عصر بازار

شاخص ارزی با معاملات محدود کاهشی شد

استراحت دلار در روز تحلیف

عصر اعتبار- در اولین روز هفته، فضای بازار ارز تحت تاثیر مراسم تحلیف ریاست جمهوری حالت نیمه‌تعطیل داشت. روز شنبه، تقریبا تمام صرافی‌های راسته خیابان فردوسی بسته بودند و معدود صرافی‌هایی که کرکره‌های خود را بالا کشیدند، متقاضی خاصی نداشتند.

استراحت دلار در روز تحلیف
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز شنبه محل معاملات دلالان ارزی یعنی میدان روبه روی پاساژ افشار نیز حال و هوای خلوتی چون راسته خیابان فردوسی داشت. در این مکان خبری از فریادهای خرید و فروش روزهای پیشین نبود و بیشتر معامله‌گران که تعدادشان نسبت به روزهای عادی کمتر بود، معاملات زیادی را انجام نمی‌دادند. به گفته فعالان، بیشتر معامله‌گران ترجیح می‌دادند تا آشکار شدن روند قیمت احتیاط کنند. در چنین فضایی، قیمت دلار در روزی کم معامله 2 تومان افت را به ثبت رساند و به قیمت 3هزار و 830 تومان رسید.

     

    البته بیشتر معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند که روند بهای دلار در روز شنبه نمی‌توانست نشانه دقیقی از تمایل بازار به روندی خاص را نشان دهد. به گفته آنها، تعطیلی شرکت‌های تجاری، صرافی‌های بانکی و نبود معامله‌گران بزرگ بازار در روز شنبه از جمله عواملی بود که موجب می‌شد برخی معامله‌گران عنوان کنند، روند قیمت دلار را باید از روز یکشنبه رصد کرد. این دسته اعتقاد داشتند که معاملات دلار در روز یکشنبه به‌طور مشخص‌تری می‌تواند تمایلات بازار را انعکاس دهد. همزمان با روز کم نوسان دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز تغییرات خاصی را تجربه نکرد. در این روز سکه تمام بیشتر روی نرخ یک میلیون و 218 هزار تومان قرار داشت. این قیمت که 3 هزار تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود، تا حدی انتظارات افزایشی بازار را کمرنگ کرد. افت سکه در روز شنبه ناشی از کاهش بهای اونس جهانی در انتهای هفته گذشته بود. طلای جهانی روز جمعه نه تنها از محدوده هزار و 270 دلار فاصله گرفت، بلکه به زیر محدوده هزار و 260 دلار رفت.

     

    روز کم معامله

    در اولین روز هفته، اکثر معامله‌گران بیشتر از خرید و فروش ارز در حال مباحثه با یکدیگر بودند. در میان صحبت‌های این افراد، در نهایت سه دیدگاه بیشتر بارز بود. دسته اول، کسانی بودند که اعتقاد داشتند قیمت دلار در جاده صعودی قرار دارد و به‌طور کلی در ادامه تابستان رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد. این عده شکسته شدن مرز 3 هزار و 800 تومان را اتفاق مهمی دانستند و امیدوار بودند قیمت پیش از انتهای مردادماه با سرعت بیشتری به سوی کانال 3 هزار و 900 تومان حرکت کند. این عده افزایش بیشتر تقاضای مسافرتی در شهریورماه، تقاضای حجاج و زائران عتبات عالیات و رشد تقاضای تجاری را از جمله عواملی دانستند که منجر به رشد قیمت خواهد شد. آنها باور داشتند در این مسیر، قیمت می‌تواند به‌صورت مدیریت‌شده افزایش پیدا کند. در رشد مدیریت شده، روند کلی قیمت افزایشی است؛ ولی دامنه نوسانات محدود باقی خواهد ماند. رشد بهای دلار در هفته دوم مردادماه بیشتر حالت مدیریت شده داشت. در این شرایط قیمت هرگز نوسان بالای 15 تومان را ثبت نکرد و بازار نیز از لحاظ قیمتی دچار التهاب نشد. با این حال، بهای این ارز نه تنها از مرز 3 هزار و 800 تومان عبور کرد، بلکه تا محدوده 3هزار و 830 تومان رشد کرد.

    در کنار نظرات افزایشی، گروهی در بازار حضور داشتند که بیشتر در انتظار پایین رفتن قیمت بودند. این دسته بیشتر به قدرت بازارساز ارزی تکیه داشتند و عنوان می‌کردند سیاست‌گذار در برابر رشد بیشتر قیمت مقاومت خواهد کرد. البته این روزها کاهشی‌ها در بازار دست بالا را ندارند.در این میان، دسته سومی از معامله‌گران اعتقاد داشتند روند دلار در ادامه تابستان مانند ماه‌های اخیر کم نوسان خواهد بود. این دسته معتقدند عامل بنیادی افزایشی یا کاهشی خاصی در بازار وجود ندارد. بنابراین بازار ارز تغییرات خاصی را پیش‌رو نخواهد داشت. در روزی که معامله‌گران غیررسمی در بازار دست بالاتر را داشتند، بیشتر صرافی‌ها تعطیل بودند. در این میان، معامله‌گران خرد نیز بیشتر در حاشیه بازار حضور داشتند و سعی می‌کردند توجه مردم عادی را به خود جلب کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی