عصر بازار

برداشت غیرمجاز ۸۰ میلیونی به روش فیشینگ

عصر اعتبار- رئیس پلیس فتای استان یزد از برداشت غیرمجاز ۸۰ میلیونی به روش فیشینگ خبر داد.

برداشت غیرمجاز ۸۰ میلیونی به روش فیشینگ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، مرتضی ابوطالبی اظهارداشت: فیشینگ در اصطلاح کامپیوتری به معنای شبیه سازی قسمت‌هایی از یک سایت اینترنتی (مثلا یک صفحه از سایت) آشنا و یا معروف است که به وسیله آن بتوان کاربر را گمراه کرده و اطلاعات شخصی وی را به دست آورد. این اطلاعات می‌تواند شامل نام کاربری و کلمه عبور فرد در آن سایت یا اطلاعاتی مربوط به شماره حساب بانکی فرد و خیلی موارد دیگر باشد.

    وی افزود: برخلاف سایر روش‌های هک و ورود به سیستم، در روش فیشینگ معمولاً هیچ نفوذی انجام نشده و از رخنه‌ها و آسیب پذیری‌ها استفاده نمی‌شود. حال این خود کاربر است که با استفاده از تکنیک‌های گوناگون فریب خورده و این اطلاعات را در اختیار حمله کننده که به اصطلاح فیشر (Phisher) نامیده می‌شود، قرار می‌دهد.

    رئیس پلیس فتای استان یزد با اشاره به دستگیری فیشر جوان با مبلغ 80 میلیون ریال برداشت غیر مجاز بانکی گفت: این مجرم سایبری با راه‌اندازی یک سایت خرید فروش کالا و بارگذاری درگاه جعلی بانکی، با به دست آوردن اطلاعات بانکی کاربران اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب بانکی کاربران می‌کرد. 

    وی ادامه داد: با توجه به وصول مرجوعه قضایی توسط شاکی، در روند بررسی شکایت صورت گرفته به عنوان کلاهبرداری با تلاش و بررسی کادر مجرب پلیس فتا متهم پرونده دستگیر و به همراه مستندات به دست آمده تحویل مرجع قضایی شد.

    این مقام  ارشد انتظامی گفت: شاکی پرونده جهت خرید ادوات کشاورزی به اینترنت مراجعه کرده و پس از انتخاب کالای مورد نظر در روند پرداخت اینترنتی بدون توجه و اطلاع از صفحات فیشینگ در دام افتاده و اطلاعات بانکی وی به سرقت رفته است.

    ابوطالبی با هشدار به شهروندان گفت: قبل از خرید اینترنتی در مورد نحوه سفارش و خرید کالا از طریق اینترنت و مشخصات فروشنده و سایت یا وبلاگ وی همچون نماد الکترونیکی و نحوه تشخیص صفحه اصلی و جعلی درگاه بانکی اطلاعات لازم را کسب کنند.

    وی در پایان ادامه داد: یک سایت «امن»، باید با "https:// آغاز شود و یک علامت قفل بسته در کنار آن وجود داشته باشد و افراد حتما برای وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود در قسمتهای مربوطه صفحه بانکی مورد نظر از صفحه کلید مجازی که توسط درگاه بانکی برای صفحه خرید ایجاد شده استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی