عصر بازار

​گسترش ارتباطات بانکی ایران با غول اقتصادی آسیا

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با سفیر چین در ایران، توجه به «ایجاد روابط کارگزاری» در کنار همکاری ها در زمینه «تامین مالی پروژه ها» را حائز اهمیت خواند و گفت: تاسیس شعب و دفاتر نمایندگی بانک های چین در ایران، زمینه آشنایی بیشتر بانکداران آن کشور را با فضای فعالیت بانک های ایران فراهم و ابهام ها را رفع خواهد کرد.

​گسترش ارتباطات بانکی ایران با غول اقتصادی آسیا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» ، ولی اله سیف با بیان اینکه کشور بزرگ چین شریک اصلی ایران و روابط راهبردی بین طرفین حاکم است، افزود: علاقه مندیم روابط بیش از گذشته گسترش و تعمیق یابد و هدف از این دیدار نیز رفع مسائل و موانع ارتباطات بانکی و اقتصادی دو کشور ایران و چین است.
    رییس کل بانک مرکزی ارتباطات بین دو کشور را در دوران تحریم مناسب و قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: با توجه به گشایش های بعد از برجام و رفع تحریم ها، انتظار می رود روابط اقتصادی و بانکی ایران و چین بیش از پیش و در سطح گسترده تری تعمیق یابد، ضمن آنکه با توجه به علاقه و تمایل رؤسای جمهور دو کشور در زمینه گسترش روابط، لازم است بانک های دو طرف به سرعت با شناسایی موانع و رفع آنها بستر همکاری های اقتصادی و بانکی را فراهم کنند.

    سیف با بیان اینکه پروژه های فراوانی در ایران از طریق چین تامین مالی می شود، تصریح کرد: در موضوع همکاری های دوجانبه در کنار تامین مالی پروژه ها با استفاده از فاینانس، بعد دیگر همکاری در زمینه«ایجاد روابط کارگزاری» بانک های دو طرف نیز لازم است مورد توجه قرار گیرد و با اتخاذ تصمیم های مناسب، نسبت به گسترش روابط کارگزاری بانک ها اهتمام شود.
    رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به لزوم توجه به مبادلات خرد تجار دو کشور اظهار کرد: با توجه به همکاری های اقتصادی مناسب دو کشور، بانک های طرفین باید نسبت به ارایه خدمات بانکی به تجار و بازرگانان خرد نیز توجه کنند اما متاسفانه این بخش از همکاری از طرف بانک های دو طرف مورد غفلت واقع شده است و می بایست در اسرع وقت با شناسایی موانع و رفع آنها مشکلات این بعد از همکاری های بانکی را رفع کرد.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در اجرای استانداردهای بین المللی بانکی گفت: خوشبختانه بانک مرکزی ایران در سال های اخیر گام های بلندی را در مسیر اجرای استانداردهای روز دنیا در نظام بانکی برداشته است و در همین مسیر، روابط بانکی خود را با بانک های کشورهای اروپایی و سایر کشورهای بزرگ آسیا گسترش داده ایم، ضمن انکه با پایبندی به مقررات بین المللی، از ایجاد ریسک برای بانک های کشورهای طرف همکاری جلوگیری شده است.
    دکتر سیف خواستار ایجاد روابط کارگزاری بانک های دو کشور شد و با پیشنهاد تاسیس ایجاد شعب و یا دفاتر نمایندگی بانک های چین در ایران تاکید کرد: ایجاد شعب و یا دفاتر نمایندگی بانک های چین در ایران موجب آشنایی بانکداران آن کشور با فضای فعالیت بانک های ایرانی می شود و در این مسیر احتیاط های سخت گیرانه که ناشی از ابهامات ذهنی است رفع خواهد شد. تجربه شعب بانک های اروپایی در ایران موید این نکته است.
    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به حجم قابل توجه صادرات محصولات پتروشیمی از ایران به چین، خواستار تعیین راه کارهای مناسب تسویه این مبادلات شد و افزود: تسویه حساب از کانال بانکی بهترین و مطمئن ترین گزینه است و استفاده از روش های جایگزین از جمله از طریق صرافی ها که در شرایط تحریم و به ناگزیر مورد استفاده قرار می گرفت به دلیل «هزینه های بالا» و «عدم شفافیت» باید مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد.

    در این دیدار سفیر چین در ایران ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رییس کل بانک مرکزی و تاکید بر گسترش روابط بانکی با توجه به گشایش های پسابرجام گفت: بعد از برجام دو کشور در موضوع های اقتصادی و تجاری بر ریل معمولی و روال عادی در حال حرکت هستند و مناسبات بانکی طبق روال گذشته در حال انجام است، بر این اساس با توجه به گشایش های بعد از برجام و استفاده از ظرفیت های ایجاد شده می توان روابط بانکی را گسترش داد.
    «پانگ سن» با اشاره به تامین مالی پروژه های ایران و لزوم اولویت بندی طرح های نیازمند فاینانس گفت: تامین مالی
    پروژه های بزرگ ایران از جانب چین کماکان تداوم دارد و با توجه به حجم عظیم طرح های عمرانی ایران لازم است در این زمینه اولویت هایی منظور و به چین اعلام شود؛ ضمن انکه مقامات چین علاقه مند هستند روابط دو کشور ایران و چین با اهداف استراتژیک گسترش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو