیمت را نشان می دهد.

    رشد 49 درصدی تقاضا برای خرید واحدهای 16 تا 20 سال در تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل که با کاهش5.7 درصدی سهم واحدهای کمتر از پنج سال نسبت به تیرماه سال 1395 همراه بود نشان می‌دهد بازار قدیمی ساز با توجه به ویژگی «مسکن در بضاعت» وتقویت ازطریق تسهیلات 160 میلیون تومانی سهم قابل توجهی از رشد را در فاز پیش رونق به خود اختصاص داده است؛ هر چند هنوز واحدهای مسکونی تا پنج سال ساخت با سهم 46 درصد بیشترین تقاضا را دارد.

    تیرماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6.2 و 2.5 درصد کاهش یافته که نشان از انجماد بازار در ثلث فصل جابه‌جایی است. با این حال ریزنوسانات حاکی از آن است که مقاومت مالکان خانه‌های نوساز برای ارائه‌ی تخفیف باعث شیفت آرام طرف تقاضا از سمت نوسازهابه سوی قدیمی سازها بوده است. هم اکنون 36.6 درصد معاملات مربوط به خانه‌های 11 سال ساخت به بالا است که نسبت به تیرماه سال قبل 4.3 درصد رشد نشان می دهد. همچنین فروش واحدهای بیش از 20 سال در ماه چهارم سال جاری نسبت به زمان مشابه سال 1395 معادل 20 درصد بالاتر بوده است.

    افت تدریجی قیمت مسکن طی مدت 48 ماه از یک سو با کاهش شدید عرضه به دلیل بازده پایین سرمایه همراه شده و از سوی دیگر با توجه به نزدیک شدن قیمت مسکن به کف، قدرت خرید دهکهای متوسط را افزایش داده است. بنابراین به دلیل تقویت بازار از طریق تسهیلات 80 میلیون تومانی خانه اولی ها با بهره 9.5 درصد و تسهیلات 60 میلیون تومانی اوراق حق تقدم با بهره 17.5 درصد، بازه زمانی زمستان 1395 تا کنون فرصت مناسبی برای ورود متقاضیان مصرفی به بازار مسکن بوده که البته به کندی صورت گرفته است. با این وجود افزایش یک تا 20 درصدی تعداد معاملات در مناطق 3، 5، 10، 11، 12، 13، 20 و 22 طی تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از تحرک نسبی در بازار میان متراژ، کوچک، قدیمی ساز و ارزان قیمت است.

    در تیرماه سال 1396 تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به 14.5 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.5 درصد کاهش نشان می دهد. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای ملکی شهر تهران 4.6 میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.2 درصد افزایش یافته است.

    بررسی توزیع واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در تیرماه 1396 حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 46.2 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با تیرماه سال قبل 5.7 درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو