عصر بازار

جایزه بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد چگونه به بانک ملی ایران رسید

عصر اعتبار- بانک ملی ایران به تازگی تندیس جایزه بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را دریافت کرده است،اما این اتفاق چگونه رخ داد.

جایزه بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد چگونه به بانک ملی ایران رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» ، الزامات قوانین بالادستی از قبیل سیاست‌های کلی نظام، برنامه‌های توسعه‌ای کشور، برنامه عملیاتی اصلاحات اداری ابلاغی هیات محترم وزیران، مفاد سند راهبردی وزارت اقتصاد (شاخص مهم در ارزیابی بانک‌ها) و پیگیری‌ها و تاکیدات جدی مدیرعامل بانک و همچنین سایر الزامات فنی موجود، موجب شد بانک ملی ایران به دنبال برقراری ارتباطی شفاف میان برنامه‌های عملیاتی و استراتژی‌های بانک، تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد، محاسبه قیمت تمام شده خدمات در هر بخش، اتصال میان اهداف و بودجه بانک و واحدهای زیرمجموعه آن باشد.
    در همین راستا پروژه بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد جزو برنامه‌های تحول بانک قرار گرفت و در ادامه مصوبه هیات مدیره برای عملیاتی کردن آن اخذ و به اداره کل تحقیقات و برنامه‌ریزی جهت اجرا ابلاغ شد.
    بانک‌ها با توجه به محدودیت درآمد خود و برای گسترش سطح خدمات و توسعه فعالیت‌ها، ناگزیر به تغییر رویکردهای نظام‌های برنامه و بودجه‌ای هستند.
    بر این اساس بانک ملی ایران وفق بند ج ماده 16 قانون مدیریت خدمات کشوری ضمن تعیین اهداف، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و شاخص‌های عملکردی نسبت به انعقاد تفاهمنامه بودجه‌ای با مدیران واحدهای مجری بر اساس حجم فعالیت‌ها و خدمات و قیمت تمام شده آنها اقدام کرد.
    بانک تلاش کرد با این شیوه تخصیص، اهداف استراتژیک و بلند مدت را به اهداف عملیاتی سالانه و نیز به هزینه‌های مربوط به دستیابی به این اهداف پیوند بزند.
    پس از دریافت بازخوردهای انجام پایلوت اول مراحل مختلف بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و به منظور افزایش بهره‌وری و استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول، لازم بود تفاهمنامه ای با مدیران واحدهای مجری بر اساس حجم فعالیت‌ها و خدمات و قیمت تمام‌شده آن و تعیین تعهدات طرفین در واحدهای بانک منعقد شود.
    بر این اساس ادارات امور شعب غرب تهران، اصفهان و مازندران به عنوان پایلوت دوم طرح انتخاب و مراحل مختلف آموزشی، استقرار سامانه، ورود اطلاعات مالی و غیر مالی به سامانه، زمان‌سنجی فعالیت‌ها، قیمت تمام شده خدمات و تهیه الگوی تفاهمنامه و ... در واحدهای مذکور عملیاتی شد.
    تفاهمنامه مورد نظر مبنای شورای راهبردی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت قرار گرفت و به همه موسسات و سازمان‌های دولتی برای اجرا ابلاغ شد.
    هم اکنون مراحل تأیید فرایند کار توسط مراجع ذیصلاح در حال انجام است و پس از آن پروژه مذکور در همه  واحدهای بانک اجرایی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو