عصر بازار

خسارت درمان فرهنگیان کمتر از ۲ هفته پرداخت می شود

عصر اعتبار- مرتضی ادیانی، مدیرعامل شرکت آتیه‌سازان حافظ درباره چالش‌های اجـرای قـرارداد آمـوزش ‌و پرورش گفت: جابجایی قراردادهای بزرگ شرایطی خاص و نیاز به مهیا کردن زیرساخت‌های لازم دارد. ما در ابتدای قرارداد با چالش تعداد مراکز درمانی، نحوه ارائه خدمت و پرداخت خسارت‌های غیرمستقیم مواجه بودیم. با تلاش بی‌وقفه همکاران شرکت و همراهی بیمه‌گزار، شرکت آتیه‌سازان حافظ به سرعت توانست همه شرایط لازم برای اجرای این قرارداد را فراهم کند.

خسارت درمان فرهنگیان کمتر از ۲ هفته پرداخت می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مرتضی ادیانی با بیان اینکه قرارداد آتیه سازان با آموزش و پرورش در خرداد ماه 1393 منعقد شد اظهار کرد: در آن زمان به علت شرایط خاصی که این قرارداد پیدا کرده بود، شرکت‌های بیمه تجاری به علت بدهی بابت حق بیمه سنوات قبل، حاضر به ادامه همکاری نشده بودند و حتی هزینه‌های ماه‌های آخر قرارداد پرداخت نشده بود. در چنین شرایطی و با توجه به قول مساعد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزیر وقت ‌آموزش و پرورش برای همکاری و برنده شدن نرخ حق بیمه ماهانه اعلام شده از سوی آتیه‌سازان‌حافظ، قرارداد بیمه مکمل درمان شاغلان فرهنگی در بازه زمانی کوتاهی به این شرکت انتقال یافت.
    وی درباره چالش‌های اجـرای قـرارداد آمـوزش ‌و پرورش گفت: جابجایی قراردادهای بزرگ شرایطی خاص و نیاز به مهیا کردن زیرساخت‌های لازم دارد. ما در ابتدای قرارداد با چالش تعداد مراکز درمانی، نحوه ارائه خدمت و پرداخت خسارت‌های غیرمستقیم مواجه بودیم. با تلاش بی‌وقفه همکاران شرکت و همراهی بیمه‌گزار، شرکت آتیه‌سازان حافظ به سرعت توانست همه شرایط لازم برای اجرای این قرارداد را فراهم کند. به طور مثال در ابتدای قرارداد ما حدود 313 مرکز طرف قرارداد داشتیم که اکثرا مراکز بیمارستانی بودند اما در یک بازه زمانی کوتاه این تعداد به حدود 9 هزار مرکز رسید و از طرفی در کوتاه‌ترین زمان با الصاق برچسب هولوگرام بر روی دفترچه‌های بیمه‌شدگان امکان دریافت خدمات در مراکز درمانی مهیا و پرداخت هزینه‌های درمانی به سرعت و مستقیم به حساب بیمه‌شده اصلی واریز شد.
    مدیرعامل شرکت آتیه‌سازان حافظ درخصوص روش کارمزدی  توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در قـراردادهـای کـارمـزدی شـرکت‌های بیمه‌گر مانند شرکت آتیه‌سازان‌حافظ فقط عملیات اجرایی قرارداد را انجام می‌دهند و در ازای آن کارمزد دریافت می‌کنند و بیمه‌گزار با توجه به اینکه منابع درمانی در اختیار خودشان است تمام هزینه‌های بیمه‌شدگان را رأسا پرداخت می‌کند. در آبان سال1393 مبنای ارزش‌گذاری خدمات درمانی تغییر پیدا کرد و این تغییر منجر به رشد قابل توجه تعرفه‌ها شد.در این شرایط وزارت آموزش‌ و پرورش با بررسی و کار کارشناسی در راستای جلوگیری از رشد حق بیمه ماهانه و پرداخت از جیب بیمه‌شدگان تصمیم به اجرای قرارداد به روش کارمزدی گرفت و قرارداد فی مابین به شکل کارمزدی تمدید شد. قرارداد تا پایان اردیبهشت 94به صورت سرانه و از ابتدای خرداد 94 به صورت کارمزدی(حق‌العمل‌کاری) با مدت 18 ماه ادامه یافت.
    ادیانی ادامه داد: با توجه به شرایط بوجود آمده مهمترین دغدغه ما در این روش برای شرکت و برای بیمه‌شدگان، تامین منابع صندوق و همچنین مانده بدهی قرارداد قبلی بود و با توجه به اینکه منابع در اختیار وزارت آموزش‌‎وپرورش بود زمان پرداخت خسارت به بیمه‌شدگان و عمق تعهدات را تحت تاثیر قرار داد که این موضوع متاسفانه سبب نارضایتی برخی از بیمه‌شدگان آموزش‌وپرورش شده است. اما علیرغم این دغدغه‌ها در ارائه خدمات توسط شرکت کوتاهی صورت نگرفت. این قرارداد نیز به پایان رسید و نظرسنجی میدانی توسط ادارات کل آموزش‌وپرروش استان‌ها مبنی بر رضایتمندی بیمه‌شدگان از عملکرد شرکت انجام شد و مجدداً با استعلامی که وزارت آموزش‌وپرورش در سال 1395 انجام داد نرخ کارمزد این شرکت برنده، اعلام و قرارداد برای سال سوم بر اساس پیشنهاد وزارتخانه متبوع و به همان روش کارمزدی تمدید شد.
    وی ادامه داد: به هر صورت در این روش نگرانی شرکت عمدتا عدم پرداخت تعهدات ایجاد شده و تامین نشدن منابع مالی  از دو سال قبل بود که شرایط قرارداد را بطور جدی تهدید می‌کرد. این مشکل نیز با مدیریت شرکت و تامین بخش قابل توجهی از خسارت بیمه‌شدگان و حتی مراکز تشخیصی درمانی از منابع داخلی شرکت حل شد. با پیگیری شرکت بخشی از مطالبات در پایان سال 1395 به صورت اوراق و نه به صورت منابع پولی پرداخت شد و می‌دانیم که تبدیل این اوراق به پول مشکلات خاص خود را دارد و تاکنون امکان تبدیل اوراق به منابع نقدی میسر نشده است.
    مدیرعامل شرکت آتیه‌سازان حافظ در پاسخ به اینکه آتیه‌‍‌سازان حافظ برای ارائه بهتر خدمات به بیمه‌‎شدگان آموزش‌ و پرورش چه اقداماتی انجام داد عنوان کرد: مهمترین اقدام، استفاده از برچسب هولوگرام بود که در مدت زمان کوتاهی طراحی و چاپ شد و در اختیار بیمه‌شدگان قرار گرفت ولی در حال حاضر نرم افزار استعلام، قابلیت جایگزینی با هلوگرام را دارد.  همچنین امکان صدور معرفی‌نامه در بیمارستان‌ها نیز فراهم شده است. اقدام مهم دیگر افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد بود که امکان استفاده برای بیمه شده را فراهم می‌کرد. در حال حاضر نیز بررسی و پرداخت هزینه در تمام شعب کمتر از دو هفته انجام می‌شود.
    ادیانی درباره  نـقـاط قـوت و ضـعـف قـرارداد آتـیـه‌سازان حافظ با آموزش‌ و پرورش گفت: مهمترین نقطه قوت شرکت آتیه‌سازان حافظ تخصصی بودن آن است که در عرصه بیمه درمان تکمیلی و با کادر تخصصی فعالیت می‌کند. نقطه ضعف این قرارداد نیز تاخیر طولانی مدت در تامین حق بیمه و منابع لازم از سوی بیمه‌گذار است که قطعاً پرداخت به مراکز تشخیصی درمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدیهی است اگر منابع به موقع در اختیار مراکز مذکور قرار نگیرد ارائه و تداوم خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان دچار خدشه می‌شود.
    وی در پاسخ به اینکه چرا سال گذشته یکباره پرداخت هزینه ویزیت به بیمه‌شدگان آموزش‌وپرورش در مراکز درمانی قطع شد گفت: در قراردادهای کارمزدی ریسک خطر را خود بیمه‌گذار قبول می‌کند؛ در ادامه قرارداد با آموزش‌ و پرورش به روش کارمزدی متاسفانه شاهد تاثیر استفاده بیش از حد ویزیت در مراکز درمانی بودیم که وزارت آموزش‌و پرورش تصمیم گرفت پرداخت هزینه ویزیت صرفاً به صورت خسارت متفرقه باشد و ما نیز به درخواست طرف بیمه‌گزار قرارداد پزشکان را برای خدمت ویزیت از ابتدای تیر 1395 لغو کردیم.
    مدیرعامل شرکت آتیه‌سازان حافظ با بیان اینکه تعامل مدیران این شرکت با مسئولان ذیربط آموزش‌ و پرورش بسیار مطلوب بوده و هست و حتی با وجود تاخیر دو ساله در پرداخت‌ منابع مالی توسط آن‌ها، سعی شد کمترین خلل در خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان ایجاد نشود عنوان کرد: اگرچه به نظر برخی سعی دارند بر اساس گزارش‌های نادرست، این تعامل را تحت تاثیر قرار دهند. به هرحال وزارت آموزش ‌و پرورش یا هر ارگان دیگری این حق را دارد که برای زیرمجموعه خود به دنبال بهترین خدمات باشد و آتیه‌سازان در طول این سال‌ها علیرغم دریافت نکردن به موقع منابع مالی از آموزش‌وپرورش در همین راستا قدم برداشته است و حتی زمانی که وزارتخانه منابع مالی در اختیار آتیه‌سازان قرار نداده بود این شرکت از منابع داخلی خود اقدام به پرداخت هزینه خسارت متفرقه بیمه‌شدگان آموزش‌وپرورش کرد تا وقفه‌ای در خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان ایجاد نشود در حالیکه دو سال بعد آموزش ‌و پرورش طلب آتیه‌سازان‌حافظ را به صورت اوراق پرداخت کرد که درحال حاضر امکان نقد شدن آن وجود ندارد به هرحال جا دارد از مسئولان محترم آموزش و پرورش و بیمه‌شدگان فرهیخته و زحمتکش آن تشکر کنم.
    ادیانی درباره اینکه برنامه آتیه سازان برای قرارداد جدید آموزش‌ و پرورش چیست؟ گفت: شرکت آتیه‌سازان حافظ نرخ پیشنهادی خود را مبتنی بر حداقل سود مالی و حداکثر استفاده بیمه‌گذار برای قرارداد جدید اعلام کرده است. در ضمن با توجه به اینکه آتیه‌سازان‌حافظ سود خود را در اعتماد بیمه شدگان می‌داند، نهایت تلاش خود را برای ارائه خدمات باکیفیت و رضایتمندی هرچه بیشتر بیمه شدگان می‌کند.
    وی افزود: تعهدات شرکت بر اساس درخواست هر بیمه‌گزار از جمله وزارت آموزش‌وپرورش است؛ شرکت در ارائه خدمت گزینه‌های متفاوتی را با سرانه و تعرفه متفاوت ارائه می‌کند اما این بیمه‌گزار است که متناسب با منابع خود بسته خدمتی مورد نظر را دریافت می‌کند. شرکت مشکلی در تمدید قرارداد با آموزش‌وپرروش ندارد؛ با توجه به ساختار ارائه خدمت، این شرکت در دورترین مناطق دسترسی به خدمات آسان را فراهم کرده و نیز رضایتمندی آموزش‌وپرورش از خدمات آتیه‌سازان‌حافظ از سوی وزارتخانه به صورت مکتوب به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده است.در حال حاضر بر اساس آخرین اطلاعات، آمار عمل به تعهدات در شعب ما بین 95 تا 97 درصد است و پایبندی به تعهدات طبیعتاً رضایتمندی را در بین بیمه‌شدگان ایجاد کرده و اگر نارضایتی هست به علت عدم تأمین منابع کافی در زمان معین است که شرکت نقشی در آن ندارد و مسئولیت آن به عهده خود وزارتخانه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی