عصر بازار

نگاه حمایتی بانک ملی ایران در وصول مطالبات معوق بخش تولید

عصر اعتبار- بانک ملی ایران همسو با تاکیدات دولت محترم برای حمایت از بخش تولید تلاش کرده است تا بستر مساعدتری را برای وصول مطالبات معوق این بخش به وجود آورد.

نگاه حمایتی بانک ملی ایران در وصول مطالبات معوق بخش تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» ,بانک ملی ایران از سال 1390 تاکنون با برنامه ریزی های گسترده ای تلاش کرده است تا نسبت به کاهش میزان معوقات بانکی تلاش کند.در این راستا برنامه های مختلفی به اجرا گذاشته شد و در نتیجه بانک ملی ایران موفق شد تا میزان مطالبات خود را با یک شیب نزولی مطلوب کاهش دهد اما نکته مهم این است که این موفقیت بدون اعمال فشار به بخش تولید به دست آمده است.
    از ابتدای اجرای برنامه کاهش مطالبات معوقات در بانک ملی ایران،در نظر داشتن مشکلات بخش تولید همواره از اصول خدشه ناپذیر هیات مدیره این بانک بوده است.این بانک در راستای تاکیدات دولت محترم و نگاهی که در اقتصاد مقاومتی به بخش تولید وجود دارد حمایت از بخش تولید را بر خود فرض می داند.
    نگاه برنامه اقتصاد مقاومتی به بخش تولید،نگاهی تشویقی و حمایتی است و در این راستا دولت محترم تلاش داشته است تا سیاست های شبکه بانکی کشور را به سوی حمایت از تولیدکنندگان هدایت کند.
    بانک ملی ایران نیز به این منظور تلاش کرده است که با توجه به مشکلات فراروی تولیدکنندگان، از ظرفیت های قانونی موجود استفاده کرده و زمینه مناسب تری را برای وصول مطالبات آن ها فراهم کند که تاکنون تعاملات خوبی در این باره صورت گرفته است.
    در این زمینه بانک ملی ایران به منظور حمایت از این بخش تلاش دارد مساعدت های لازم را در چارچوب اختیارات قانونی به عمل آورد تا بستر مناسب تری برای بازپرداخت مطالبات این قشر از فعالان اقتصادی کشور فراهم شود.
    اگر چه به دلیل استفاده برخی از تولیدکنندگان از تسهیلات دریافتی در بخش های بازرگانی نمی توان به طور دقیق میزان معوقات بخش تولید را مشخص کرد اما برآوردها نشان می دهد که حدود 40 درصد معوقات بانک ملی ایران متعلق به بخش تولید است که سهم مهمی از معوقات این بانک را تشکیل می دهد. از سوی دیگر این بانک موفق شده است که از سال 1390 سالانه 35 تا 40 هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق خود را به صورت نقدی وصول کند.بنابراین باید توجه داشت که هم سهم بخش تولید از مطالبات معوق زیاد است و هم مطالبات وصول شده با لحاظ کردن تعاملات با بخش تولید به دست آمده است.
    در این باره تلاش شده است تا از روش های مختلفی برای تعامل با بخش تولید استفاده شود.برخی از این مطالبات برای تولیدکنندگانی که واجد شرایط بوده اند، تقسیط مجدد شده اند و برخی دیگر  از مطالبات معوق به روش های دیگر اخذ شده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی