عصر بازار

نگرانی شرکت‌های اروپایی از تأثیر افزایش ارزش یورو بر کاهش صادرات

عصر اعتبار- برخی شرکت‌های اروپایی و به ویژه شرکت‌هایی که در حوزه صادرات فعالیت می‌کنند نسبت به تأثیر افزایش ارزش یورو در برابر دلار بر حجم صادرات اروپا نگران هستند.

نگرانی شرکت‌های اروپایی از تأثیر افزایش ارزش یورو بر کاهش صادرات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، برخی شرکت‌های اروپایی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند نسبت به تقویت ازش یورو در برابر دلار و تأثیر آن بر کاهش صادرات این اتحادیه به شدت نگران هستند.

    هفته‌های اخیر شاهد افزایش ارزش یورو در برابر دلار نسبت به سال گذشته و زمان روی کار آمدن ترامپ هستیم. در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته ارزش یورو به 1.1910 دلار رسید که از ماه ژانویه سال 2015 بی‌سابقه بوده است.

    برای بسیاری از شرکت‌های اروپایی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند به ویژه آنهایی که در ایتالیا و فرانسه هستند تقویت ارزش یورو می‌تواند به معنای راکد شدن بازار کار تعبیر شود.

    ویلیام هاملین کارشناس سرمایه‌گذاری در مؤسسه مدیریت دارایی آنالایف معتقد است نگرانی عمومی از تقویت یورو در میان شرکت‌های اروپایی شکل گرفته است و نتایج آن را در سه ماهه جاری حس می‌کنیم.

    افزایش ارزش یورو می‌تواند به بالا رفتن قیمت کالاها به تولید اتحادیه اروپا در بازار جهانی و در نتیجه کاهش رقابت‌پذیری و پایین آمدن مشتری در بازار جهانی بینجامد، البته این رویداد می‌تواند برای کشورهای مختلف تعابیر مختلفی داشته باشد؛ چراکه به عنوان مثال آلمان ترسی از بالا رفتن ارزش یورو ندارد.

    لودویک سوبران کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه تضمین اعتبار اولر هرمس معتقد است: «ایتالیا بیشترین تأثیر منفی را از افزایش ارزش یورو در بازار خواهد گرفت و بسیاری نسبت به این مسئله آسیب‌پذیر خواهد بود.»

    لوسیا ماتیولی معاون امور بین‌الملل سازمان کارفرمایان ایتالیا معتقد است در صورتی که برابری دلار و یورو در سطح کنونی بماند، برای ما آسیب‌زا خواهد بود.

    وی ادامه داد: برابری کنونی بر صادرات ما تأثیر خواهد گذاشت و به روند افزایشی صادرات ایتالیا به آمریکا که طی سال‌های گذشته شکل گرفته، آسیب خواهد زد؛ چراکه ما در برخی صنایع نظیر ماشین‌سازی، خودرو، مواد غذایی، جواهرات، مد و لوازم تزئینی به آمریکا صادرات داریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی