عصر بازار

جزئیات مشوق‌های بیمه‌ای کارفرمایان برای جذب فارغ‌التحصیلان بیکار

عصر اعتبار- جزئیات استفاد از مزایای طرح مشوق‌های بیمه‌ای کارفرمایان در صورت جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی تحت عنوان کارورز اعلام شد.

جزئیات مشوق‌های بیمه‌ای کارفرمایان برای جذب فارغ‌التحصیلان بیکار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از مهر، طرح کارانه اشتغال (کاج)  به عنوان یکی از طرح‌های اشتغالزای دولت ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که سه طرح  «کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار»، «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» و «مشوق بیمه‌ای کارفرمایی» را شامل می‌شود.

    بر اساس طرح کارورزی، افراد فارغ التحصیل دانشگاهی پس از ثبت نام در سامانه کارورزی و احراز صلاحیت، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واحدهای تولیدی و اقتصادی برای طی دوره کارورزی معرفی می شوند تا در دوره 4 تا 6 ماهه با یک سوم حداقل دستمزد در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار شوند. اما دولت برای ترغیب کارفرمایان به جذب این افراد پس از اتمام دوره کارورزی مشوق بیمه‌ای برای کارفرمایان در نظر گرفته است.

    بر همین اساس وزارت کار در راستای اجرای ماده 71 قانون برنامه ششم توسعه و بند 6 جدول تبصره 14 قانون بودجه 96 کل کشور معافیت کارفرمایان از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در قبال به کارگیری نیروی کار جدید از بین دانش آموختگان دانشگاهی جوان را در دستور کار قرار داد.

    بر اساس جزئیات طرح کارانه اشتغال جوانان که از سوی معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار تدوین و تهیه شده است، مطابق چارچوب‌های تعریف شده برای اجرای برنامه معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما مقرر است، از طریق برقراری این مشوق، نسبت به ایجاد اشتغال برای 400 هزار نفر از دانش‌آموختگان جوان در سال جاری اقدام شود.

    مشمولان طرح مشوق‌های بیمه‌ای کارفرمایان

    در اجرای طرح مشوق‌های کارفرمایان از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در ازاء بکارگیری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی، کارفرمایان بنگاه‌های فعال اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی دارای کد کارگاهی تامین اجتماعی در صورت جذب و بکارگیری جوانان دانش آموخته دانشگاهی از بین گروه هدف این طرح برای مدت یکسال از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی سهم کارفرما معاف می‌شوند و این سهم توسط دولت پرداخت می‌شود.

    همچنین کارفرمایانی که به عنوان واحد پذیرنده، نسبت به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی دارای گواهی طی دوره کارورزی را جذب کنند بابت  همان کارورزان و در چارچوب آیین نامه اجرایی ماده 71 قانون برنامه ششم توسعه به مدت 2 سال از مزایای معافیت حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می‌شوند.

    علاوه بر تمام کارگاه‌های خصوصی و تعاونی فعال یا کارگاه‌های دارای مجوز فعالیت از مراجع رسمی کشور تحت پوشش طرح مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما قرار می‌گیرند و کارفرمایان واجد شرایط پس از تامین نیروی کار مورد نیاز از طریق مراکز کاریابی دارای مجوز فعالیت یا «اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و کسب تاییدیه به کار گماری نیروی کار جدید از سوی اداره مذکور و ارائه مدارک مورد نیاز به اداره تامین اجتماعی شهرستان محل فعالیت کارگاه، مشمول برقراری معافیت بیمه سهم کارفرما قرار می‌گیرند.

    میزان معافیت کارفرمایان از پرداخت حق بیمه

    کارفرمایان کارگاه‌های دارای لیست بیمه و بازرسی تامین اجتماعی به ازای نیروی کار مازاد بر بیشترین تعداد بیمه شدگان سال گذشته، طبق صورت مزد و حقوق ارسالی به سازمان تامین اجتماعی و کارفرمایان کارگاه‌های جدید التاسیس به ازاء تعداد کارکنان مندرج در لیست ارسالی به سازمان تامین اجتماعی در بازه زمانی سه ماهه یا بازرسی انجام شده توسط سازمان که اولا دارای مدارک تحصیلی لیسانس یا بالاتر باشند و ثانیا در گروه سنی 25 تا 34 سال باشند، از پرداخت 100 درصد حق بیمه سهم کارفرما ماهانه معادل دو میلیون و یکصد و سی و نه هزار ریال (2139000 ریال) به ازای هر یک از جوانان استخدام شده در کارگاه معاف می‌شوند. در صورت وجود مغایرت بین لیست ارسالی کارفرما و نتیجه بازرسی تامین اجتماعی هر کدام که بیشتر باشد معیار عمل قرار خواهد گرفت

    بر اساس این طرح، کارفرمایانی که نیروی جدید را به جای نیروی کار شاغل با مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر در کارگاه که اخراج، مستعفی یا ترک کار کرده‌اند، مشمول معافیت بیمه‌ای نخواهند شد و چنانچه تعداد بیمه شدگان کارگاه پس از برقراری معافیت بیمه سهم کارفرما کاهش یابد و فرد یا افرادی که طبق تاییدیه  اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا نماینده آن به عنوان نیروی کار جدید در کارگاه شاغل شده‌اند از صورت مزد ارسالی کارفرما حذف شوند، کارگاه به نسبت کاهش نیروی کار جدید از شمول معافیت سهم کارفرما خارج خواهد شد.

    مراحل جذب نیروی کار و استفاده از مشوق‌های بیمه‌ای

    کارفرمایان برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار تحت عنوان کارورز و استفاده مزایای طرح مشوق‌های بیمه‌ای سهم کارفرما مراحل زیر را باید انجام دهند:

    - مراجعه کارفرما به کاریابی دارای مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل و جذب نیروی کار جوان دانش آموخته دانشگاهی

    - ارسال لییست بیمه کارگاه به تامین اجتماعی محل فعالیت

    - صدور تاییدیه بکارگیری دانش آموخته دانشگاهی توسط بنگاه از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل فعالیت بنگاه

    - برقراری معافیت از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی سهم کارفرما توسط شعبه تامین اجتماعی محل فعالیت

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی