عصر بازار

ورود شعب چینی به شبکه بانکی

عصر اعتبار- در تازه‌ترین مذاکرات بانکی تهران- پکن، ایران ضمن اینکه خواستار روابط کارگزاری بانک‌های دو طرف شده پیشنهاد تاسیس شعب و یا دفاتر نمایندگی بانک های چینی را نیز مورد تاکید قرار داده است.

ورود شعب چینی به شبکه بانکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، چین به عنوان یکی از اقتصادهای قدرتمند آسیایی از طرف های مورد مذاکره ایران در حوزه اقتصادی و بانکی به ویژه در فضای پسابرجام بوده و این کشور جزو بزرگترین طرف هایی است که در زمینه تامین مالی پروژه‌ها از گذشته با ایران همکاری داشته است.

    طی دیدار اخیر رئیس کل بانک مرکزی و سفیر چین در ایران بار دیگر روابط بانکی مورد توجه قرار گرفته که از جمله محورهای اصلی  آن ایجاد روابط کارگزاری، تامین مالی پروژه‌ها و همچنین پیشنهاد ایجاد شعبه و یا نمایندگی بانک‌های چینی در ایران است.

    این در حالی است که ولی الله سیف تاکید دارد ایجاد شعب و یا دفاتر نمایندگی بانک‌های چینی در ایران موجب آشنایی بانکداران چینی با فضای فعالیت بانک های ایرانی خواهد شد  ودر این مسیر احتیاط های سختگیرانه که ناشی از ابهامات ذهنی است، رفع می‌شود البته رئیس کل بانک مرکزی ایجاد شعبه‌های بانک‌های اروپایی در ایران را تاییدی بر  پیشنهاد خود به طرف چینی می‌داند.

    تامین مالی پروژه‌ها دیگر  موضوع مورد مذاکره سیف و سفیر چینی بود و وی اعلام کرده که در موضوع همکاری های دوجانبه در کنار تامین مالی پروژه ها با استفاده از فاینانس می‌تواند موجب گسترش روابط دو طرف باشد.

    در عین حال که  در ایجاد زمینه‌هایی برای توسعه روابط کارگزاری نیز مذاکراتی انجام شده و سیف عنوان کرده که لازم است دو طرف با اتخاذ تصمیم‌های مناسب نسبت به گسترش روابط بانکی حرکت کنند.

    این در حالی است که پیش‌تر نیز مذاکرات گسترده‌ای بین مسئولان بانکی ایران و چین در فضای پسابرجام انجام شده و بانک های بزرگی از این کشور تمایل خود را برای ایجاد روابط اعلام کرده بودند که "بانک چین" با دارایی حدود 18 تریلیون یوآن از جمله آنها بود. این بانک از چهار بانک بزرگ و مهم بین‌المللی چین ایت که درخواست ایجاد دفاتری را در ایران مطرح کرده بود.

    در عین حال که در جریان مذاکرات هسته‌ای و رایزنی هایی که برای توسعه روابط بانکی با بانک‌های بین‌المللی انجام می‌شد دیگر بانک چینی که درخواست گسترش روابط با ایران را مطرح کرد، "CBC" چین به عنوان بزرگترین بانک این کشور و البته جهان از لحاظ دارایی و سرمایه بود که تقاضای ایجاد شعبه و بانک مستقل در منطقه آزاد کیش و سرزمین اصلی را داشت.

    از دیگر مذاکرات ایران و چین در حوزه بانکی می‌توان به توافقاتی که در پکن با "اگزیم بانک"چین انجام شد، اشاره کرد که موضوع افتتاح حساب مشترک مورد بررسی قرار گرفته بود. اگزیم بانک چین به عنوان بانک دولتی صادرات و واردات این کشور از بزرگترین بانک های آن به شمار رفته و به دلیل برخورداری از روابط با بیش از 1000 بانک تراز اول جهان یکی از بزرگترین شبکه‌های کارگزاری مالی و بانکی بین المللی را در اختیار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو