عصر بازار

حرکت پرشتاب صنعت پرداخت با موبایل‌پوزها

عصر اعتبار- یک کارشناس صنعت پرداخت گفت: صنعت پرداخت با ورود موبایل‌پوزها به بازار حرکت پرشتابی خواهد داشت و استقبال خوبی از فروش این دستگاه‌ها خواهد شد.

حرکت پرشتاب صنعت پرداخت با موبایل‌پوزها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایبِنا, تحولات صنعت پرداخت این روزها شتاب بیشتری به خود گرفته و نمایشگاه الکامپ امسال نیز به عقیده کارشناسان از نظر فنی پربارتر از هر سال برگزار شد که  این امر موید رشد روزافزون این صنعت است. از مهمترین بخش‌هایی که امروز در حوزه پرداخت مورد توجه قرار گرفته پرداخت‌های موبایلی، فناوری ان اف سی، اپلیکیشن‌های پرداخت و به ویژه بحث کارمزد ارائه اینگونه خدمات است که در این زمینه با پیمان طبری معاون فناوری اطلاعات شرکت کارت اعتباری ایران کیش به گفتگو پرداختیم.

    در حال حاضر هر کدام از شرکت‌های پرداخت با اپلیکیشنی جداگانه با همکاری یک بانک سیستم ان افی سی را راه‌اندازی کرده‌اند، روند فعلی  را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    این روند، روند درستی نیست و انحصار در این بخش ایجاد شده است. بانک مرکزی باید در این زمینه اقدام کند که در حال انجام این کار در قالب سیستم‌های مانا و سهند است. در این زمینه بخشی از کار محل ذخیره‌سازی دیتای کارت است و معمولا بانک‌ها کیف پول را جداگانه انجام می‌دهند، ولی در سیستم کارت‌های بانکی در مانا و سهند همه یکسان می‌شود.

    بهترین کار برای ایجاد تمرکز در این بخش این است که بانک مرکزی و شاپرک به عنوان رگولاتور با صدور دستورالعمل هایی شرکت‌های پرداخت را ملزم به پذیرش کارت‌های سایر بانک‌ها کنند و ان اف سی آنها سیستم‌های دیگر را پشتیبانی کند.

    تعداد تراکنش ها از زمان راه‌اندازی سیستم ان اف سی تنها کمتر از یک‌هزار مورد بوده است به نظر شما علت عدم استقبال از این سیستم چیست؟

    ان اف سی در حال حاضر بیشتر جنبه نمایشی دارد. مهم‌ترین اقدام در حوزه ان اف سی فرهنگ‌سازی است و باید فرهنگ استفاده از ان اف سی جا بیفتد. بخش عمده‌ای از مردم هنوز آگاهی کامل در این زمینه ندارند و نمی‌توانند به این سیستم اعتماد کنند. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تلفن های همراه دارای امکان ان اف سی نیستند و باید اپراتورها به کمک بیایند که در این زمینه کارهای خوبی انجام داده‌اند. بانک مرکزی نیز باید با همکاری اپراتورها دستورالعملی تدوین کند که همه آنها به صورت یکسان عمل کنند.

    یکی از بحث های داغ خدمات پرداخت الکترونیک در حال حاضر بحث موبایل پوز است هم موبایل‌پوز و هم ان اف سی نسبت به سایر خدمات شرکت‌های ان اف سی هزینه‌های متفاوتی بر دوش شرکت‌ها می‌گذارد. به نظر شما نحوه ارائه این خدمات به چه شکل باید باشد تا شرکت‌ها در این میان ضرر نکنند؟

    به نظر بنده استقبال از موبایل پوز بسیار خوب خواهد بود و همه شرکت‌های پرداخت و بانک‌ها باید در فروش این دستگاه هماهنگ باشند چرا که این دستگاه پرتابل بوده و هزینه تجهیز، نوسازی و نگهداری آن بالاتر است، بنابراین همه باید با هم اتحاد داشته باشند که دستگاه را به مصرف کننده بفروشند.

    شعار ما این است که هر ایرانی می‌تواند یک mpos داشته باشد، چراکه یک دستگاه pinpad سیار است که بخشی از عملیات بانکی می‌تواند روی آن انجام شود و با توجه به اینکه در اقدامی شایسته شاپرک در ارائه مجوز این دستگاه‌ها سخت‌گیری کرده است بسیار امن خواهد بود.

    مطمئنم که از فروش دستگاه استقبال خواهد شد و در صورتی که دستگاه‌ها فروخته شده و رایگان ارائه نشود، گیرنده موبایل پوز در نگهداری آن دغدغه خواهد داشت که هزینه‌ها را بسیار پایین خواهد آورد. همچنین قابلیت‌های دیگری می‌توان به این دستگاه اضافه کرد که این سرویس‌ها می‌تواند کمک ‌کننده باشد؛ برای مثال می‌توان سرویس‌های بانکی انتقال وجهی به آن اضافه کرد یا سقف تراکنش‌ها را کنترل کرد که در این صورت مشتری حاضر است بین 350 تا 400 هزار تومان برای خرید این دستگاه هزینه کند.

    با توجه به اینکه اصلاح نظام کارمزد یکی از چالش‌های اصلی نظام بانکی و پرداخت است و نظام فعلی کارمزد هزینه‌های زیادی را به بانک‌ها تحمیل کرده ،  چه راهکار عملی در این زمینه پیشنهاد می‌کنید؟

    آنچه مشخص است اینکه کارمزد باید توسط سرویس گیرنده یعنی دارنده و پذیرنده کارت پرداخت شود. چراکه آنها از بانک و پی اس پی خدمات دریافت می‌کنند و همانطور که همه برای استفاده از خدمات خودپردازها کارمزد پرداخت می‌کنند، این اتفاق باید در صنعت پرداخت نیز رخ دهد و به نظر من باید یک حرکت جمعی برای اصلاح نظام کارمزد صورت گیرد که آغازکننده این راه باید بانک مرکزی باشد.

    با توجه به فعال شدن مجدد خدمت کارت به کارت بدون کارت توسط شرکت‌های پی اس پی آیا اتفاق جدیدی در خصوص تامین امنیت آن رخ داده است؟

    معتقدم در حال حاضر نظارتی در این زمینه وجود ندارد و بانک مرکزی قصد دارد توسط دستورالعمل مانا و سهند این سیستم را کاملا امن کند که باید هرچه سریعتر این کار صورت گیرند. سامانه پیوند نیز کار بسیار خوبی از جانب بانک مرکزی بود که اگر در کنار مانا و سهند، پیوند نیز تقویت شود بسیار اثرگذار خواهد بود. از شرکت ما نیز اطلاعات گرفته شده و اگر این ایده کامل شود بسیار موثر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی