عصر بازار

طیب نیا:

حساب فعالان اقتصادی در چین مسدود نشده است

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حساب فعالان اقتصادی ایران در چین مسدود نشده بلکه سامانه‌ای در چین مستقر گردیده تا تنظیم روابط تجارت خارجی بین سیستم بانکی، گمرک و مقام ناظر ارزی چین انجام دهد.

حساب فعالان اقتصادی در چین مسدود نشده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علی طیب نیا شامگاه دوشنبه در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران درباره اینکه گفته شده حساب بازرگانان ایرانی در چند بانک چین مسدود شده، افوزد: با راه اندازی این سامانه در چین، نوع روابط تجاری ایران با این کشور دچار تغییر و تحول می‌شود.
    وی از اعزام هیاتی از بانک مرکزی ایران به پکن برای حل این موضوع خبر داد و افزود: در روزهای گذشته رایزنی‌های بسیاری با مقام های بانکی چین صورت گرفته تا این مشکل برطرف شود.
    طیب نیا گفت: برخی از شرکت های صادر کننده ایرانی به لحاظ انتقال منابع ناشی از صادرات خود با مشکلاتی مواجه شده بودند که در سفر اخیر من به چین مذاکراتی در خصوص رفع آن با مقام های عالی این کشور از جمله مقام ناظرسیستم بانکی و وزیر مالیه چین مذاکراتی صورت گرفت.
    وی افزود: روز گذشته ( یکشنبه ) نیز با رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات نیز صحبت هایی انجام شد اما مسلم آن است که نظر دولت این کشور حل مشکلات پیش روی روابط تجاری دو طرف است.
    وی تصریح کرد: لازمه اینکه تجارت به صورت ساده و راحت انجام شده و صادر کننده بتواند منابع مالی ناشی از تجارت خود را به کشور وارد کند، آن است که بین بانکهای ایرانی و چینی روابط کارگزاری برقرار شود.
    وی ادامه داد: این در شرایطی است که در گذشته و بخصوص در دوران تحریم عمدتا نقل و انتقال منابع مالی با مشکلاتی صورت می گرفت اما با رفع تحریم ها انتظار این است که مبادلات به صورت کاملا طبیعی و عادی از مجاری سیستم بانکی انجام شود.
    این عضو کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: مقام های دولت چین قول داده اند که مشکلات را برطرف کنند و قرار است یک هیئت نیز از آن کشور به ایران سفر کرده و از بانک مرکزی کشورمان نیز مقاماتی به این کشور اعزام شوند تا به زودی محدودیت هایی که وجود دارد برطرف شود.
    طیب نیا تصریح کرد: هم اکنون محدودیت جدیدی در چین ایجاد نشده بلکه شرایط قبل حاکم است که باید با مذاکره برطرف شود.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سئوال که آیا با سایر کشورهای اروپایی و بانکهای جهان نیز مشکلات بانکی به چشم می خورد، خاطرنشان شد: روابط بانکی و گشایش اعتبار میان ایران با بانکهای دنیا صورت می گیرد اگرچه بر سر مراودات با بانکهای بزرگ اروپایی مشکلاتی به چشم می خورد که آن هم دلایل مختلف دارد به این معنا که یکی از عوامل مسلط در بروز مشکل در روابط بانکی ایران با دنیا تحریم بود که با حل و فصل آن بسیاری از مسائل حل شد.
    طیب نیا در خصوص برطرف شدن مشکلات با FATF این بود که ایران در لیست کشورهای غیرهمکار قرار گرفته بود که در یک سال اخیر تلاش شد با فعالیت جدی وزارت اقتصاد این مشکل برطرف شود ضمن اینکه در زمینه مبارزه با پولشویی نیز اقدامات خوبی انجام شده و وضعیت ایران از بسیاری کشورها بهتر است.
    وی گفت: اعتقاد داریم ایران در مبارزه با تروریستم و تامین مالی آن یکی از کشورهای پیشرو بشمار می رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو